Άλλο ένα σοβαρό επεισόδιο σημειώθηκε τις πρώτες πρωινές ώρες της Παρασκευής 4 Μαιου στο Αιγαίο με νέα επακούμβηση τουρκικού σκάφους, αυτή τη φορά εμπορικού, επί ελληνικού πολεμικού πλοίου εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ανακοίνωση του ΓΕΝ, το τουρκικό εμπορικό πλοίο ΚΑRΜΑΤΕ, σημαίας Τουρκίας, προσέγγισε και επακούμβησε με την κανονιοφόρο ΑΡΜΑΤΩΛΟΣ, στη θαλάσσια περιοχή νοτιοανατολικά της Μυτιλήνης και εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων, παραβιάζοντας το Διεθνή Κανονισμό Αποφυγής Σύγκρουσης στη Θάλασσα (ΔΚΑΣ), καθώς το εμπορικό πλοίο ήταν καταφθάνων. Από την πρόσκρουση δεν υπήρξαν τραυματίες ή σοβαρές ζημιές.
Μετά το συμβάν το εμπορικό πλοίο αύξησε ταχύτητα και απομακρύνθηκε, κινούμενο προς τις πλησιέστερες ακτές της Τουρκίας, χωρίς να απαντήσει στις κλήσεις ασυρμάτου της κανονιοφόρου ΑΡΜΑΤΩΛΟΣ.
Το συμβάν, του οποίου έχουν επιληφθεί οι αρμόδιες λιμενικές αρχές, έλαβε χώρα κατά τη διάρκεια προγραμματισμένης περιπολίας της κανονιοφόρου ΑΡΜΑΤΩΛΟΣ στο πλαίσιο συμμετοχής στη Συμμαχική επιχείρηση “AEGEAN ACTIVITY”, για την αντιμετώπιση των μεταναστευτικών ροών στο Αιγαίο Πέλαγος. Για το συμβάν έχουν ενημερωθεί οι αρμόδιες Νατοϊκές Αρχές, ενώ το ελληνικό πλοίο συνεχίζει την αποστολή του.
Ιδιαίτερη αίσθηση κάνει το γεγονός ότι το τουρκικό πλοίο αμέσως ανέπτυξε ταχύτητα κι έφυγε χωρίς να σταματήσει ούτε λεπτό. Αμέσως σήμανε συναγερμός στις ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις καθώς κρίθηκε σοβαρό περιστατικό και ξεκίνησε η διερεύνησή του.
Το γεγονός αυτό μοιάζει πολύ με την προσπάθεια εμβολισμού του λιμενικού σκάφους «Γαύδος« πριν μερικές εβδομάδες από πλοίο της τουρκικής ακτοφυλακής. Και μόνο τυχαίο δεν είναι καθώς η κανονιοφόρος είναι ένα πολύ μεγάλο πλοίο και δεν μπορεί να μην το είδε ο καπετάνιος του τουρκικού εμπορικού.
Πάντως, υπάρχουν ερωτήματα σχετικά με τη στάση που κράτησε η ελληνική κανονιοφόρος κι αν έπρεπε να κυνηγήσει το τουρκικό πλοίο.
Οι κανονιοφόροι του Πολεμικού Ναυτικού έχουν παραδοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό από τα τέλη του 1990 και αξιοποιούνται επιχειρησιακά, φέροντας τις ονομασίες ΝΑΥΜΑΧΟΣ και ΑΡΜΑΤΩΛΟΣ που συμβολίζουν πολεμικές έννοιες και θέλουν να τιμήσουν τους Έλληνες πυρπολητές του 1821 καθώς και Έλληνες πολεμιστές δια μέσω των αιώνων.
Αρχικά έφεραν ελαφρύτερο οπλισμό, αλλά με την παρόπλιση των αντιτορπιλικών Gearing ο οπλισμός τους συμπληρώθηκε το 1995 με πυροβόλα OTO Breda που αντικατέστησαν τα Bofors, τα οποία με τη σειρά τους αντικατέστησαν τα Oerlikon
Τεχνικά χαρακτηριστικά της κανονιοφόρου
Εκτόπισμα | 515 τόνοι (πλήρες 555 τόνοι) |
Μήκος / πλάτος / βύθισμα | 54,75μ / 10,5μ / 2,55μ |
Ταχύτητα (οικονομική) | 12 κόμβοι |
Ταχύτητα (μέγιστη) | 24,7 κόμβοι (450 τόνοι) |
Εμβέλεια (ν.μ. / κόμβους) | 500/25, 2.800/12 |
Αυτονομία | 10 ημέρες |
Καύσιμα | 104 τόνοι |
Πλήρωμα | 36 (6 αξιωματικοί) |
Κινητήρες | 2 πετρελαιοκινητήρες MTU 16V 1163 TN63 των 9.870 ίππων |
Εξοπλισμός | πρωραίο σύστημα αποθήκευσης φουσκωτής ακάτου |
Οπλισμός | 4 βλήματα RGN-84 Harpoon, 1 πυροβόλο ΟΤΟ Breda Compatto 2 δίδυμα α/α Rheinmetall, 1 Bofors, 2 ράγες πόντισης ναρκών |