Αν ήταν ασθένεια, το τρέξιμο θα μπορούσε εύκολα να χαρακτηριστεί επιδημία, αφού έχει διαδοθεί κυριολεκτικά σε όλον τον κόσμο, αποκτώντας εκατομμύρια νέους… φορείς. Εκεί, ωστόσο, που φαίνεται ότι κάνει πραγματική θραύση είναι η Κίνα, όπου τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να αγγίζει τη μεσαία τάξη, μιας και όλο περισσότεροι βγαίνουν στους δρόμους διεκδικώντας έναν καλύτερο τρόπο ζωής.
Σύμφωνα με την Κινεζική Ομοσπονδία Στίβου, την περασμένη χρονιά σχεδόν 5 εκατ. Κινέζοι πήραν μέρος σε περισσότερες από 1.000 διοργανώσεις που πραγματοποιήθηκαν στη χώρα, αριθμός διπλάσιος σε σχέση με το 2016. Ακόμα κι έτσι, ωστόσο, οι δρομείς στη χώρα είναι σαφώς λιγότεροι σε σύγκριση με τις υπόλοιπες χώρες όπου το τρέξιμο έχει μεγαλύτερη διάδοση. Αυτό βέβαια δεν είναι απαραίτητα αρνητικό, καθώς αφήνει σημαντικό περιθώριο για ανάπτυξη του αθλήματος σε μια περιοχή όπου υπάρχει πρόσφορο έδαφος για επενδύσεις στην καλλιέργεια της δρομικής κουλτούρας.
Τη λεπτομέρεια αυτή σπεύδουν να αξιοποιήσουν και να αναπτύξουν επιπλέον εταιρείες πώλησης δρομικού εξοπλισμού, όπως παραδέχεται ο Ζανγκ Ζιγιόνγκ, διευθύνων σύμβουλος της China Dongxiang, εταιρείας που έχει τον ιταλικό όμιλο αθλητικών ειδών Kappa στην Κίνα. Σύμφωνα με τις προβλέψεις τους, το επιχειρηματικό σχήμα αναμένεται να κερδίσει περισσότερα από 1 δισ. δολάρια από την αύξηση του ενδιαφέροντος για το τρέξιμο σε σύντομο σχετικά διάστημα.
«Το τρέξιμο ως κομμάτι της βιομηχανίας αθλητικών ειδών απέχει πολύ από το αναπτυχθεί πλήρως στην Κίνα», αναφέρει ο Ζανγκ, ο οποίος βρίσκεται στον χώρο περίπου είκοσι χρόνια και προηγουμένως βρισκόταν στο τιμόνι της Lining, της μεγαλύτερης εταιρείας αθλητικού εξοπλισμού της χώρας. «Η Κίνα έχει τώρα εκατοντάδες Μαραθωνίους, που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο, οπότε η πελατειακή βάση είναι τεράστια. Αν κάποιος μπορούσε να διεισδύσει περισσότερο στο κομμάτι του τρεξίματος και να κάνει τα πράγματα με σωστό τρόπο, είναι πολύ πιθανό να πετύχει την άνοδο μιας εγχώριας εταιρείας αθλητικών ειδών με πωλήσεις περισσότερες του ενός δισ. δολαρίων» τονίζει. Πριν από επτά χρόνια, στην πατρίδα του Μάο είχαν καταγραφεί μόλις 22 δρομικές διοργανώσεις σε δημόσιους δρόμους, αριθμός που ωχριά μπροστά στους συνολικά 1.102 αγώνες που καταγράφηκαν από την κινεζική ομοσπονδία το 2017.
Πληθαίνουν οι πολίτες με οικονομική άνεση
Τα 5.000.000 των συμμετεχόντων, σε σύγκριση με τα 64.000.000 των Αμερικανών που έτρεξαν σε αγώνες μέσα στο 2016, σαφώς υπονοούν ότι οι κινέζοι λάτρεις του σπορ έχουν πολύ δρόμο μπροστά τους για να φτάσουν τους Δυτικούς. Μιλάμε όμως για μια χώρα 1,4 δισ. κατοίκων. Η έκρηξη του ενδιαφέροντος των πολιτών για το τρέξιμο μπορεί να συνδεθεί με την αύξηση των εισοδημάτων των Κινέζων, που τους επιτρέπει να επενδύουν σε δράσεις τον ελεύθερο χρόνο. Παράλληλα, σημαντικό ρόλο έχει παίξει η βελτίωση στην κατάσταση των οδοστρωμάτων, που καθιστά αρκετά πιο εύκολη την επιλογή να τρέξουν εκτός γυμναστηρίου, στο αστικό περιβάλλον. Τέλος, απαρατήρητη δεν έχει περάσει και η τάση να μιμούνται τον δυτικό τρόπο ζωής, όπου η καλή φυσική κατάσταση μοιάζει πια να είναι συνειδητή επιλογή και οι άνθρωποι επιδιώκουν να έχουν ισορροπία ανάμεσα στη δουλειά και την ιδιωτική τους ζωή.
Ξοδεύουν κατά μέσο όρο 3.000 γουάν τον χρόνο
Σύμφωνα με την Alisports, το αθλητικό παρακλάδι του γίγαντα του ηλεκτρονικού εμπορίου, της σελίδας Alibaba, ο μέσος Κινέζος δαπανά τουλάχιστον 3.000 γουάν τον χρόνο σε δρομικό εξοπλισμό· περίπου 400 ευρώ! Το μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά κατέχει η Nike, που προσεγγίζει περισσότερο νέους δρομείς ή κάποιους πιο πεπειραμένους, ενώ η ιαπωνική Asics είναι ιδιαίτερα διαδομένη στους βετεράνους του αθλήματος. Η Kappa φιλοδοξεί να τρυπώσει ανάμεσα στους κολοσσούς του είδους, ανοίγοντας 150 νέα καταστήματα σε όλη τη χώρα.