Την προοπτική της μείωσης των διοδίων μέσω της παράτασης του χρόνου παραχώρησης των συμβάσεων στους αυτοκινητοδρόμους, με ταυτόχρονη αύξηση του φυσικού αντικειμένου, άνοιξε –για άλλη μία φορά –το υπουργείο Υποδομών.
Χθες, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση –στο περιθώριο της κοινής συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε με την επικεφαλής της αντιπροσωπείας της Επιτροπής Μεταφορών και Υποδομών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Καρίμα Ντελί -, παρουσίασε ως πιθανά παραδείγματα αύξησης του φυσικού αντικειμένου στους αυτοκινητοδρόμους την επέκταση της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα έως την Κακαβιά, το κλείσιμο του «δαχτυλιδιού» στο τμήμα Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα, καθώς και τη σύνδεση της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου με τη Ναύπακτο.
Από τον προτεινόμενο σχεδιασμό δεν εξαιρείται η Αττική Οδός, ωστόσο, όπως διευκρινίστηκε, σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια επεμβάσεων, μιας και οι νέες υποδομές που χρειάζονται είναι πολύ μικρότερες σε σχέση με άλλους αυτοκινητοδρόμους.
Κατά το υπουργείο Υποδομών, οι παραχωρησιούχοι είναι ενήμεροι για τον προαναφερόμενο σχεδιασμό και αναμένεται η απάντησή τους προκειμένου μέσα στο επόμενο διάστημα η πρόταση να τεθεί υπόψη της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Σημειώνεται ότι την περασμένη Δευτέρα και Τρίτη αντιπροσωπεία της Επιτροπής Μεταφορών και Υποδομών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου –με επικεφαλής την πρόεδρό της Καρίμα Ντελί –επισκέφθηκε την Ηπειρο, όπου είδε έργα υποδομών (Ιόνια και Ολυμπία Οδός) τα οποία συγχρηματοδότησε η ΕΕ. Από ελληνικής πλευράς συμμετείχαν οι ευρωβουλευτές Ελίζα Βόζεμπεργκ – Βρυωνίδη και Μιλτιάδης Κύρκος.
Σύμφωνα με την Καρίμα Ντελί, η Ελλάδα πρέπει να διασυνδέσει όλους τους τρόπους μεταφοράς. Στην ομιλία της στάθηκε ιδιαίτερα στην έως τώρα αδυναμία της Ελλάδας να αναπτύξει σιδηροδρομικό δίκτυο.
Η απάντηση από ελληνικής πλευράς –μέσω του υπουργού Υποδομών –είναι ότι έχουμε προχωρήσει το master plan που θα ακολουθήσει η χώρα για τις συνδυασμένες μεταφορές με έμφαση στα έργα του σιδηροδρόμου.
Ο σχεδιασμός προβλέπει την ολοκλήρωση μέσα στη χρονιά της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα – Θεσσαλονίκη και Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, καθώς και της σύνδεσης των λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας με τον Εύξεινο Πόντο, τη Βουλγαρία και στη συνέχεια τη Ρουμανία.
Το πλάνο της κυβέρνησης με τα έργα περιλαμβάνει ακόμη το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων, τα υπόλοιπα σιδηροδρομικά έργα έως την Πάτρα, το αεροδρόμιο στο Καστέλλι και τις υπόλοιπες οδικές υποδομές, όπως είναι για παράδειγμα ο Βόρειος Οδικός Αξονας της Κρήτης.
Οπως αναφέρθηκε, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, από τον υπουργό Υποδομών, πλέον δεν μπορούν να δημοπρατηθούν έργα ή να γίνονται συμβάσεις εάν προηγουμένως δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις και οι αρχαιολογικές εργασίες.
Σε ό,τι αφορά την εγκατάσταση του ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων, αναμένεται μέσα στο επόμενο διάστημα να προχωρήσει η δεύτερη φάση του διαγωνισμού, η οποία προβλέπει την αξιολόγηση των προσφορών που έχουν κατατεθεί.
Η ανάπτυξη του δορυφορικού συστήματος αναλογικών διοδίων είναι από τις μεγαλύτερες τεχνολογικές συμβάσεις των τελευταίων χρόνων. Το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του σχετικού διαγωνισμού δεν έχει επισήμως ανακοινωθεί. Από το Υποδομών ισχυρίζονται ότι θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία έως το τέλος του 2018. Ωστόσο, σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, μοιάζει πολύ δύσκολο να επιβεβαιωθεί η εκτίμηση αυτή.
Η ηλεκτρονική χρέωση θα εφαρμοστεί σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους. Σημειώνεται πως η αναλογική χρέωση που έχουν σήμερα οι οδηγοί αντιστοιχεί σε 0,062 ευρώ ανά διανυόμενο χιλιόμετρο. Στην πράξη όμως αυτή η χρέωση ισχύει μόνο εφόσον διανύσουν ολόκληρη την απόσταση μεταξύ δύο μετωπικών διοδίων, αφού όταν βγαίνουν ή μπαίνουν από ενδιάμεσους ή πλευρικούς σταθμούς επιβαρύνονται για ένα μεγάλο μέρος της διαδρομής που δεν έχουν κάνει.
Το νέο σύστημα πληρωμής διοδίων δεν θα εφαρμοστεί στην Αττική Οδό, τη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου και τη ζεύξη Πρέβεζας – Ακτίου. Κι εδώ όμως θα γίνει ηλεκτρονική χρέωση αλλά με άλλον τρόπο μέσω των εταιρειών. Στο μεταξύ, σε λειτουργία μπαίνει ο σιδηροδρομικός σταθμός Ζεφυρίου. Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, από σήμερα το πρωί επρόκειτο να δοθεί στο επιβατικό κοινό ο σιδηροδρομικός σταθμός Ζεφυρίου, ο οποίος χωροθετείται μεταξύ του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών και του σιδηροδρομικού σταθμού Λιοσίων.