Τον στρατηγικό σχεδιασμό τους για λιγότερους μεθυσμένους νεαρούς (κυρίως Βρετανούς), που σωριάζονται σε δρόμους και αμμουδιές, εφαρμόζουν τρεις ελληνικοί προορισμοί, περιμένοντας ένα αλλιώτικο καλοκαίρι με περισσότερες οικογένειες τουριστών που θα κινήσουν την τοπική οικονομία. Ο Λαγανάς Ζακύνθου, τα Μάλια Κρήτης και ο Κάβος Κέρκυρας –περιοχές συνδεδεμένες σε μεγάλο βαθμό με τον εκτονωτικό τουρισμό –γυρνούν την πλάτη σε tour operators της Βρετανίας που διαφημίζουν ξεσάλωμα στα μπαρ με φτηνά ποτά και ξέφρενα πάρτι μέχρι το πρωί. Ειδικά για τη φετινή σεζόν εκατοντάδες συμβόλαια μπλοκαρίστηκαν, όπως τονίζουν στα «ΝΕΑ» εκπρόσωποι του τουρισμού, προσθέτοντας ότι τα πρακτορεία που δουλεύουν με την ηλικιακή ομάδα 17-30 ετών παίρνουν πλέον ξεκάθαρο μήνυμα πως οι περιοχές αλλάζουν προφίλ, διεκδικώντας ένα πλούσιο μείγμα επισκεπτών.
ΚΡΑΥΓΗ ΑΠΟΓΝΩΣΗΣ. Η προσπάθεια για στροφή στον ποιοτικό τουρισμό εντάθηκε κυρίως από τον περασμένο Ιούλιο, μετά τον ξυλοδαρμό μέχρι θανάτου του 23χρονου Αμερικανού Μπακαρί Χέντερσον στον Λαγανά. Τότε, η κραυγή απόγνωσης των Ζακυνθινών είχε φιλοξενηθεί στα ξένα μέσα ενημέρωσης («Times», «Guardian», «Daily Mail» κ.λπ.) και γρήγορα κινητοποιήθηκαν τα αντανακλαστικά των Κερκυραίων και των Κρητικών. «Παράλληλα ταρακουνήθηκαν οι tour operators και τώρα διαπιστώνουμε δισταγμό και από την πλευρά τους» λέει η αντιπρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Λαγανά Χριστίνα Τετράδη, τονίζοντας: «Ελέγχουμε περισσότερο τον κόσμο και βάζουμε φρένο στους ασυγκράτητους Βρετανούς. Μέχρι ενός σημείου βέβαια. Γιατί κάθε μικρός ξενοδόχος δεν έχει τη δυνατότητα να πει “αυτούς όχι, δεν τους θέλω”». Μάλιστα η Ζάκυνθος δουλεύει (σε ποσοστό 50%) με Βρετανούς: «Η δεύτερη πιο δυνατή αγορά είναι η Πολωνία. Επίσης οι Κινέζοι γεμίζουν τα ξενοδοχεία μας, αλλά για σύντομες διανυκτερεύσεις».
ΣΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΝΕΩΝ ΑΓΟΡΩΝ. Την ίδια στιγμή, στα Μάλια και στον Κάβο πλήθος ξενοδόχων αποφάσισε φέτος να επενδύσει στις επιχειρήσεις του για να ανέβει… κατηγορία. «Εκαναν ανακαινίσεις και έχουν πλέον απαιτήσεις από τον πελάτη. Από τη Σταλίδα μέχρι τα Μάλια υπάρχουν σήμερα 10.000 κρεβάτια σε μονάδες 4-5 αστέρων» εξηγεί ο αντιδήμαρχος Τουρισμού του Δήμου Χερσονήσου Ευθύμιος Μουντράκης. Σύμφωνα με τον ίδιο, «έπειτα από τις περσινές μας δηλώσεις σε ξένα μέσα ενημέρωσης αρχίζει να φαίνεται η αλλαγή. Η προσπάθεια για εμάς ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια. Οι επιχειρηματίες αναζητούν νέες αγορές, δεν θέλουν τον “λάθος” πελάτη». Ο αντιδήμαρχος επισημαίνει ότι «καταφέρνουμε να φέρουμε ξανά Σκανδιναβούς, να αυξήσουμε το μερίδιο των Ρώσων, να προσελκύσουμε Πολωνούς. Τα γραφεία του εξωτερικού αντιλαμβάνονται την πίεσή μας, ότι δεν ανεχόμαστε ορδές μεθυσμένων. Ετσι κόβουν τις αντίστοιχες εκδρομές, ενώ μειώνεται και ο αριθμός των δωματίων τα οποία κλείνουν». Πριν από λίγα χρόνια τα συμβόλαια Βρετανών στα Μάλια ήταν 15.000 και σήμερα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, δεν ξεπερνούν τις 5.000.
ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΜΟΥΝΤΡΑΚΗΣ
«Ο καθένας βαδίζει μόνος του»
Στη διαπίστωση ότι «η Ελλάδα δεν παίζει στην κατηγορία που θα μπορούσε» προχωρά ο αντιδήμαρχος Τουρισμού του Δήμου Χερσονήσου Κρήτης Ευθύμιος Μουντράκης. Οπως εξηγεί, ο καθένας βαδίζει μόνος του, ευκαιριακά, χωρίς συμμάχους και υποδομές: «Ο τουρισμός ωστόσο απαιτεί συγκεκριμένη στρατηγική και συνέργεια». Είναι ενδεικτική η σύγκριση με την Ισπανία: «Ο Δήμος Χερσονήσου έχει 80.000 κλίνες, περίπου όσες η Μαγιόρκα. Η τελευταία απολαμβάνει 12,5 εκατομμύρια τουρίστες και εμείς 1,5 εκατομμύριο. Επίσης, Τουρκία, Αίγυπτος και Τυνησία διεκδικούν τεράστιο μερίδιο της αγοράς». Για ανυπαρξία του κράτους ακόμα και σε μικρά ζητήματα κάνει λόγο ο πρόεδρος του Πολιτιστικού Εξωραϊστικού Συλλόγου Κάβου Κέρκυρας Βαγγέλης Ασπιώτης: «Ο Κάβος είναι ένα τεράστιο ξενοδοχείο με 10.000 κρεβάτια και όμως δεν μας στηρίζει κανείς. Αφήνουν εδώ και δεκαετίες τις πληγές ανοιχτές: το οικιστικό, το αποχετευτικό δίκτυο κ.λπ.».