Αξιέπαινη η προσπάθεια της Βίκης Κοσμοπούλου να συνδέσει στο βιβλίο της (που είναι μάλιστα το πρώτο) «Το τσόφλι» («δώδεκα ζεύγη πεζών», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο υπότιτλος) το τι συμβαίνει ή μάλλον τι έχει συμβεί στο Σύμπαν με την καθημερινότητα των ανθρώπων, έτσι ώστε περιστατικά και συμπεριφορές, πράξεις και παραλείψεις να αποκτήσουν μια προοπτική που να δίνει ένα βαθύτερο νόημα στην καθημερινότητα αυτή, όσο μίζερη, καταθλιπτική ή αδιέξοδη κι αν είναι. Βέβαια μια πρώτη ένσταση θα ήταν ότι τη σύνδεση του Σύμπαντος με την καθημερινότητα την «πληροφορείται» ο αναγνώστης κυρίως χάρη στο οπισθόφυλλο, όταν διαβάζει σχεδόν σε επανάληψη ένα απόσπασμα που περιέχεται στο τελευταίο πεζό, το τιτλοφορούμενο όπως ακριβώς ολόκληρο το βιβλίο: «Τρεις χιλιάδες εξακόσιοι εργάτες εκτελούν πρόθυμα την τελευταία εντολή». Και συνεχίζεται με αλλαγή μεγέθους και χρώματος γραμμάτων: «Εργάζονται συστηματικά στο μεγάλο ρολόι […] κι όλο πεισμώνουν, κι όλο πιστεύουν πως το τσόφλι θα κλείσει, πως ο χρόνος θα λιποτακτήσει, πως θα μείνει πάλι απέξω να τριγυρνά με την τροτέζα του […]». Ενώ ως υποσημείωση (στο οπισθόφυλλο πάντα) της φράσης αυτής διαβάζουμε: «Σύμφωνα με τον μύθο, ο Χρόνος κι η Ανάγκη περιελίσσονταν γύρω από το κοσμικό αυγό και το έσπασαν για να σχηματιστεί το ταξινομημένο σύμπαν –η γη, ο ουρανός και η θάλασσα».
Το τσάι και ο κόσμος
Μια διάθεση αοριστολογίας και αφελούς λογοτεχνικής καλλιέπειας, όταν γράφει «Το μονοπάτι άχνιζε την υγρασία των ενοχών του. Σαν ελαφρυντικό συνενοχής το βλέμμα του εντόπισε μια κρήνη», δεν την εμποδίζει, όταν γίνεται συγκεκριμένη, να πολλαπλασιάζεται το απόβαρο μιας πρωτογενούς έμπνευσης. Για παράδειγμα, γράφοντας για τον ήρωά της Παύλο Αναγνώστου «έχει κάνει στο μυαλό του τον χάρτη του σούπερ μάρκετ ώστε να ξεμπερδεύει όσο το δυνατόν γρηγορότερα από την βαβούρα. Τις προάλλες παρατήρησε πως άλλαξαν θέση στο τσάι και ανατράπηκε ο κόσμος του», φαίνεται να δίνει το «στίγμα» ενός βιβλίου που αν και θα είχε θαυμάσια ολοκληρωθεί με πολύ λιγότερα υλικά, τώρα φλυαρεί λόγω μιας ανεξήγητης «modernité». Με συνείδηση της σωτήριας λεπτομέρειας –για παράδειγμα το ζεύγος των πεζών «Πληρωμένο τέλος» -, αν είναι λεπτομέρεια ο ταχυδρομικός διανομέας που παραδίδει συλλυπητήρια τηλεγραφήματα σε χήρες κι ορφανά, ενώ αισθάνεται ο ίδιος μέρος του τελετουργικού που συνιστά ο θάνατος, επόμενο είναι να ηχούν ως ξένα σώματα μέσα στο κείμενο τα περιστατικά ότι πιτσίλαγε –ο ταχυδρομικός διανομέας –με ευχαρίστηση το κάθισμα της λεκάνης ενώ πλενόταν στην τουαλέτα ή έφτιαχνε τον καφέ του σε ένα σκουριασμένο γκαζάκι.
Οταν κατέχεις την τέχνη της λεπτομέρειας, σε βαθμό που εξελισσόμενη θα θύμιζε, έστω και αμυδρά, τον Μαρσέλ Προυστ, δεν εκπίπτεις στο επίπεδο ενός μαθητευομένου των σεμιναρίων δημιουργικής γραφής. Ενα επίπεδο που το μαρτυράει κυρίως η ύπαρξη μιας ιδέας, αν όχι πρωτότυπης, τουλάχιστον πολύ ενδιαφέρουσας, όπως είναι η ιδέα τού να αναχθεί ή να συνδεθεί η καθημερινότητα με το Σύμπαν. Μια ιδέα όμως που σταδιακά μεταβάλλεται σε μπούμερανγκ καθώς συμπεριφορές και περιστατικά χωρίς ιδιαίτερη σημασία, ακόμη και σε σχέση με ένα περιβάλλον κοντόθωρα θεωρημένο, γίνονται εντελώς ακατάληπτα αν τα δεις ως απόρροια του τρόπου με τον οποίο ο μακρόκοσμος επιδρά και διαμορφώνει τον μικρόκοσμο. Τόση σχέση δηλαδή όση ο φάντης με το ρετσινόλαδο.
Ελλειψη επικοινωνίας
Μια οργανωμένη αυθαιρεσία
Βίκη Κοσμοπούλου
Το τσόφλι
Δώδεκα ζεύγη πεζών
Εκδ. Κέδρος, 2018, σελ. 128,
Τιμή: 11 ευρώ