Χρυσό βραβείο στην κατηγορία «Βέλτιστη Μαθησιακή Εμπειρία» κατέκτησε το πρόγραμμα «Έτσι Μαθαίνω Καλύτερα» του δήμου Αθηναίων στα βραβεία Education Leaders Awards 2018, την πανελλήνια διοργάνωση που βραβεύει ιδιωτικούς και δημόσιους φορείς για τις καλύτερες πρακτικές στην εκπαίδευση.
Το βραβείο παρέλαβε ο δήμαρχος Αθηναίων, Γιώργος Καμίνης. «Με το πρόγραμμα “Έτσι Μαθαίνω Καλύτερα” μεταμορφώσαμε 24 σχολεία, αλλάζοντας τη σχέση του παιδιού και του δασκάλου με το σχολείο τους. Δημιουργήσαμε ελκυστικές συνθήκες μάθησης και αναζωογονήσαμε την ίδια την εκπαιδευτική διαδικασία. Νιώθω πολύ περήφανος ως δήμαρχος όταν ακούω τους γονείς να μου λένε ότι οι μαθητές δεν θέλουν να φύγουν από το σχολείο», δήλωσε ο κ Καμίνης.
Υπενθυμίζεται πως το πρωτοποριακό πρόγραμμα του δήμου Αθηναίων υλοποιείται από το Εργαστήριο Μεταβαλλόμενων Ευφυών Περιβαλλόντων (TUC TIE Lab) του Πολυτεχνείου Κρήτης, με αποκλειστική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και τον συντονισμό του Athens Partnership.
Μέσω του συγκεκριμένου προγράμματος, περισσότεροι από 3.700 μαθητές του δήμου Αθηναίων ζουν την αλλαγή στο σχολείο τους: Λειτουργικές επισκευές και αισθητική αναβάθμιση των κτιρίων, εστιασμένα projects για την ενίσχυση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και ενδυνάμωση της σχολικής κοινότητας στους άξονες Εκπαίδευση – Αρχιτεκτονική – Τεχνολογία. Συνολικά 24 σχολεία, βρεφονηπιακοί σταθμοί, νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια σε όλες τις δημοτικές κοινότητες του δήμου, αναβαθμίστηκαν και συνεχίζουν να αναβαθμίζονται σε πρότυπα περιβάλλοντα μάθησης, με την ενεργή συμμετοχή ερευνητών-αρχιτεκτόνων, δασκάλων, μαθητών και γονέων.
«Είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι που μέσω της αποκλειστικής μας δωρεάς συμβάλλουμε στην υλοποίηση αυτού του καινοτόμου εκπαιδευτικού προγράμματος, το οποίο επιδιώκει να μεταμορφώσει τα σχολεία της Αθήνας, ενεργοποιώντας και εμπλέκοντας το σύνολο της σχολικής κοινότητας. Η εν λόγω δωρεά εντάσσεται στη μεγάλη Δωρεά του Ιδρύματός μας προς τον δήμο Αθηναίων, ύψους 10 εκατομμυρίων ευρώ, για δράσεις που έχουν ως σκοπό να ενισχύσουν την πόλη της Αθήνας και να αλλάξουν την καθημερινή μας ζωή», δήλωσε η Αρίστη Σταθακοπούλου, από το Τμήμα Διαχείρισης Δωρεών του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος».
Σημειώνεται πως το πρώτο στάδιο αλλαγών του «Έτσι Μαθαίνω Καλύτερα» αφορούσε αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις μεγάλης κλίμακας στα κτίρια: αποδοτικότερη διαρρύθμιση των εσωτερικών χώρων, ενοποίηση αυλών που προηγουμένως ήταν χωρισμένες ή είχαν εμπόδια, νέοι χώροι για να μπορούν οι μαθητές να παίζουν και να κοινωνικοποιούνται στα διαλείμματα. Οι αλλαγές αυτές είχαν ως στόχο τόσο να λύσουν λειτουργικά προβλήματα, όσο και να δώσουν μια νέα εικόνα του σχολείου ως δημιουργικού χώρου μάθησης, με ζωντανά χρώματα, φιλικού για τα παιδιά. Το καθένα από τα σχολεία αυτά απέκτησε για πρώτη φορά τη δική του ξεχωριστή ταυτότητα.
Το πρόγραμμα, στη συνέχεια, πέτυχε τον στόχο του να ενεργοποιήσει και να ενδυναμώσει την σχολική κοινότητα. Μέσα από τους «Εκπαιδότοπους», μια συμμετοχική διαδικασία που οδηγεί στη συνδιαμόρφωση εκπαιδευτικού εξοπλισμού, μαθητές και εκπαιδευτικοί, με την καθοδήγηση των αρχιτεκτόνων – ερευνητών του Πολυτεχνείου Κρήτης, ανέλαβαν πρωτοβουλίες για να εμπλουτίσουν τον τόπο και τον τρόπο που μαθαίνουν. Από παλέτες κηπουρικής στην ταράτσα ενός σχολείου που δεν είχε φυτά, μέχρι κυκλώματα για να καταλάβουν τις ιδιότητες του ηλεκτρισμού, και ως το δέντρο των συναισθημάτων που ενθάρρυνε τα παιδιά να αναζητήσουν και να εκφράσουν τη διάθεσή τους.
«Τα στοιχεία της αξιολόγησης του «Έτσι Μαθαίνω Καλύτερα» μας έδειξαν ότι πετύχαμε μια μικρή επανάσταση στην εκπαίδευση: το 77% των παιδιών δήλωναν χαρούμενα στο σχολείο, ενώ το 43% των εκπαιδευτικών δοκίμασαν νέους τρόπους διδασκαλίας στο πλαίσιο του προγράμματος. Η πρόσφατη βράβευση επιβεβαιώνει ότι η επιτυχία αυτή δεν αφορά μόνο τα 24 σχολεία, αλλά ότι έχουμε δομήσει μια μεθοδολογία που μπορεί να εφαρμοστεί σε οποιοδήποτε σχολείο της Ελλάδας το επιθυμεί» δήλωσε ο Αλέξανδρος Καμπούρογλου, Γενικός Διευθυντής του Athens Partnership, του οργανισμού που δημιουργήθηκε το 2015 για να χτίσει γέφυρες συνεργασίας μεταξύ του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα.