Η αγάπη όλα τα γιατρεύει… Κάπως έτσι πρέπει να σκέφτηκε ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ, ο ιδρυτής του Facebook, που αδημονεί να αφήσει πίσω το σκάνδαλο της Cambridge Analytica (η οποία, παρεμπιπτόντως, ανακοίνωσε χθες ότι κλείνει) και μαζί με αυτό τη ζημιά που υπέστη η αξιοπιστία τόσο του ίδιου όσο και του διάσημου κοινωνικού δικτύου του: έναν μήνα μετά την κατάθεση / ανάκρισή του από το αμερικανικό Κογκρέσο, ο Ζάκερμπεργκ προανήγγειλε την Τρίτη μια νέα υπηρεσία dating, εντός του Facebook. Οι ανταγωνιστές τρέμουν: η μετοχή του Ομίλου Match, της αμερικανικής εταιρείας που διαχειρίζεται πολλές εφαρμογές και ιστοτόπους διαδικτυακών γνωριμιών όπως το Tinder, το OKCupid και το Match.com, έχασε μέσα σε λίγες ώρες στη Γουόλ Στριτ το 22% της αξίας της. Πολλοί χρήστες, βέβαια, εμφανίζονται επιφυλακτικοί: «Δόξα τω Θεώ, το Facebook προτείνει επιτέλους μια dating app. Ποιος καλύτερος να του εμπιστευτούμε τις πιο μύχιες πλευρές της ζωής μας από τον Μαρκ Ζάκερμπεργκ, τον βασιλιά της ιδιωτικότητας;» αναρωτιόταν χθες στην «Guardian» ο Μάθιου Κάντορ σε ένα βιτριολικής ειρωνείας κείμενο. Ο Ζάκερμπεργκ, πάντως, ορκίζεται πως έμαθε από τα λάθη του παρελθόντος. Και προσοχή, η μελλούμενη υπηρεσία γνωριμιών του Facebook θα έχει ως στόχο «τη δημιουργία αυθεντικών, μακροχρόνιων σχέσεων –όχι σχέσεων της μιας βραδιάς».
Οπως εξήγησε ο πρόεδρος και γενικός διευθυντής του Facebook στην ετήσια ημερίδα των προγραμματιστών του κοινωνικού δικτύου στο Σαν Χοσέ της Καλιφόρνιας, θέλει να μετατοπίσει τη χρήση του Facebook μακριά από το «άσκοπο σερφάρισμα», προς τις «ουσιώδεις συνδέσεις». Και οι ρομαντικές σχέσεις είναι «ίσως η πιο ουσιώδης σύνδεση από όλες». Οταν λοιπόν εγκαινιάσει με το καλό το Facebook τη νέα υπηρεσία (άγνωστο το πότε, προς το παρόν), οι χρήστες που το επιθυμούν θα μπορούν να δημιουργούν ένα ξεχωριστό προφίλ, που οι φίλοι τους δεν θα βλέπουν και δεν θα εμφανίζεται πουθενά στο timeline. Στο ξεχωριστό αυτό προφίλ θα εμφανίζεται μόνο το μικρό τους όνομα και κάποιες, περιορισμένες πληροφορίες, ενώ τα πιθανά «ταιριάσματα» θα γίνονται με βάση τα ενδιαφέροντα και τις προτιμήσεις τους. Αν δύο χρήστες της υπηρεσίας θελήσουν να επικοινωνήσουν μέσω μηνυμάτων, θα μπορούν να το κάνουν μέσω μιας εφαρμογής ξεχωριστής από το Messenger. Και θα έχουν τη δυνατότητα να στέλνουν μόνο μηνύματα κειμένου, όχι φωτογραφίες: ο Ζάκερμπεργκ επιμένει πως «η ιδιωτικότητα και η ασφάλεια» αποτελούν προτεραιότητα.
Η αγορά σαφώς υπάρχει. Από τους περίπου δύο δισεκατομμύρια χρήστες του Facebook, κάπου 200 εκατομμύρια δηλώνουν «επισήμως» ελεύθεροι. Στις ΗΠΑ, ένας γάμος στους τρεις προκύπτει ήδη από διαδικτυακή γνωριμία. Οπως σημειώνουν οι «Financial Times», μόνο στη συγκεκριμένη χώρα οι χρήστες εφαρμογών για γνωριμίες αναμένεται να αυξηθούν από 25,7 εκατομμύρια το 2018 σε 36,1 εκατομμύρια το 2022. Και όπως ορθώς σημείωσε ο ίδιος ο Ζάκερμπεργκ, οι χρήστες του Facebook δεν περίμεναν την ειδική εφαρμογή για να φλερτάρουν. Δεδομένου, ωστόσο, ότι μιλάμε για μια εταιρεία που επέτρεψε την κατάχρηση των προσωπικών δεδομένων 87 εκατομμυρίων χρηστών της, πολλοί αναρωτιούνται αν το Facebook θα κάνει πραγματικά ό,τι είναι απαραίτητο ώστε να αποφευχθούν οι διαρροές ανάμεσα στην υπηρεσία γνωριμιών και στο κλασικό προφίλ των χρηστών. «Σε λίγα χρόνια, μπορεί να καταλήξουμε όλοι να έχουμε ευτυχισμένους γάμους με ρωσικά bots» σημείωνε δηκτικά στην «Guardian» o Μάθιου Κάντορ. Υπάρχει, όμως, και μια άλλη παράμετρος: «Το Facebook», σχολίασε μια δημοσιογράφος του εξειδικευμένου ιστοτόπου The Next Web, «είναι για τους φίλους, τις φωτογραφίες του σκύλου μου, τον σχολιασμό της επικαιρότητας, τα βιντεάκια… Δεν είναι η πλευρά του εαυτού μου που επιλέγω να δείξω σε έναν άνθρωπο τον οποίο έχω μόλις γνωρίσει και με ενδιαφέρει».