«Πόλεμος» ευθυνών ανάμεσα σε ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΣΕ για τον «αποκλεισμό» ενός επιβάτη ΑμεΑ να επιβιβαστεί και να ταξιδέψει με αμαξοστοιχία της πρώτης από την Θεσσαλονίκη προς την Αθήνα, ξέσπασε την Τρίτη.
Σύμφωνα με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο επιβάτης ΑμεΑ προσήλθε στο σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης τη Δευτέρα στις 7.00 π.μ. με σκοπό να επιβιβαστεί σε αμαξοστοιχία που είχε προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης στις 7.04 π.μ., με αποτέλεσμα να μην ταξιδέψει.
Πέραν αυτού, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που ανήκει πλέον στο ιταλικό Δημόσιο, υποστηρίζει πως ο ΟΣΕ δεν της έχει παραδώσει μέχρι σήμερα στο σταθμό της Θεσσαλονίκης το απαραίτητο ειδικό ανυψωτικό μηχάνημα, το οποίο διευκολύνει την επιβίβαση στα τρένα των ΑμεΑ.
Μέλη του Πανελλήνιου Συλλόγου Παραπληγικών, με αφορμή το συγκεκριμένο περιστατικό, προχώρησαν αμέσως σε αποκλεισμό των γραμμών έξω από τον σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης, καταγγέλλοντας ότι υπάλληλοι του σταθμού αρνήθηκαν να εκδώσουν εισιτήριο στον πρόεδρο του συλλόγου, Κωνσταντίνο Κωνσταντή, που ήθελε να ταξιδέψει προς την Αθήνα.
Επίσης, υποστήριξαν ότι οι υπάλληλοι των εκδοτηρίων, δεν προχώρησαν στην έκδοση εισιτηρίου, καθώς ο επιβάτης δεν θα μπορούσε να επιβιβαστεί με το ιδιόκτητο ηλεκτροκίνητο καροτσάκι του στο τρένο.
Σε απάντηση των συγκεκριμένων καταγγελιών, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανακοίνωσε ότι για την καλύτερη διευκόλυνση των πελατών της με κινητικά προβλήματα, έχει δημοσιοποιήσει και ενημερώσει το επιβατικό κοινό, ότι είναι απαραίτητη η επικοινωνία με την εταιρεία 48 ώρες πριν από το δρομολόγιο. Η διαδικασία αυτή, λέει η εταιρεία, είναι γνωστή στους ανθρώπους και στις συλλογικότητες που τους εκπροσωπούν, ώστε να έχουν την ιδιαίτερη φροντίδα που χρειάζεται για να μπορούν να ταξιδέψουν άνετα. Ο λόγος για την ύπαρξη της διαδικασίας επικοινωνίας, είναι ότι χρειάζεται πρόσθετο προσωπικό και εξοπλισμός, ώστε να μπορούν να αντιμετωπιστούν με ασφάλεια τα αμαξίδια και οι επιβάτες.
Παρόλο που ο συγκεκριμένος επιβάτης δεν ακολούθησε τη ανωτέρω διαδικασία για να εξυπηρετηθεί σωστά, τα στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναφέρουν ότι τελικά τον διευκόλυναν να ταξιδέψει κανονικά με όλους τους κανόνες ασφάλειας.
Σύμφωνα με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αν και ο επιβάτης αρχικά, αρνήθηκε να χρησιμοποιήσει η εταιρεία δικό της ελαφρύτερο αμαξίδιο προκειμένου να διευκολυνθεί η επιβίβασή του στο τρένο, τελικά αποβιβάστηκε στο σταθμό Λαρίσης με τη βοήθεια του προσωπικού της εταιρείας, δεχόμενος τη χρήση του ελαφρότερου αμαξιδίου, που διαθέτει η εταιρεία.
Με αφορμή το συγκεκριμένο περιστατικό, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε σχετική ανακοίνωσή της, σημειώνει ότι έχει ήδη δρομολογήσει από τα μέσα του 2017 όλες τις απαιτούμενες ενέργειες προς τον ΟΣΕ –που έχει την ευθύνη για τη λειτουργία των σιδηροδρομικών σταθμών- ώστε να υπάρξει η προμήθεια των ειδικών ανυψωτικών μηχανημάτων, που απαιτούνται για την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών που έχουν ειδικές ανάγκες.
Άμεση ήταν η αντίδραση του ΟΣΕ, που ανακοίνωσε ότι ο οργανισμός «συμπράττει στην αναγκαία προμήθεια ειδικών ανυψωτικών μηχανημάτων για τη διευκόλυνση της προσβασιμότητας των ΑμεΑ στις αμαξοστοιχίες, τα οποία θα διατεθούν σε σταθμούς, ανάλογα με τις διαπιστωμένες ανάγκες που υπάρχουν».
Ήδη, αναφέρει ο ΟΣΕ, «έχουν παραλειφθεί δύο μηχανήματα τα οποία και έχουν διατεθεί στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στους σταθμούς Αθήνας και Θεσσαλονίκης, για την εξυπηρέτηση ατόμων με κινητικά προβλήματα».
Με ιδιαίτερη ευαισθησία, τονίζεται στην ανακοίνωση του ΟΣΕ, «η διοίκηση του οργανισμού καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την επίλυση προβλημάτων που προκύπτουν, ωστόσο θα πρέπει να αποσαφηνιστεί ότι τα θέματα επιβίβασης και μεταφοράς των επιβατών – επομένως και η χρήση των ανυψωτικών μηχανημάτων- ανήκουν στην αποκλειστική αρμοδιότητα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ».