Η Ακροδεξιά και οι ουτοπίες
Στο βιβλίο εμφανίζονται ένα σωρό πρόσωπα, όπως τα ετεροθαλή αδέλφια του πατέρα του Μαζάουερ (που αντιδρώντας στο παρελθόν του πατέρα τους στράφηκαν ο ένας στον φασισμό και η άλλη στη μυθοποίηση της τσαρικής Ρωσίας), αλλά και προσωπικότητες όπως ο Βάλτερ Μπένγιαμιν, η Εμα Γκόλντμαν ή ο Νικολάι Κριλένκο, αλλοτινός γενικός εισαγγελέας της ΕΣΣΔ. Αντίθετα από όλους αυτούς, ο Μαξ, όπως και η σιωπή του, αντιπροσώπευε ένα όραμα για την Αριστερά που ειδικά μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση ξεχάστηκε. «Ενας σκοπός του βιβλίου», έλεγε ο Μαρκ Μαζάουερ στη χθεσινή συζήτηση, «ήταν να δείξω ότι στη διάρκεια του 20ού αιώνα η κατανόησή μας για τις δυνατότητες της Αριστεράς στενεύει. Πριν από το 1917 είχε ποικίλες μορφές. Κι ενώ εκείνη η Επανάσταση θεωρήθηκε ως ένα επιτυχημένο μοντέλο Αριστεράς, σήμερα τα πράγματα δεν μοιάζουν έτσι ακριβώς. Υπήρχαν κι άλλα μοντέλα, που διατηρήθηκαν και στη δεκαετία του ‘20. Κι αυτό είναι κάτι που έχει να κάνει και με τη σημερινή κρίση της Αριστεράς».
Μα οι κοινωνικές ουτοπίες, ρωτούσαν λίγο νωρίτερα «ΤΑ ΝΕΑ», δεν είναι σήμερα το ίδιο γοητευτικές – χώρια που η Ακροδεξιά ανεβαίνει σε όλο σχεδόν τον πλανήτη. «Το ενδιαφέρον είναι ο τρόπος που η Ακροδεξιά χρησιμοποιεί τις ουτοπίες» αποκρινόταν ο ιστορικός. «Είναι βέβαια βίαιες και κλειστές. Είναι όμως ειρωνικό που αφήνονται στην Ακροδεξιά, δυσκολεύοντας τα πράγματα για το υπόλοιπο κομμάτι του πολιτικού φάσματος».
Ισχύει άραγε κάτι αντίστοιχο και στην Ελλάδα και ειδικά στη γνωστή του Θεσσαλονίκη, που το τελευταίο διάστημα, με αφορμή το Μακεδονικό, ακούει όλο και πιο δυνατά τις εθνικιστικές φωνές; «Το Μακεδονικό είναι από τα ζητήματα που βρίσκονται εκεί για να τα χρησιμοποιούν οι πολιτικοί» έλεγε. «Ειδικά στη Θεσσαλονίκη, όμως, το πρόβλημα δεν είναι μόνο αυτό. Θυμηθείτε την επίθεση στον δήμαρχο Γιάννη Μπουτάρη που έγινε με αφορμή το ζήτημα του Πόντου. Είναι ένα θέμα που δείχνει ξεκάθαρα πού καταλήγουν οι πολιτικές με έμφαση στα “τραύματα”».
Λίγο αργότερα, ο Μαζάουερ θα συμπλήρωνε πως αναγνωρίζει στην ελληνική κυβέρνηση την προσπάθεια να λύσει το Μακεδονικό, έστω και με πολιτικό κόστος, αλλά και πως η Ελλάδα πρέπει να αποτελέσει παράγοντα σταθερότητας στα Βαλκάνια. Η συζήτηση στη Στοά του Βιβλίου θα πλησίαζε στο τέλος της, επικεντρωμένη στις αναμνήσεις του από τον πατέρα του, που ως μέλος του Εργατικού Κόμματος της Αγγλίας αποφάσιζε να αφήσει κι εκείνος πίσω, με τον τρόπο του, το οικογενειακό παρελθόν, αλλά και στις αμφιβολίες του ίδιου του Μαζάουερ σχετικά με το πόσα στοιχεία από την οικογενειακή ιστορία πρέπει τελικά να μεταδώσει στα δικά του παιδιά.
Το ζήτημα ίσως λυθεί με τη βοήθεια όσων εκείνος έμαθε σκαλίζοντας το παρελθόν του Μαξ, του παππού του, και του Μπιλ, του πατέρα του. «Νομίζω ότι είναι χρήσιμο να αναλογίζεσαι πώς επηρεάστηκες από τους γονείς σου» αποκρινόταν στα «ΝΕΑ». «Η εύκολη απάντηση είναι “σε βάθος”. Τα αδέρφια μου όμως είναι διαφορετικά από μένα. Ας πούμε λοιπόν ότι διαπίστωσα πως το ενδιαφέρον για την Ιστορία υπήρχε και στον πατέρα και στον παππού μου. Τελικά, αυτά που νομίζουμε ότι επιλέγουμε δεν είναι απολύτως δικές μας επιλογές. Και αυτό δεν είναι κάτι κακό».