«Ηταν είκοσι τέσσερις, δίπλα στα νεκρά δέντρα της όχθης, είκοσι τέσσερα μαύρα, καφέ ή στο χρώμα του κονιάκ πανωφόρια, είκοσι τέσσερα ζευγάρια ώμων παραγεμισμένων με μαλλί, είκοσι τέσσερα σακάκια με γιλέκα και αντίστοιχος αριθμός παντελονιών με πιέτες και φαρδύ στρίφωμα. Οι σκιές μπήκαν στον μεγάλο προθάλαμο του μεγάρου του προέδρου του Κοινοβουλίου· αλλά σε λίγο δεν θα υπάρχει πια Κοινοβούλιο, δεν θα υπάρχει πια πρόεδρος και σε μερικά χρόνια δεν θα υπάρχει ούτε καν κτίριο της Βουλής, μόνο ένας σωρός από συντρίμμια που καπνίζουν»
Στη φωτογραφία του εξωφύλλου βλέπουμε τον Γκούσταβ Κρουπ. Ποζάρει επιβλητικός, καλοντυμένος, κυρίαρχος. Φαίνεται σίγουρος για τον εαυτό του. Αλλά η πραγματικότητα είναι άλλη. Ο Κρουπ είναι ένας απλός διαχειριστής, ένας υπηρέτης της εταιρείας. Δεν έχουν σημασία τα δικά του θέλω. Σημασία έχει η εταιρεία και η ευημερία της. Η εταιρεία βασιλεύει πάνω στις γενιές της οικογένειας. Το ίδιο συμβαίνει και με τους υπόλοιπους 23 που καλέστηκαν σε εκείνη την συνάντηση το χειμωνιάτικο, παγωμένο παρά τον ήλιο, πρωινό της 20ής Φεβρουαρίου του 1933. Φέγκλερ, Κουάντ, Φλικ, Τέγκελμαν, Σπρινγκόρουμ, Ρόστεργκ, Μπράντι, Μπίρεν, Βόγκλερ κ.ά. Ονόματα άγνωστα σε εμάς αλλά αντιπροσωπεύουν φίρμες που και σήμερα συναντάμε στη ζωή μας. Krupp, Bayer, BMW, Daimler, IG Farben, Agfa, Telefunken, Siemens, Opel, BASF, Allianz, κ.ά.
Ολοι τους συναινούν…
Η οικονομική ελίτ της Γερμανίας κάθεται γύρω από ένα τραπέζι και ακούει τον Σαχτ και τον Γκέρινγκ να τους υπόσχονται ό,τι ποθούν φτάνει να ενισχύσουν το Εθνικοσοσιαλιστικό Κόμμα. Τους υπόσχεται πάμφθηνο εργατικό δυναμικό, πολιτική σταθερότητα, κατάργηση των εργατικών σωματείων, διώξεις κομμουνιστών και σοσιαλιστών, άνοιγμα σε καινούργιες αγορές. Ολοι τους συναινούν και η συνάντηση τελειώνει γρήγορα, αφού πρώτα περάσουν από το ταμείο. Αλλωστε όλοι τους είναι επιχειρηματίες και ο χρόνος είναι χρήμα.
Αυτό είναι ένα από τα επεισόδια που συμπεριέλαβε ο Βιγιάρ στο βιβλίο του. Βιβλίο συγκλονιστικό αλλά και παράξενο. Δεν είναι ιστορικό δοκίμιο αλλά το θέμα του είναι η Ιστορία. Δεν είναι μυθιστόρημα αλλά χρησιμοποιεί τους κανόνες του. Γιατί η Λογοτεχνία μπορεί να διαχειριστεί αλλιώς τους πρωταγωνιστές της. Η Ιστορία τους βάζει κάτω από ένα απρόσωπο μικροσκόπιο. Η Λογοτεχνία τους ξαναδίνει την ανθρώπινη υπόστασή τους. «Η λογοτεχνία τα επιτρέπει όλα», όπως λέει και ο ίδιος. Στο βιβλίο βλέπουμε τον Φέγκλερ να λαχανιάζει ανεβαίνοντας τα σκαλιά του προεδρικού μεγάρου, τον Σούσνιγκ να τρέμει από κρύο και φόβο, τον Ρίμπεντροπ να γελάει με τη γυναίκα του μετά το κόλπο που έπαιξε στον πρωθυπουργό της Αγγλίας Τσάμπερλεν. Ο ίδιος ο συγγραφέας χαρακτηρίζει το βιβλίο του ως αφήγημα. Και όντως αυτό κάνει: αφηγείται δύο λίγο πολύ γνωστά γεγονότα που προηγήθηκαν του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου κάτω από ένα διαφορετικό πρίσμα κάνοντάς τα συναρπαστικά για τον σημερινό αναγνώστη.
Μακάβριο μπαλέτο
Ο συγγραφέας στήνει ένα μακάβριο μπαλέτο. Σε κάθε πράξη του οι χορευτές αφήνουν να πέσουν για λίγο οι μάσκες που φοράνε αποκαλύπτοντας την αγριότητα, την αμετροέπεια, την ολιγωρία, τον τρόμο, την απελπισία, την προκατάληψη, την κερδοσκοπία, την ταπείνωση. Μια συμμορία εγκληματιών εκμεταλλεύεται ανθρώπους και καταστάσεις για να κυριαρχήσει. Ξέρει τον τρόπο. Γνωρίζει τις αδυναμίες των αντιπάλων της. Οτι οι μεγάλες δυνάμεις είναι παγιδευμένες μέσα στους τρόπους ενός πρωτοκόλλου και τους κανόνες ενός κόσμου που έχει ήδη πεθάνει. Οτι δεν θέλουν να αντιταχθούν στο αίτημα των λαών τους για ειρήνη πάση θυσία. Οτι επιζητούν το κέρδος και την εξουσία. Θα τους κερδίσουν αλλάζοντας τους κανόνες του παιχνιδιού ενώ ο Τσάμπερλεν, ο λόρδος Χάλιφαξ, ο Λεμπρέν, ο Νταλαντιέ στέκουν ανήμποροι παγιδευμένοι στις αγκυλώσεις τους. Εθελοτυφλούν μπροστά στο τέρας που γιγαντώνεται, αδυνατώντας να κατανοήσουν ότι η όρεξή του είναι ακόρεστη και σε λίγο θα έρθει η σειρά τους.
Μικρό βιβλίο που είναι μεγάλο
Eric Vuillard
Ημερήσια Διάταξη
Μτφ. Μανώλης Πιμπλής, Εκδ. Πόλις, 2018, σελ. 160
Τιμή: 14 ευρώ