Κλοντ Ντεμπισί:

Οι πρώτοι ερμηνευτές, Warner, 10 CD

Οταν σε μία συλλογή δίσκων περιλαμβάνονται από κοινού ονόματα όπως των μαέστρων Gabriel Pierné, Piero Coppola, Charles Munch, Pierre Monteux, Ernest Ansermet, Roger Désormière, Desire-Emile Inghelbrecht και Arturo Toscanini, της αρπίστριας Lily Laskine, των πιανιστών Marcelle Meyer, Marguerite Long, Alfred Cortot και Ricardo Vines, του ίδιου του Claude Debussy, του Robert Casadesus και του Walter Gieseking, του βιολονίστα Jacques Thibaud, του βιολοντσελίστα Maurice Maréchal, ή του Κουαρτέτου εγχόρδων Calvet, κάτι πολύ σημαντικό συμβαίνει: πρόκειται για ομοβροντία βαρέος πυροβολικου της γαλλικής – και όχι μόνον – μουσικής, του πρώτου μισού του 20ού αιώνα. Και πράγματι συμβαίνει: για τα εκατό χρόνια του θανάτου του Κλοντ Ντεμπισί, το 1918, η Warner, η οποία έχει πλέον στα χέρια της και τον ιστορικό κατάλογο της EMI, εξέδωσε μία συλλογή που όμοιά της δεν έχει υπάρξει ξανά μέχρι σήμερα και που περιλαμβάνει ηχογραφήσεις από το 1904 μέχρι και τη δεκαετία του 1960 με έργα του Ντεμπισί.

Ηχογραφήσεις πολύ συχνά πρώτες στην ιστορία της δισκογραφίας και, σίγουρα, ακόμα πιο συχνά, ανυπέρβλητες μέχρι σήμερα. Στην εντελώς μοναδική αυτή συλλογή αντιπροσωπεύεται το σύνολο του φάσματος του έργου του μεγάλου γάλλου συνθέτη που επηρέασε την πορεία της μουσικής όσο ελάχιστοι από την εποχή του και μετά. Αντιπροσωπεύονται επίσης ερμηνευτές παγκόσμιας πρώτης γραμμής με έργο που σφράγισε ανεξίτηλα την εξέλιξη της μουσικής αναδημιουργίας σε Ευρώπη και Αμερική. Κυρίως όμως, αντιπροσωπεύεται ένας ολόκληρος κόσμος και μία εποχή επώδυνης σταδιακής μετάβασης από την αφέλεια της Μπελ Επόκ μέχρι την τραγική επαναληπτικότητα δύο παγκοσμίων πολέμων, κόσμος του οποίου όλοι αυτοί οι άνθρωποι υπήρξαν, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, βαθύτατοι εκφραστές. Και, φυσικά, αντιπροσωπεύεται η συγκίνηση της μουσικής στις κορυφαίες στιγμές έκφρασης που μπορεί αυτή να φτάσει, με ερμηνείες που δεν ξέρεις σε ποια να πρωτοσταθείς.

Οσο κι αν λείπουν ορισμένες ακόμα μεγάλες στιγμές που θα μπορούσαν να έχουν ενταχθεί σε αυτή την έκδοση, όπως λ.χ. οι υπόλοιπες ηχογραφήσεις του Coppola του Inghelbrecht και όχι μόνον, το αποτέλεσμα είναι μία ολιστική”μαύρη τρύπα” πνευματικής και ηθικής ενέργιας που συγκλονίζει τον ακροατή του. Και που κάτι σαν αυτό, δεν έχει υπάρξει μέχρι σήμερα ξανά.

Από τα αδιαφιλονίκητα σημεία αιχμής, η σονάτα για βιολοντσέλο με τον ασύγκριτο Maurice Maréchal, το κουαρτέτο με το Calvet που δεν ξεπεράστηκε ποτέ και, φυσικά, ο πρώτος πλήρης “Πελλέας και Μελισσάνθη” υπό τον Désormière, ηχογραφημένος μέσα στην καρδιά της γερμανικής κατοχής στο Παρίσι, όλα με εντυπωσιακή νέα ηχητική επεξεργασία, όλα συναρπαστικά. Αδιαμφισβήτητα, μία έκδοση – σταθμός στη δισκογραφία.

Βιβάλντι: Κοντσέρτα, Καπέλα Σαβάρια,

Laszlό Feriencsik φαγκότο, Andrea Bertalan φλάουτο, Zsolt Kallό βιολί, Hungaroton

Εχοντας στο ενεργητικό του περισσότερα από 500 κοντσέρτα για διάφορα όργανα, ο Βιβάλντι υπήρξε ένας προφήτης της μουσικής, ένας από τους αξεπέραστους συνθέτες στην ιστορία της, που το έργο του δεν χάνει τη φρεσκάδα του όσοι αιώνες κι αν περάσουν από τότε που γράφτηκε.

Δεν υπήρξε στην ιστορία της μουσικής άλλος συνθέτης που να κατορθώσει να μετουσιώσει μια τόσο πολύπλοκη αρμονική γραφή σε κάτι τόσο πρωτογενές και μουσικά αυτονόητο, σαν να είναι το αντίθετο από αυτό που είναι στην πραγματικότητα: ένας θρίαμβος της απλότητας.

Γι’ αυτό ίσως και κάθε άξια λόγου ερμηνεία του έργου του Βιβάλντι πάντοτε προσθέτει και κάτι: επειδή φωτίζει αλλιώς τις αρμονίες του. Αυτό συμβαίνει και εδώ από ένα σύνολο πρώτης γραμμής, που μέχρι τώρα έχει δώσει υποδειγματικές ερμηνείες σε ό,τι έχει καταπιαστεί. Ενας δίσκος που δεν μπορεί παρά να γοητεύσει τον ακροατή του.