Είναι ποτέ δυνατόν άνθρωποι, που στα τέλη του 19ου αιώνα και στην πρώτη εικοσαετία του 20ού θεωρούνταν σοσιαλιστές και κοινωνιστές, εκφραστές ανθρωπιστικών ιδεωδών ή προοδευτικά περιοδικά όπως «Ο Νουμάς», να εμπνέονταν ταυτοχρόνως και από πάρα πολύ σκληρές ιδέες για μερικούς εκ των συνανθρώπων τους, από τις ιδέες της υπερισχύσεως των ικανών έναντι των ασθενέστερων και των ανικάνων; Από ευγονικές ιδέες; Να εμπνέονται από τις ρατσιστικές ιδέες του Γκομπινό και του Τσάμπερλεν και να καθοδηγούνται από ακραίες αναγνώσεις του Νίτσε;
Ο καθηγητής της Νεοελληνικής Φιλολογίας Παντελής Βουτουρής μάς προειδοποιεί να είμαστε πιο προσεκτικοί, όταν εξετάζουμε ίδιες ιδεολογίες σε διαφορετικές εποχές. Οι ιδέες της «σκληρότητας» και της υπερισχύσεως μεταφυτεύτηκαν στα τέλη του 19ου αιώνα σε μια ηττημένη και ταπεινωμένη από τον Πόλεμο του 1897 Ελλάδα. Δεν πρέπει να ξεκόψουμε την ανάπτυξη αυτών των ιδεών, μας λέει ο συγγραφέας, από αυτό το περιβάλλον. Και όχι μόνο αυτό. Δεν πρέπει να τις ξεκόψουμε και από τις κυρίαρχες αντιθέσεις και το πνεύμα της εποχής.
«Φυσικά δικαιώματα»
Πάντως έτσι και αλλιώς «είναι γεγονός ότι οι ιδέες της σκληρότητας, η φιλοσοφία της δύναμης και οι θεωρίες για το δίκαιο του πολέμου, ο «ιμπεριαλισμός» και το «φυσικό δικαίωμα» του ισχυρού να κατακτά τους ανίσχυρους βρίσκουν ευρύτατη απήχηση αυτή την περίοδο σε όλες τις ιδεολογικές παρατάξεις» (σ. 18). Μέσα από το προοδευτικό περιοδικό «Ο Νουμάς», ο Κ. Παλαμάς από τη μια αποθεώνει τον Ζαν Ζορές, τον μαχητή της ειρήνης και της κοινωνικής δικαιοσύνης και, από την άλλη, τον φασισμό του Μπενίτο Μουσολίνι. Και να ήταν μόνο αυτός; Ακόμη και ο Γ. Ψυχάρης, ο Βλ. Γαβριηλίδης, ο Π. Βλαστός με τις πιο ακραίες απόψεις, ο Ι. Δραγούμης, ο Γ. Σκληρός, ο Ν. Καζαντζάκης παιδί τότε του Νίτσε κ.ά. μάχονταν από κοινού ως δημοτικιστές υπέρ τέτοιων ιδεών.
Γεωκλιματικός εθνικισμός
Στον 20ό αιώνα ο εθνικισμός δεν είχε τον ίδιο χαρακτήρα με αυτόν που έχει σήμερα. Οχι τυχαία σοσιαλιστές όπως ο Ν. Γιαννιός, αστοί σαν τον Γ. Θεοτοκά και σοσιαλδημοκράτες σαν τον Α. Παπαναστασίου πλέκουν το εγκώμιο του Ι. Δραγούμη. Μόνο ο Κ. Βάρναλης τολμά να ισχυριστεί πως αν ζούσε μετά το 1920 ο Δραγούμης θα ήταν φασίστας. Οι άλλοι τον βλέπουν σαν δικό τους άνθρωπο. Στο «Ελεύθερο Πνεύμα» του Θεοτοκά ο Δραγούμης αναγνωρίζεται ως «πνευματικός οδηγός και πρόδρομος». Γιατί αν και ο Δραγούμης, κυρίως μέσα από τη συζήτηση στον Νουμά για το «Κοινωνικό μας ζήτημα» του Σκληρού, εμφανίζεται ως ηγέτης των «νατσιοναλιστών», «ωστόσο αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι με τους σοσιαλιστές συνομιλητές του συνδεόταν με ισχυρότατους δεσμούς∙ και οι μεν και οι δε εμπνέονταν εξάλλου από τη ιδέα του δημοτικισμού (σ. 183). Για τον Γ. Κορδάτο, ο Δραγούμης μαχόταν τους σοσιαλιστές αλλά σεβόταν τον σοσιαλισμό.
Μέσα σε μια ρευστή ατμόσφαιρα σοσιαλδημοκράτες και «δευτεροδιεθνιστές» μαρξιστές αποτιμούσαν θετικά την «εθνικιστική εξέλιξη». Αυτή η εξέλιξη εθεωρείτο το προστάδιο για τη μετάβαση στον σοσιαλιστικό μετασχηματισμό της ελληνικής κοινωνίας. Χαρακτηριστικό ήταν το εγκώμιο υπέρ του εθνικισμού που έπλεξε ο Παπαναστασίου στο έργο του «Ο Εθνικισμός». Οι θεωρίες του γεωκλιματικού εθνικισμού του Περικλή Γιαννόπουλου κινούνται σε άλλο μήκος. Διέπονται από κοινούς τόπους της εποχής, όπως η παρακμή, ο εκφυλισμός και οι δήθεν διαφορές ανάμεσα στον Ελληνα και τον Ρωμιό. Η ίδια η έννοια της ρωμιοσύνης, υπό την επιρροή των ιδεών του Γκομπινό και του Τσάμπερλεν, των πρώτων φυλετικών θεωριών, δέχθηκε τη μομφή της πολυφυλετικής έννοιας.
Οι συζητήσεις
Ο παρεξηγημένος από τους αμαθείς Κ. Παπαρρηγόπουλος δεν αρνούνταν τις φυλετικές προσμείξεις. Η δική του συνέχεια του έθνους ήταν πολιτισμική και γλωσσική. Η ιδέα του «της ψυχής του έθνους έρχεται να εξισορροπήσει την παραδοχή ότι άλλαξε μέσα στους αιώνες με τις αλλεπάλληλες επιμειξίες η σύσταση του ελληνικού αίματος» (σ. 215). Η συζήτηση των Κ. Παπαρρηγόπουλου, Αθανάσιου Πετρίδη Ηπειρώτη, Κ.Α.Ι. Πυκαίου «Αλβανός της Ηπείρου» και Αργύρη Εφταλιώτη στο κεφάλαιο με τίτλο «Ελληνες και Αλβανοί» είναι ενδεικτικές της θεωρίας περί «όμαιμων» Αλβανών.
Η προειδοποίηση
Στερεότυπα και ετεροχρονισμένα ανελαστικά κριτήρια
Παντελής Βουτουρής
Ιδέες της σκληρότητας και της καλοσύνης
(1897-1922)
Εκδ. Καστανιώτης, 2017, σελ. 320
Τιμή: 19 ευρώ