Οι περιπέτειες του γερμανικού έθνους κατά τον Μεσοπόλεμο ασκούν πάντα ιδιαίτερη αισθητική και διανοητική γοητεία. Το πώς η καθημαγμένη από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο αυτή χώρα οδηγήθηκε στον ναζισμό, οι περιπέτειες της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης, οι επιπτώσεις του Κραχ του 1929, ο υπερπληθωρισμός, η ανεργία αλλά και ο τρόπος ζωής στον Μεσοπόλεμο αποτελούν ακόμη σήμερα αντικείμενο ποικίλων αναλύσεων αλλά και την πρώτη ύλη για την παραγωγή έργων τέχνης σε όλα τα πεδία. Στα καθ’ ημάς, οι παραλληλισμοί με την κατάσταση της χώρας μας, ακόμη κι αν είναι ενίοτε παρατραβηγμένοι, έδωσαν νέο ενδιαφέρον στη σχετική συζήτηση. Δεν είναι λοιπόν διόλου παράξενο που εκδίδονται τα τελευταία χρόνια πολλά σχετικά έργα (είτε σύγχρονα είτε εποχής). Το ακόμη πιο ενδιαφέρον είναι ότι η κατάσταση στη μεσοπολεμική Γερμανία «πουλούσε» ήδη τα χρόνια εκείνα, ασκώντας μια ιδιαίτερη γοητεία στο φιλοθέαμον και αναγνωστικό κοινό των δυτικών χωρών. Το περίφημο μιούζικαλ Καμπαρέ του Μπομπ Φoς, με τη Λάιζα Μινέλι και τον Μάικλ Γιορκ, βασισμένο σε διήγημα του Κρίστοφερ Ισεργουντ, έκανε καριέρα στις δεκαετίες του ’60 και του ’70, ωστόσο είναι εντυπωσιακό ότι το παρόν βιβλίο του Χανς Φάλαντα είχε ήδη μεταφραστεί και γίνει ταινία στο Χόλιγουντ ένα μόλις χρόνο μετά την έκδοσή του το 1932. Μεσολάβησαν πολλά άλλα που δεν έχουμε εδώ τον χώρο να αναφέρουμε.
Στον προθάλαμοτου ναζισμού
Το Και τώρα, ανθρωπάκο; τοποθετείται χρονικά στη διετία 1930-1932, δηλαδή λίγο πριν από την κατάκτηση της εξουσίας από τους Εθνικοσοσιαλιστές. Ο κεντρικός αντιήρωάς του, ο Πίνενμπεργκ (με το χαρακτηριστικό προσωνύμιο «Μικρός»), μπαίνει στη δράση από την πρώτη σελίδα, όταν αναμένει έξω από ένα ιατρείο την αγαπημένη του Εμα (την επονομαζόμενη σ’ όλο το βιβλίο «Μανάρι»). Αποδεικνύεται ότι η Εμα εγκυμονεί και το ζεύγος αποφασίζει να παντρευτεί και να μετακομίσει σε γειτονική μικρή πόλη της Ανατολικής Πομερανίας όπου εργάζεται ο Πίνενμπεργκ ως λογιστής. Ο γάμος είναι θλιβερός, αλλά οι δυο νέοι αγαπιούνται και ελπίζουν στο μέλλον, όπως όλοι οι νέοι. Από κει και πέρα αρχίζει η περιπέτεια της κοινωνικής τους ενσωμάτωσης. Η πρώτη μεγάλη αγωνία τους, η εξασφάλιση αξιοπρεπούς στέγης, διατρέχει όλο το βιβλίο. Η επισφάλεια επίσης. Γιατί, αντίθετα από τα κλασικά μυθιστορήματα ενηλικίωσης ή μαθητείας που η γερμανική παράδοση τα θέλει να της ανήκουν (προεξάρχοντος του Τα χρόνια της μαθητείας του Βίλχελμ Μάιστερ, του Γκαίτε), εδώ μοιάζει σαν η ενηλικίωση των πρωταγωνιστών να μην οδηγεί σε μια επίπονα αποκτημένη ηθική και κοινωνική άνοδο, αλλά να εμπεριέχει τη σταδιακή φθορά και ταπείνωσή τους.
Η εργασιακή κατάσταση του Μικρού είναι πράγματι επισφαλής και σύντομα θα χάσει τη δουλειά του, ενώ η οικονομική διαχείριση και η εξασφάλιση στοιχειωδώς αποδεκτών συνθηκών διαβίωσης αποτελούν το μόνιμο άγχος της Εμας, πολλώ μάλλον που σύντομα θα γεννηθεί ο «μπόμπιρας». Ο Μικρός, εμφανίσιμος, φιλότιμος και απολύτως ηθικό άτομο απολύεται λοιπόν παρά τις διαρκείς υποχωρήσεις του, καθώς το αφεντικό του προσδοκούσε να τον παντρέψει με την ελάχιστα ελκυστική θυγατέρα του. Ο παλιός του εργοδότης τον ταπεινώνει περαιτέρω και τελικά εμφανίζεται η μητέρα του, ένα είδος κυρίας της νύχτας, που τους καλεί στο Βερολίνο όπου υποτίθεται ότι του έχει βρει δουλειά, στην πραγματικότητα ωστόσο για να τους επενοικιάσει μια κάμαρα και να τους αρμέξει οικονομικά. Η πρεσβύτερη φράου Πίνενμπεργκ, σκιαγραφημένη με τα μελανότερα χρώματα (σε σημείο έλλειψης απόλυτης πειστικότητας) συζεί με κάποιον κύριο αμφιλεγόμενου επαγγέλματος και διοργανώνει στο σπίτι σουαρέ για κυρίους και νεαρές δεσποινίδες, ενώ ο συμβίος της αποδεικνύεται παραδόξως ανοιχτοχέρης, υποβοηθητικός και εξασφαλίζει απασχόληση στον Μικρό. Το ζεύγος θα αποδράσει ωστόσο από το σπίτι όταν η κατάσταση φτάσει στο μη περαιτέρω, θα καταφύγει σε μια αυτοσχέδια κατοικία στο πατάρι ενός κινηματογράφου, θα περάσει τα μύρια όσα από οικονομική και όχι μόνο σκοπιά, ενώ εν μέσω της αύξουσας ανεργίας η θέση του Μικρού στο πολυκατάστημα όπου εργάζεται γίνεται όλο και επισφαλέστερη. Η ατμόσφαιρα της αγωνίας της γερμανικής μεγαλούπολης, οι αυθαιρεσίες της εργοδοσίας αλλά και η αλληλοϋπονόμευση της εργατικής τάξης, οι αύξουσες ανισότητες, η εκπτώχευση μεγάλου μέρους του πληθυσμού, ο χαφιεδισμός και οι διαρκείς πολιτικές εντάσεις –κυρίως μεταξύ Ναζί και κομμουνιστών –κυριαρχούν στο μεγαλύτερο αυτό κομμάτι του βιβλίου. Μέχρι που ο Μικρός χάνει τη δουλειά του μετά και την απόλυση του καλύτερού του φίλου και εργασιακού προστάτη του, λόγω της υπονόμευσής του από έναν άλλο υπάλληλο.
Ζωγραφίζοντας τους πρωταγωνιστές
Νέα αντικειμενικότητα και εξπρεσιονισμός
Ο χειρισμός της πολιτικής
Τοπογράφος της ανθρωπογεωγραφίας του Βερολίνου
Hans Fallada
Και τώρα ανθρωπάκο;
Μτφ. Ιωάννα Αβραμίδου
Eισαγωγή: Κώστας Κουτσουρέλης, Εκδ. Gutenberg 2017, σελ. 638,
Hans Fallada
Και τώρα ανθρωπάκο;
Μτφ. Αλεξάνδρα Ιωαννίδου
Εκδ. Μίνωας 2017, σελ. 576,
Τιμή: 17 ευρώ