«Οσοι κατοικούν σε δήμους που επιτυγχάνουν υψηλά ποσοστά ανακύκλωσης θα πληρώνουν λιγότερα δημοτικά τέλη». Αυτό αναφέρει μιλώντας στα «ΝΕΑ» ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σωκράτης Φάμελλος με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος.
Θα σας έλεγα ότι είναι τα δύο μεγάλα παγκόσμια περιβαλλοντικά ζητούμενα. Το ένα είναι η μάχη για την κλιματική αλλαγή –για την υλοποίηση της Συμφωνίας του Παρισιού 2015 –και το άλλο η προσπάθεια να πετύχουμε αυτό που ο ΟΗΕ ονομάζει βιώσιμη ανάπτυξη.
Η διαχείριση αποβλήτων αποτελεί μια χαρακτηριστική εικόνα της καθυστέρησης της χώρας. Δυστυχώς η Ελλάδα ζει στον μεσαίωνα της ταφής, ακόμη κι αν αυτή είναι υγειονομική. Την ίδια ώρα, η Ευρώπη έχει χαρακτηρίσει την κυκλική οικονομία και την αξιοποίηση των πόρων ως βασική στρατηγική της οικονομικής και περιβαλλοντικής της επιβίωσης.
Τα τελευταία χρόνια πολλά έργα έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, για παράδειγμα Αλεξανδρούπολη, τρία έργα στην Κρήτη, στη Ζάκυνθο, στη Θήβα, προγραμματίζονται νέα, αλλά και εκτελούνται σημαντικά έργα με ΣΔΙΤ. Ομως είμαστε παρά πολύ πίσω στην ανακύκλωση. Θάβουμε το 83% των υλών(!). Φανταστείτε πόσοι πόροι χάνονται…
Το «πληρώνω όσο πετάω» προβλέπεται από τον νόμο της ανακύκλωσης. Μετά την ψήφιση του Κλεισθένη (ο οποίος περιλαμβάνει ειδικό κεφάλαιο για τους Φορείς Διαχείρισης των αποβλήτων) θα εκδοθεί Κοινή Υπουργική Απόφαση που θα προσδιορίζει τη συγκεκριμένη εφαρμογή του «πληρώνω όσο πετάω» σε επίπεδο δήμου.
Δεν νομίζω κανείς να τολμά να μιλήσει για λύσεις οριστικές που τροποποιούν φυσικές και οικοσυστηματικές λειτουργίες από το γραφείο ή με μηχανικά και χημικά μέσα. Στην περίπτωση του Κορινθιακού έχουμε συνδυασμό επιπτώσεων πολλών παραγόντων: κλιματική αλλαγή, φυσικό φαινόμενο με περιοδικότητα –σε ό,τι αφορά την αναπαραγωγή των μεδουσών -, διάθεση ακατέργαστων αποβλήτων / λυμάτων διαχρονικά στην περιοχή, τροποποίηση της ιχθυοπανίδας εξαιτίας της αλιείας κ.λπ.
Σε κάθε περίπτωση, η οριστική λύση του προβλήματος είναι μόνο η πρόληψη και η οικοσυστηματική διαχείριση του Κορινθιακού. Ηδη κυρώθηκε η ένταξη του Κορινθιακού στις περιοχέςNatura2000, ενώ θεσμοθετήθηκε η δημιουργία Φορέα Διαχείρισης του κόλπου.
Η φετινή περίοδος σε ό,τι αφορά τις δασικές πυρκαγιές επηρεάζεται –σε σημαντικό βαθμό –από τις κλιματικές αλλαγές. Υψηλές θερμοκρασίες, νότιοι άνεμοι και πολλές πυρκαγιές από τον Μάρτιο, μικρές βέβαια, τις οποίες διαχειριστήκαμε αποτελεσματικά, ενώ είχαμε υψηλή υγρασία και αρκετές βροχές τον Μάιο. Εχουμε όμως ετοιμαστεί αποτελεσματικά με την Πυροσβεστική για φέτος. Επιπλέον με το υπουργείο Εργασίας υλοποιούμε προκήρυξη 5.066 θέσεων οκτάμηνης διάρκειας για πρόληψη πυρκαγιών.
Το 2017 κυρώθηκε το 32% των δασικών χαρτών, έπειτα από 40 χρόνια καθυστέρηση. Φέτος –μέχρι στιγμής –έχει αναρτηθεί το 10%, ενώ οι αντιρρήσεις επί των δασικών χαρτών που εξετάζονται είναι της τάξης του 4%.
Δήμοι που δεν θα ικανοποιήσουν τις υποχρεώσεις τους θα θίξουν δικαιώματα πολιτών που πιθανόν να αφορούν και κατοικία σε περιοχή ελεγχόμενη σε ό,τι αφορά τον δασικό χαρακτήρα. Οποιος δηλαδή έχει έκταση ή σπίτι σε περιοχή που ενδέχεται να είναι οικιστική πύκνωση, αν δεν την έχει δηλώσει ο δήμος, θα πάει στην τυπική διαδικασία των δασικών χαρτών για αντιρρήσεις και μελέτες, ενώ θα μπορούσε να επωφεληθεί από τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για τις οικιστικές πυκνώσεις.
Θα μου επιτρέψετε να σας πω ότι πρέπει να φέρνουμε παραδείγματα από το μέλλον στη συζήτηση αυτή. Αρα δεν πρέπει να περιοριστούμε σε μια κουβέντα μόνο για την πετρελαιοκίνηση και τους εκπεμπόμενους ρύπους, που είναι σημαντική και δεν την υποτιμώ για την ανθρώπινη υγεία, αλλά να μιλήσουμε πια περισσότερο για το ηλεκτρικό αυτοκίνητο.