«Eσπερινός σημαίνει ευλάβεια Ηλιου, καθώς γυρίζει ευαίσθητος μέσα στην πόλη, γεμάτος από τις αναμνήσεις των ετών, που τέλος γέρνει στο πλάι ν’ αποκοιμηθεί, αφήνοντας τριγύρω του ηχώ φωτός, αποκαλυπτικές διαθέσεις και μια λεπτότατη ευωδιά αγάπης. Με “Δεκαπέντε Εσπερινούς” συλλέγω τη σκορπισμένη ευαισθησία μου και σας την παραδίδω έτσι όπως γεννήθηκε, στ’ αληθινό της βάθρο, εκεί όπου οι έμποροι δεν θα μπορούν να της χαλάν’ την όψη. Ολοι οι “Eσπερινοί” χαρίζονται στον γιο μου, που αρχίζει τώρα να μετράει τον κόσμο». Τα ακριβά λόγια του Μάνου Χατζιδάκι στην πρώτη έκδοση του 1965 γίνονται αφορμή για να αρχίσει η συζήτηση με τον γιο του, Γιώργο Χατζιδάκι: «Αληθινός και ποιητικός. Τα δύο βασικά του χαρακτηριστικά. Εχει ποιητική αναγωγή αυτή του η φράση, “δεν μου επιτρέπεται ν’ απαντήσω κατά κυριολεξία”». Δύο έργα από τη διαμαντένια παρακαταθήκη εκείνου που γύρισε σελίδα στη συνθετική και ποιητική δημιουργία ανεβαίνουν στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Τη μουσική ανάπλαση των «15 εσπερινών» ο Γιώργος Χατζιδάκις την έχει αναθέσει στους Γιάννη Μπελώνη, Νέστορα Ταίηλορ, Λευτέρη Μιχαλόπουλο και την εκτέλεση στους Γιώργο – Εμμανουήλ Λαζαρίδη (πιάνο), Χρήστο Κομισόπουλο (κοντραμπάσο), Γιώργο Μουλουδάκη, Χάρη Κανελλίδη (κιθάρα), Γωγώ Ξαγαρά (άρπα) και τη νεαρή ερμηνεύτρια Δήμητρα Σελεμίδου. Στη «Μυθολογία», την ενορχήστρωση για εννέα όργανα ο Γιώργος Χατζιδάκις εμπιστεύτηκε τον Λευτέρη Μιχαλόπουλο –ο οποίος θα παίζει πιάνο –και την ερμηνεία στους Χρήστο Κομισόπουλο (κοντραμπάσο), Γιώργο Μουλουδάκη (κιθάρα), Γιώργο Γουμενάκη (μαντολίνο), Διονύση Βερβιτσιώτη (βιολί), Βαγγέλη Νίνα και Αλέξανδρο Μποτίνη (βιολοντσέλο), Μαρίνο Γαλατσινό (κλαρινέτο), Μαριλένα Δωρή (φλάουτο), Δημήτρη Αγαθό (τρομπέτα).
Εχετε δηλώσει ότι θα κυκλοφορήσετε ανέκδοτο υλικό του Μάνου Χατζιδάκι. Να περιµένουµε κάτι σύντοµα;
Είναι αρκετοί εκείνοι που πιστεύουν ότι το μέγεθος του Μάνου Χατζιδάκι είναι αντιληπτό μόνο στον κόσμο και όχι από την Πολιτεία και τους φορείς της. Συμφωνείτε;
Τι συµβολίζει η σχεδόν αδιάφορη στάση της πολιτείας για έναν θησαυρό που συνδέεται άρρηκτα µε τον σύγχρονο πολιτισµό µας;
Τη διαχρονική της ρήξη με το αληθινό περιεχόμενο του πολιτισμού της. Κατά συνέπεια δεν μιλάμε για μια αληθινή πολιτεία, αλλά για ένα αδιάφορο κράτος.
Αν και έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από άλλες χώρες για την απόκτηση του αρχείου, δεν προχωρήσατε. Γιατί;
Πολλοί είναι εκείνοι που επικαλούνται το έργο και τους στοχασµούς του Μάνου Χατζιδάκι. Γιατί ενώ υπάρχει τόσος θαυµασµός για το έργο του δεν υπάρχει η απόδειξη ότι γίνεται κατανοητό;
Γιατί ο λόγος του µοιάζει επίκαιρος; Κάθε σχόλιό του είναι σαν να γράφτηκε σήµερα. Δεν είναι ανησυχητικό αυτό για την πορεία µιας κοινωνίας;
Ποια είναι κατά τη γνώμη σας η πιο σημαντική κληρονομιά που άφησε και γιατί;
info
Κύκλος Μάνος Χατζιδάκις, 10, 16, 18, 19 Μαΐου στις 20.30, Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής, Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Στις συναυλίες της 16ης, 18ης και 19ης Μαΐου, η συμμετοχή του Γιώργου-Εμμανουήλ Λαζαρίδη είναι αφιλοκερδής