Δουλειά του συγκεκριμένου συστήματος να πραγματοποιεί απαλές κινήσεις στο τιμόνι για να διατηρεί το αυτοκίνητο μέσα στη διαγράμμιση της λωρίδας κυκλοφορίας σε ταχύτητες αυτοκινητόδρομου έως τα 130 χλμ./ ώρα, χωρίς την οποιαδήποτε μεσολάβηση του οδηγού και χωρίς πλέον να χρειάζεται το αυτοκίνητο να ακολουθεί κάποιο άλλο όχημα.
Το Pilot Assist μπορεί να ενεργοποιηθεί και να χρησιμοποιηθεί στον αυτοκινητόδρομο, με απώτερο στόχο να κάνει την οδήγηση πιο εύκολη. Ουσιαστικά αποτελεί την εξέλιξη του Adaptive Cruise Control. Η Volvo αναφέρει ότι η λειτουργία του Pilot Assist έχει επικουρικό χαρακτήρα. Έτσι, αν διαγνωσθεί ότι ο οδηγός δεν κάνει κάποια – έστω απειροελάχιστη – κίνηση ή διόρθωση στο τιμόνι για χρονικό διάστημα που ανάλογα με την ταχύτητα κυμαίνεται από 12-15 δευτερόλεπτα, τότε το Pilot Assist απενεργοποιείται.
Εξυπακούεται ότι ο οδηγός τόσο ουσιαστικά (ελέγχοντας το σύστημα) όσο και νομικά είναι αυτός που ανά πάσα στιγμή έχει τον έλεγχο του αυτοκινήτου.