και τηPhilips. Decca, 79 CD, 2 DVD
Για τα εκατό χρόνια από τη γέννηση της Μπριγκίτ Νίλσον, της κορυφαίας ίσως βαγκνερικής φωνής του μεταπολεμικού κόσμου, ηDeccaεξέδωσε τα άπαντά της, σε ένα κουτί που οι λάτρεις της γερμανικής όπερας –και όχι μόνον –περίμεναν εδώ και πολύ καιρό. Περιλαμβάνει 27 πλήρεις ηχογραφήσεις κορυφαίων έργων, όχι μόνον έργων του Βάγκνερ αλλά και άλλων, όπως του Πουτσίνι, ενώ ανάμεσά τους συναντά φυσικά κανείς και ολόκληρο το «Δαχτυλίδι των Νιμπελούνγκεν» και μάλιστα όχι μόνον μία, αλλά δύο φορές: υπό τον Γκέοργκ Σόλτι στη Βιέννη και υπό τον Καρλ Μπεμ στο Μπαϊρόιτ. Πρόκειται ασφαλώς για δύο από τους πιο σημαντικούς κύκλους στη μακρά δισκογραφία του έργου. Μαζί και ηχογραφήσεις της στηPhilipsκαι τέσσερις όπερες στην ΕΜΙ αλλά και στηνRCA,καθώς και ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο 200 σελίδων. Καθώς κάθε ύμνος για αυτές τις ηχογραφήσεις θα ήταν τελικά απλώς ανεπαρκής και ως εκ τούτου φλύαρος, καθώς σφράγισαν τη βαγκενρική ερμηνευτική σχεδόν όπως η Μαρία Κάλλας σφράγισε το μπελκάντο, δεν χρειάζεται να αναφερθεί εδώ τίποτε περισσότερο. Απλώς ότι πρόκειται για τα «άγια των αγίων» της βαγκνερικής δισκογραφίας. Ειδική αναφορά πρέπει να γίνει επίσης στις «Βαλκυρίες» υπό τον Εριχ Λάινσντορφ, ίσως τη σημαντικότερη ηχογράφηση του έργου που έγινε ποτέ.
LoewenguthQuartet, Paris:Χάιντνκαι Μότσαρτ, κουαρτέτα εγχόρδων, Μότσαρτ κουιντέτο για κλαρινέτο,Georgina Dobrée,κλαρινέτο,DOREMI,3CD
Γεννημένος στο Παρίσι το 1911, το έτος που πέθανε ο Μάλερ, οAlfred Loewenguthυπήρξε ένας από τους σημαντικότερους βιολονίστες της γενιάς του, με εμφατική αφοσίωση στη μουσική δωματίου και ειδικά στα κουαρτέτα εγχόρδων. Ιδρυσε το πρώτο κουαρτέτο του ήδη το 1929 και εμφανίστηκε για πρώτη φορά ως σολίστ το 1936. Στις δεκαετίες του ’30 και του ’40 το κουαρτέτο που έφερε το όνομά του υπήρξε ένα από τα σημαντικότερα στον κόσμο, ενώ ο κύκλος των συναυλιών τους με τα πλήρη κουαρτέτα του Μπετόβεν στη Νέα Υόρκη το 1948 προσέλαβε τοstatusτου μύθου. Παρά το γεγονός ότι υπήρξαν συγκριτικά αρκετές ηχογραφήσεις του κουαρτέτου, σε πλήθος εταιρειών όπωςDeutscheGrammophon, Archiv, Vox, Philips, Westminster, Les Discophiles Français, Club National du Disqueκαι άλλες, εδώ και πολλά χρόνια αυτές είναι εξαιρετικά δυσεύρετες. Ο λόγος είναι ότι από το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και μετά η μουσική βιομηχανία στράφηκε σε μεγάλο βαθμό σε νεότερα σχήματα που μονοπώλησαν, όχι αδίκως φυσικά, το ενδιαφέρον έκτοτε. Αν και το κουαρτέτο όπως και πολλά άλλα της εποχής του συνέχισε να υπάρχει για πολύ καιρό ακόμα, η παλιά μεσοπολεμική ερμηνευτική είχε πια μάλλον ξεπεραστεί και, αδίκως, κριθεί γενικά παρωχημένη. Η επανέκδοση αυτών των ηχογραφήσεων είναι εξαιρετικά σημαντική και ενδιαφέρουσα τόσο ως προς τη μουσική της αξία, όσο και ως προς την κατανόηση της εξέλιξης της αντίληψης της μουσικής δωματίου εν γένει από τα προπολεμικά στα μεταπολεμικά χρόνια. Πρόκειται για σπάνιο διαμάντι της δισκογραφίας. Μακάρι να αποτελέσει την αφορμή για την επανέκδοση και του θρυλικού κύκλου Μπετόβεν πουηχογράφησανστηVOX,κάτι λίαν πιθανό πλέον, καθώς το πρώτο αυτό σετ ηχογραφήσεων φέρει τον αριθμό 1.
Λέοναρντ Μπερνστάιν, Φιλαρμονική Ορχήστρα του Ισραήλ:Μάλερ, Ενάτη Συμφωνία,Helicon,2CD
Ζωντανή ηχογράφηση, με άψογο ήχο, από τοMann Auditoriumτου Τελ Αβίβ, τον Αύγουστο το 1985. Εντελώς ιδιωματική προσέγγιση του έργου, ιδίως στα δύο μεσαία μέρη του, αποκαλύπτει πολλά τόσο για το ίδιο όσο και για τον Μπερνστάιν. Κορυφαία στιγμή, γεμάτη ένταση και ευαισθησία σε ένα έργο που εν πολλοίς άλλαξε την πορεία της μουσικής στον 20ό αιώνα.