Σε μια νέα ψηφιακή πραγματικότητα κινείται, πλέον, ο εμπορικός κόσμος στην Ελλάδα, γεγονός που πιστοποιείται τόσο από την εντυπωσιακή αύξηση των ανέπαφων συναλλαγών όσο και από τη συνεχή ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου. Ειδικά σε ό,τι αφορά τις ανέπαφες συναλλαγές, η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές, παρέχοντας πλέον τη δυνατότητα στους οδηγούς να πληρώνουν ανέπαφα και το αντίτιμο των διοδίων. Σημειώνεται ότι από τον περασμένο Μάρτιο οι οδηγοί έχουν τη δυνατότητα να πληρώνουν με κάρτα τις διελεύσεις των οχημάτων τους από τα διόδια, στα οποία ήδη έχουν εγκατασταθεί POS για να εξυπηρετούνται όσοι δεν κουβαλούν μαζί τους μετρητά.
Ωστόσο, παρότι πρόκειται για υπηρεσία η οποία λύνει τα χέρια χιλιάδων πολιτών, δεν έχει ακόμα ανακοινωθεί στο ευρύ κοινό, με αποτέλεσμα να μη γίνεται χρήση της. Οπως υποστηρίζουν στελέχη των τραπεζών, οι εργαζόμενοι στα διόδια σκοπίμως δεν προωθούν το νέο μοντέλο ανέπαφης πληρωμής, φοβούμενοι πιθανότατα μη χάσουν τη δουλειά τους.
Τα στοιχεία. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Mastercard, ήδη το 58% των συναλλαγών με κάρτα στον φυσικό κόσμο πραγματοποιείται πλέον ανέπαφα. Αυτή η επίδοση σηματοδοτεί αύξηση άνω του 180% τον τελευταίο χρόνο (σε σύγκριση με τον Μάρτιο 2017). Μάλιστα, η Mastercard επισημαίνει ότι η δυναμική αυτή θα πρέπει να αξιοποιηθεί ευρέως στην ενεργοποίηση της δυνατότητας ανέπαφων συναλλαγών και μέσω των κινητών τηλεφώνων.
Τα νέα για την ελληνική αγορά είναι θετικά, καθώς η χρήση κάρτας για τις καθημερινές αγορές υιοθετείται από ολοένα και μεγαλύτερο ποσοστό Ελλήνων και για ολοένα και μικρότερου μεγέθους ποσά. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Mastercard, ο όγκος των συναλλαγών με κάρτα το 2017 κατέγραψε αύξηση 45% (σε σύγκριση με το 2016), ενώ η μέση αξία των συναλλαγών με κάρτα μειώθηκε περίπου κατά 35% σε σύγκριση με το 2015.
Η ζήτηση. Αλλο ένα στοιχείο που προκύπτει από την έρευνα, είναι το γεγονός ότι αυξάνεται ραγδαία η ζήτηση για τα ελληνικά προϊόντα που πωλούνται μέσω Διαδικτύου. Ειδικότερα, 57% των Ελλήνων που ψωνίζουν από το Internet επιλέγουν ελληνικά προϊόντα.
Οι πληρωμές με κάρτα αντιπροσωπεύουν το 50% του ΑΕΠ, σύμφωνα με τα στοιχεία της Mastercard για Ελλάδα, ενώ το 2017 έκλεισε με 650.000 POS σε επιχειρήσεις, αριθμό μικρό αναλογικά με την πληθυσμιακή έκταση της Ελλάδας.
Η αλλαγή στη συναλλακτική συμπεριφορά των Ελλήνων ξεκίνησε από την επιβολή των capital controls και ενισχύθηκε από την εφαρμογή του νόμου για την προώθηση των ηλεκτρονικών πληρωμών.
Παλιότερα, προτιμητέο μέσο πληρωμής ήταν η αντικαταβολή. Στο παρελθόν οι καταναλωτές ήταν της λογικής πρώτα να δουν το προϊόν και μετά να το πληρώσουν. Σήμερα, βάσει των στοιχείων του Eltran, πρώτη επιλογή είναι η πληρωμή με κάρτα. Ετσι, το ηλεκτρονικό εμπόριο (e-commerce) καταγράφει διψήφια αύξηση στην Ελλάδα, όπως και στον υπόλοιπο κόσμο, με τους καταναλωτές να γίνονται όλο και πιο απαιτητικοί.