Μια σειρά καναπέδων τοποθετημένων σε σχήμα Π γεμίζει τη σκηνή και αρκεί για να καλύψει την παρουσία των πρωταγωνιστών. Κάποιοι απ’ αυτούς είναι ξαπλωμένοι, άλλοι ανασηκώνονται ενώ στη μέση στέκεται μια μυστηριώδης φιγούρα. Με αργόσυρτα βήματα αφήνει την πολυθρόνα στην οποία κάθεται, πετάει τη ρόμπα στην άκρη και φοράει το επίσημο κοστούμι του. Τα άσπρα του μαλλιά και τα σκελετωμένα του χαρακτηριστικά κάνουν τον γέρο ελαφρώς τρομακτικό. Οταν παίρνει θέση μπροστά από το σκηνικό αρχίζει να κινεί τα χέρια του αριστερά και δεξιά και ξαφνικά οι ακινητοποιημένοι πρωταγωνιστές πετάγονται όρθιοι ακολουθώντας τις κινήσεις του, σε μια εμπνευσμένη βουβή χορογραφία. Η «τελετουργία» ολοκληρώνεται όταν τα πρώτα μουσικά όργανα σημαίνουν την έναρξη της παράστασης.
Η «Υπόθεση Μακρόπουλος» του Λέος Γιάνατσεκ έκανε πρεμιέρα το βράδυ της περασμένης Κυριακής στην Εθνική Λυρική Σκηνή, εισπράττοντας το χειροκρότημα του κοινού για το στοίχημα του σκηνοθέτη Γιάννη Χουβαρδά, αλλά και της Ελενας Κελεσίδη στο ντεμπούτο της ως Εμίλια Μάρτι. Η καταξιωμένη υψίφωνος ανταποκρίθηκε στον απαιτητικό χαρακτήρα του τσέχου δημιουργού: ήταν όντως μια ντίβα της μουσικής που χάρη στο ελιξίριο της νιότης γνωρίζει τη δόξα.
Η σκηνοθεσία του Χουβαρδά, με ρεαλιστικές αναφορές, ακροβατεί ανάμεσα στον υπαρξιακό δρόμο και τον κυνισμό. Η τοποθέτηση της φιγούρας του θανάτου να κυκλοφορεί ανάμεσα στους πρωταγωνιστές και να συμμετέχει βουβός στις περιπέτειες ήταν ένα εξαιρετικό εύρημα. Οπως και η εικόνα από το μέλλον που ανοίγεται σ’ ένα δεύτερο επίπεδο και κάνει την Εμίλια να μεταστραφεί και ν’ απαρνηθεί την αιωνιότητα. Τα εντυπωσιακά σκηνικά της Εύας Μανιδάκη συμβάλλουν στη δημιουργία μιας κατάστασης αναμονής, καθώς συχνά οι καναπέδες γίνονται φέρετρα που αγκαλιάζουν τους ήρωες. Κατά μία έννοια, η κάθαρση δεν έρχεται ποτέ σ’ αυτό το έργο.
Η παράσταση επαναλαμβάνεται στις 23 και 25/5 στις 20.00 στην Εθνική Λυρική Σκηνή (Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, τηλ. 213-0885.700, είσοδος 10-80 ευρώ)