Θετικά μηνύματα για την εξέλιξη της φετινής τουριστικής σεζόν έρχονται από τη Χαλκιδική έως την Κρήτη, με πλήθος ξενοδόχων κυρίως σε δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς να δηλώνουν κιόλας (σχεδόν) sold out για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, μήνες κατά τους οποίους παραδοσιακά οι τιμές των καταλυμάτων ανεβαίνουν.

Το υπουργείο Τουρισμού περιμένει φέτος νέο ρεκόρ στις αφίξεις τουριστών, εκτιμώντας ότι θα ξεπεράσουν συνολικά τα 32 εκατομμύρια (2 εκατ. περισσότεροι από πέρυσι). Αυτή η αισιόδοξη εικόνα άρχισε να χτίζεται ήδη από τους προηγούμενους μήνες καθώς καταγράφεται αξιόλογη αύξηση των διεθνών αφίξεων στα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Πρόσφατα στοιχεία έρευνας του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (SETE Intelligence) με βάση τον προγραμματισμό των θέσεων των αεροπορικών εταιρειών για τη θερινή περίοδο του 2018 έκαναν λόγο για αύξηση των αφίξεων κατά 18% σε σχέση με το καλοκαίρι του 2017.

«Κινηθείτε γρήγορα αλλά και έξυπνα» συμβουλεύουν οι ξενοδόχοι, παροτρύνοντας τους Ελληνες σε έρευνα αγοράς αλλά και στην προτίμηση περιόδων που προσφέρουν πιο ελκυστικές τιμές. Παράλληλα τονίζουν την ανάγκη ολοκληρωμένης στρατηγικής για τον τουρισμό, υπογραμμίζοντας ότι η άνοδος στην τουριστική κίνηση δεν εξαφανίζει τα βάρη που σηκώνει ο έλληνας επιχειρηματίας, κυρίως εξαιτίας της υπερφορολόγησης αλλά και του αθέμιτου ανταγωνισμού.

ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ. Ενας Μάιος που ξεπέρασε σε αφίξεις ακόμα και τον Αύγουστο ήταν ο φετινός για την Κεφαλονιά, σύμφωνα τον πρόεδρο της Ενωσης Ξενοδόχων του νησιού Γεράσιμο Τιμοθεάτο: «Σε απόλυτα νούμερα καταγράφουμε για ακόμα μια χρονιά άνοδο των αφίξεων. Και πράγματι ο φετινός Μάιος ήταν καλύτερος από τον Αύγουστο του 2010! Αυτό σημαίνει ότι και οι λεγόμενοι χαμηλοί μήνες κινούνται καλά. Παράλληλα φέτος όπως και το 2017 ο Ελληνας δείχνει να ψάχνεται περισσότερο για διακοπές, κάνοντας ωστόσο μικρές διανυκτερεύσεις των περίπου 4 ημερών. Σε κάθε περίπτωση ο κλάδος μας εξακολουθεί να έχει μεγάλα προβλήματα, που δυστυχώς αντισταθμίζουν την όποια ικανοποίηση από την αύξηση των επισκεπτών». Οπως επισημαίνει, οι πληρότητες για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο αγγίζουν ήδη το 90-95%, «γι’ αυτό και οι έλληνες ταξιδιώτες πρέπει να κινηθούν γρήγορα. Εξάλλου, οι τιμές ανταποκρίνονται στο προϊόν που προσφέρουμε». Στην Κεφαλονιά, παραδοσιακά, το 60% των ξένων επισκεπτών είναι Αγγλοι ενώ σύμφωνα με τον πρόεδρο των ξενοδόχων «δυνατή αγορά για το Ιόνιο είναι η ιταλική, ενώ άνοιξε και πάλι η γερμανική αγορά χάρη στις απευθείας πτήσεις από Φρανκφούρτη, Βερολίνο και Μόναχο».

ΑΥΞΗΣΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΙΟΥΝΙΟ. Σε καλύτερα επίπεδα σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο κινείται ο φετινός Ιούνιος (όπως και ο Μάιος) στην Πάρο. «Καταγράφουμε μια αύξηση της τάξης του 8-10%, ενώ για τους λεγόμενους υψηλούς μήνες, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, οι πληρότητες κυμαίνονται στο 90%-95%. Οι περισσότερες κρατήσεις αφορούν βεβαίως τις ξένες αγορές» αναφέρει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Πάρου Γιώργος Μπαφίτης. Το κυκλαδίτικο νησί προτιμούν κάθε χρόνο Γερμανοί και Γάλλοι, αλλά «αν θέλαμε να ξεχωρίσουμε κάποιες αγορές ανά μήνα θα λέγαμε ότι ο Ιούλιος είναι η εποχή των Σκανδιναβών και ο Αύγουστος των Ιταλών αλλά και των Ελλήνων». Οι τελευταίοι πάντως, όπως υπογραμμίζει ο ίδιος, περιορίζονται στις σύντομες διανυκτερεύσεις: «Οι ξένοι φέρνουν τον τζίρο. Αλλά το ζητούμενο είναι το τι μας μένει στο τέλος. Περισσότερες αφίξεις και υψηλότερος τζίρος μπορεί να φέρουν ίδια ή και μικρότερα κέρδη για την επιχείρηση».

Στο Ανατολικό Αιγαίο, στη Σάμο, οι πληρότητες φτάνουν ήδη το 90% για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, λέει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων του νησιού Κώστας Κυριαζής: «Οι σκανδιναβικές χώρες δείχνουν φέτος την προτίμησή τους και παράλληλα έχουμε καλές κρατήσεις από Ολλανδούς, Γερμανούς και Αγγλους. Δυστυχώς από τους Ελληνες το ενδιαφέρον είναι προς το παρόν υπερβολικά μειωμένο».

Στην Κρήτη, η οποία συγκεντρώνει επισκέπτες από όλο τον κόσμο (ο Ιούλιος και ο Αύγουστος είναι οι μήνες κυρίως των τουριστών από Δυτική Ευρώπη), αναμένεται φέτος μια καλή σεζόν τουλάχιστον όσον αφορά στις αφίξεις. «Αυτές ναι, είναι ικανοποιητικές, ωστόσο παρατηρούνται πιο μικρές διανυκτερεύσεις. Ακόμα και μετά την αύξηση των τιμών, τα έσοδα δεν είναι αυτά που προσδοκούν οι επιχειρηματίες. Είναι ενδεικτικό ότι πριν από κάποια χρόνια είχαμε 12 εκατομμύρια τουρίστες και έσοδα 12 δισ. βάσει στοιχείων της Τραπέζης της Ελλάδος. Πέρυσι είχαμε 30 εκατ. επισκέπτες αλλά τα έσοδα ανήλθαν σε 14,5 δισ.» περιγράφει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Ρεθύμνου Μανόλης Τσακαλάκης και προσθέτει: «Ακόμα και οι ξένοι τουρίστες έχουν μειώσει τις διανυκτερεύσεις τους. Κάποτε είχαμε μέση είσπραξη 1.000 ευρώ ανά τουρίστα και πλέον έχουμε πέσει κάτω από τα 500 ευρώ. Οσο για τον έλληνα ταξιδιώτη, για το φετινό καλοκαίρι δεν έχει κινητοποιηθεί ακόμα».

ΔΙΑΘΕΣΙΜΑ ΔΩΜΑΤΙΑ. Ικανοποιητικές προκρατήσεις από τις ξένες αγορές είχαν και οι επιχειρηματίες στην Ζάκυνθο, όπου οι πληρότητες στα ξενοδοχεία του νησιού για τον Αύγουστο βρίσκονται στο 80%. «Διανύουμε μια καλή περίοδο και θεωρούμε ότι θα τρέξουν ικανοποιητικά ο Ιούλιος και ο Αύγουστος. Βεβαίως υπάρχουν διαθέσιμα δωμάτια και μάλιστα σε καλές τιμές, κάτι που πρέπει να εκμεταλλεύονται οι Ελληνες. Υπάρχουν περίοδοι που οι τιμές είναι πολύ πιο ελκυστικές και προσιτές στον έλληνα ταξιδιώτη, όπως στις αρχές του Ιουλίου ή προς τα τέλη του Αυγούστου και στις αρχές Σεπτεμβρίου. Για την ώρα πάντως δεν υπάρχει κινητικότητα στον εσωτερικό τουρισμό» είπε στα «ΝΕΑ» η πρόεδρος των Ξενοδόχων Χριστίνα Τετράδη. Τα τελευταία χρόνια στη Ζάκυνθο, η οποία παραδοσιακά δουλεύει με Βρετανούς, καταγράφεται άνοδος στις αφίξεις από την Πολωνία: «Εχει φτάσει πια να είναι η νούμερο δύο αγορά μας και μάλιστα με μεγάλες διανυκτερεύσεις –της μιας εβδομάδας. Αυτό τους διαφοροποιεί από τους Βρετανούς, οι οποίοι μπορεί να έρθουν και μόνο για ένα τριήμερο ή τετραήμερο το πολύ», συμπλήρωσε.