Ενδιαφέρον αρχίζει να αποκτά η αγορά των σιδηροδρομικών μεταφορών στη χώρα μας, η οποία «άνοιξε» επισήμως σήμερα, με το δίκτυο του ΟΣΕ να υποδέχεται στις ράγες του -για πρώτη φορά στην πολύχρονη ιστορία του- και ιδιωτικές σιδηροδρομικές εταιρείες.
Το μεσημέρι της Τετάρτης εγκαινιάστηκε το πρώτο εμπορικό δρομολόγιο της ιδιωτικής σιδηροδρομικής εταιρείας Rail Cargo Logistics Goldair, από τη Θεσσαλονίκη προς την Ειδομένη.
Στόχος της εταιρείας, όπως τόνισε ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ομίλου Goldair, Καλλίνικος Καλλίνικος, είναι η σιδηροδρομική ένωση της Ελλάδας με την υπόλοιπη Ευρώπη στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών.
«Σήμερα έγινε η αρχή με τα εγκαίνια του πρώτου εμπορευματικού δρομολογίου μας από τη Θεσσαλονίκη και τη Σίνδο, με στόχο να επεκταθούμε σε όλη την Ελλάδα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Καλλίνικος και πρόσθεσε: «Στη χώρα μας, το μερίδιο του σιδηροδρόμου στα εμπορεύματα, ανέρχεται μόλις στο 0,3%, έναντι 11% στην Ευρώπη. Μεγάλο στοίχημα αποτελεί η προσέλκυση διερχόμενων φορτίων, κυρίως από την Ασία προς την Κεντρική Ευρώπη και αντιστρόφως».
Από την πλευρά του, ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, αναφέρθηκε στην απελευθέρωση της εγχώριας σιδηροδρομικής αγοράς και στην τόνωση του ανταγωνισμού, εκφράζοντας την αισιοδοξία του για την ενίσχυση των σιδηροδρομικών μεταφορών.
Η Rail Cargo Logistics Goldair είναι πρώτος ανταγωνιστής της ιταλικής πλέον ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο οποίος «τροχοδρόμησε» στις ράγιες του ΟΣΕ με δικά του τρένα, διεκδικώντας κομμάτι των εμπορευματικών μεταφορών της χώρας μας.
Η Rail Cargo Logistics Goldair αποτελεί εταιρεία της κοινοπραξίας των Αυστριακών Σιδηρόδρομων (Rail Cargo Logistics GmbH) και της ελληνικής εταιρείας διαμεταφορών Goldair (51%), ενώ ήταν η πρώτη ιδιωτική εταιρεία που αδειοδοτήθηκε από τη ΡΑΣ (Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων).
Η εταιρεία σε πρώτη φάση θα προχωρήσει σε επενδύσεις 13 εκ. ευρώ, ενώ σε βάθος 5ετίας το σύνολο των επενδύσεων θα υπερβεί τα 20 εκατ. ευρώ.
Ο νέος ιδιωτικός σιδηροδρομικός φορέας ξεκίνησε τη λειτουργία του με δύο ηλεκτροκίνητες λοκομοτίβες που θα καλύπτουν την ηλεκτροκίνητη διαδρομή Θεσσαλονίκη -Ειδομένη και δύο ντιζελοκίνητες για το κομμάτι από το Ικόνιο μέχρι Θεσσαλονίκη.
Στόχος της διοίκησής του είναι να διεκδικήσει κομμάτι της μεγάλης πίτας που θα δημιουργηθεί από την αναβάθμιση της χώρας ως πύλης εισόδου για την Κεντρική Ευρώπη. Αν ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη αποκτήσουν χαρακτηριστικά Αμβούργου ή Ρότερνταμ, τότε θα αυξηθεί σημαντικά και ο όγκος της διακίνησης εμπορευμάτων, από τον οποίο προσδοκούν πολλά οι ιδιωτικές σιδηροδρομικές εταιρείες.
Σε πρώτη φάση, η Rail Cargo Logistics Goldair έχει ως στόχο της την ενίσχυση των εμπορευματικών ροών μεταξύ Ελλάδας και Κεντρικής Ευρώπης, με την αρωγή και του Θριασίου Εμπορευματικού Κέντρου, στο οποίο η «συγγενής» εταιρεία Goldair μετέχει.
Στη τελική του μορφή, το επιχειρηματικό πλάνο της Rail Cargo Logistics Goldair περιλαμβάνει:
* Δύο με τρία καθημερινά δρομολόγια ανάμεσα σε Ειδομένη και Θεσσαλονίκη, έως τα τέλη του έτους, σε συνάρτηση και με τη δυναμική του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ).
* Καθημερινά δρομολόγια Αθήνα-Θεσσαλονίκη, με σκοπό την εμπορευματική σιδηροδρομική διασύνδεση των δύο μεγαλύτερων αστικών κέντρων της χώρας και παράλληλα των δύο μεγαλύτερων λιμανιών.
* Τακτικά δρομολόγια Προμαχώνα – Θεσσαλονίκη – Ασπρόπυργος.
* Τακτικά δρομολόγια με πλήρεις συρμούς που θα μεταφέρουν φορτία με χημικά.
* Τακτικά δρομολόγια με πλήρεις συρμούς που θα μεταφέρουν πετρελαιοειδή.
* Με την ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνητης γραμμής Πάτρας – Αθηνών, θα υπάρξει τακτικό δρομολόγιο για την σιδηροδρομική διασύνδεση της Δυτικής Ευρώπης με το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου.
Υπενθυμίζεται, ότι η εταιρεία χρησιμοποιεί μισθωμένες μηχανές από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, οι οποίες συντηρούνται από την ΕΕΣΣΤΥ.
Όπως αναφέρουν στελέχη του σιδηροδρόμου, «υπάρχουν πλέον νέα δεδομένα στη ελληνική σιδηροδρομική αγορά», ξεκινώντας αρχικά από τις εμπορευματικές μεταφορές, που η αξία τους αποτιμάται σε περίπου 100 εκατ. ευρώ, ενώ αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά με την κατασκευή του εμπορευματικού σταθμού στο Θριάσιο Πεδίο και την ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης στο δίκτυο του ΟΣΕ και τη σύνδεσή του με το διεθνές σιδηροδρομικό δίκτυο.