Προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες αντιμετωπίζουν οι ναυτιλιακές εταιρείες ως προς την πρόσβαση στη χρηματοδότησή τους εξαιτίας της αστάθειας των αγορών, των ανησυχιών για την αναζωπύρωση του προστατευτισμού και των εμπορικών πολέμων αλλά και για τις επιπτώσεις της διείσδυσης των νέων τεχνολογιών.
Τα παραπάνω συζητήθηκαν στην ετήσια ημερίδα για τη ναυτιλία που διοργάνωσε η PwC Ελλάδας στον Ναυτικό Ομιλο με τίτλο «Η ναυτιλία ενώπιον των νέων προκλήσεων στην παγκόσμια αγορά».
Οπως τονίστηκε από τους ομιλητές, το ενδιαφέρον των ιδιωτικών ναυτιλιακών εταιρειών για είσοδο στις κεφαλαιαγορές των ΗΠΑ παραμένει υψηλό, αν και η δυνατότητα αυτή γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη για τους μικρότερους στόλους.
Οπως σημείωσε χαρακτηριστικά η Santos Equitz, διευθύντρια και επικεφαλής για τις κεφαλαιαγορές στην PwC Ελλάδας, «οι ναυτιλιακές εταιρείες που ενδιαφέρονται να εισέλθουν στις αγορές των ΗΠΑ θα πρέπει να εστιάσουν σε συγκεκριμένο τμήμα αγοράς, τον όγκο και τη διαφοροποίησή τους». Απαιτείται δηλαδή ένας συνδυασμός υψηλής κεφαλαιοποίησης και ισχυρών προοπτικών ανάπτυξης στην αγορά της ναυτιλίας, κάτι που δημιουργεί δυσκολία στις εταιρείες.
ΠΟΙΚΙΛΙΑ ΕΠΙΛΟΓΩΝ. Πάντως η περιορισμένη πρόσβαση στις αγορές των ΗΠΑ και η μείωση του παραδοσιακού τραπεζικού δανεισμού έχει φέρει στο προσκήνιο νέες εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης. Πρόκειται μεταξύ άλλων για τις χρηματοδοτικές μισθώσεις και τα νορβηγικά ομόλογα. Σε σχετικό πάνελ όπου συζητήθηκε το θέμα ο Σωκράτης Λεπτός – Μπούρτζη, επικεφαλής του τομέα ναυτιλίας και λιμένων του παγκόσμιου δικτύου της PwC, είπε ότι «υπάρχουν εναλλακτικές στις νορβηγικές αγορές μέσω των οποίων έχει προσφερθεί η δυνατότητα χρηματοδότησης είτε μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου είτε ομολόγων υψηλής απόδοσης». Από την πλευρά του ο Andreas Aamodt Kilde, partner στην Pareto Securities, πρόσθεσε ότι «υπάρχει ποικιλία επιλογών και η σημερινή αγορά έχει ευκαιρίες εκμετάλλευσης των ελκυστικών μη τραπεζικών λύσεων χρηματοδότησης».
Η κατάσταση αυτή ευνοεί τις συγχωνεύσεις και τις εξαγορές. Σύμφωνα με τον Αντώνη Αργυρόπουλο, managing director στη Seaborne Capital, αν και πιστεύει ότι δεν υπάρχουν επαρκείς συνέργειες στη ναυτιλία, εντούτοις προβλέπει πως είναι πιθανόν να προκύψουν τέτοιες συναλλαγές.
Μία ακόμη λύση χρηματοδότησης δίνουν οι χρηματοδοτικές μισθώσεις που αναπτύσσουν κινεζικά κεφάλαια. Σύμφωνα με τον Νίκο Δασκαλάκη, director στη Smarine Advisors Limited, «η χρηματοδοτική μίσθωση έχει ωριμάσει παρέχοντας ευελιξία ως προς την ηλικία, τον τύπο, την προέλευση ναυπήγησης, την απασχόληση, την προθεσμία εξόφλησης κ.λπ.».
Ο ρόλος της Κίνας στο παγκόσμιο εμπόριο αναλύθηκε στην ίδια εκδήλωση από τον Feng Li, εμπορικό σύμβουλο της κινεζικής πρεσβείας στην Ελλάδα. Ο ίδιος υπογράμμισε πως «οι επενδύσεις της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά αποτελούν δέσμευση για τη δημιουργία του μεγαλύτερου σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη».