«Έχω την εξής φιλοσοφία: δεν θέλω να βγάζω από τους ανθρώπους την αρνητική εικόνα τους. Γι’ αυτό και κάνω τα πάντα ώστε να αισθάνονται άνετα μπροστά στο φακό. Αυτό θα “φτιάξει” τη φωτογραφία σου, επειδή μένεις μόνος αν το πρόσωπο δεν είναι μαζί σου την ώρα που το φωτογραφίζεις. Αυτή είναι η απλή απάντηση για να κάνεις μία καλή φωτογράφιση». Με αυτόν τον τρόπο ο φημισμένος φωτογράφος Ντάγκλας Κέρκλαντ κατάφερε να αποτυπώσει το γκλάμουρ του Χόλιγουντ και τους ήρωες του κοσμικού ευαγγελίου στα high sixties. Το αστραφτερό χαμόγελο της γυμνής κάτω από λευκά σεντόνια Μέριλιν Μονρόε, το γεμάτο γκριμάτσες πρόσωπο της Κοκό Σανέλ την ώρα που κάνει πρόβα στα μανεκέν της, το γατίσιο βλέμμα της νεαρής Μπριζίτ Μπαρντό , αλλά και η ανοίκεια λοξή ματιά του Τζακ Νίκολσον είναι μερικές από τις στιγμές που άδραξε με τον φακό του. Η γκαλερί Gadcollection στο Παρίσι (www.gadcollection.com), μία από τις αρτιότερες όσον αφορά τα φωτογραφικά αφιερώματα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, οργανώνει από τις 24 Μαΐου έκθεση του καναδού φωτογράφου με στιγμιότυπα από κινηματογραφικά γυρίσματα των τελευταίων εξήντα ετών και τον κόσμο της μόδας δίνοντας έμφαση σε εμβληματικά πορτρέτα.

Ο Κέρκλαντ, γεννημένος το 1936 στο Τορόντο, μαθήτευσε στο στούντιο του αμερικανού Ιρβιν Πεν, μαθαίνοντας τις αρετές της ασπρόμαυρης φωτογραφίας. Και όταν ο Πεν αρνήθηκε να του κάνει αύξηση ο νεαρός φωτογράφος το 1957 έφυγε αναζητώντας την τύχη του στο φωτορεπορτάζ για λογαριασμό περιοδικών μικρής κυκλοφορίας. Το 1961 η Ελίζαμπεθ Τέιλορ δέχεται να δώσει συνέντευξη στο περιοδικό Look, για λογαριασμό του οποίου ο Κέρκλαντ φωτογράφιζε τους διασήμους που περνούσαν από τις σελίδες του. Η Τέιλορ δεν ήθελε να φωτογραφηθεί, αλλά ο γοητευτικός και ευγενικός νεαρός της το ζήτησε πειστικά: «Κυρία Τέιλορ, είμαι καινούργιος στο περιοδικό, μπορείτε να καταλάβετε τι σημαίνει για μένα να σας φωτογραφίσω;». Εκείνη το σκέφτηκε, του έδωσε ραντεβού για το επόμενο πρωινό και οι φωτογραφίες της κυκλοφόρησαν σε όλον τον κόσμο, δίνοντας στον Κέρκλαντ το χρίσμα του «φωτογράφου των αστέρων».

Ωστόσο η φωτογράφιση που θα μείνει αξέχαστη είναι εκείνη της Μέριλιν Μονρόε τον Νοέμβριο του 1961 για το επετειακό τεύχος των 25 ετών του Look. «Ξέρω τι χρειαζόμαστε, λέει η Μέριλιν. «Ενα κρεβάτι, λευκά μεταξωτά σεντόνια, σαμπάνια Ντομ Περινιόν και δίσκους του Φρανκ Σινάτρα». Το αποτέλεσμα αυτής της συνάντησης αποτύπωσε στις εικόνες τον αισθησιασμό και τη σεξουαλική ένταση ανάμεσα στον φωτογράφο, την κάμερά του και τη σταρ. Στο εξής η εικόνα της Μέριλιν ως «θεάς» εντυπώθηκε για πάντα. Το επόμενο καλοκαίρι ο Κέρκλαντ έριξε την «άλλη ματιά» του στη μόδα. Για τρεις εβδομάδες παρακολούθησε το έργο της Μαντεμουαζέλ Σανέλ στο ατελιέ της στο Παρίσι, προβάλλοντας τη γοητεία της ετοιμασίας ενός ρούχου. Από τότε ο Κέρκλαντ συνέχισε στα στούντιο του Χόλιγουντ ως ειδικός φωτογράφος σε κορυφαίες ταινίες: 2001: «Η Οδύσσεια του Διαστήματος», «Πέρα από την Αφρική», «Πώς να κλέψετε ένα εκατομμύριο δολλάρια», «Τιτανικός», «Moulin Rouge», «Ο υπέροχος Γκάτσμπι».

info

Galerie Gadcollection, 4 rue du pont Louis-Philippe, Παρίσι. www.gadcollection.com