Χωρίς αμφιβολία ο κόσμος αλλάζει. Μια ματιά γύρω μας είναι αρκετή για να πιστοποιήσει πως σχεδόν τίποτε από όσα θεωρούσαμε δεδομένα πριν από λίγα χρόνια δεν έχει κρατηθεί αναλλοίωτο. Ενώ μόλις είκοσι χρόνια πριν διαβάζαμε πως το τέλος της κοινωνικής εξέλιξης έχει τελειώσει με τον δυτικό άνθρωπο, τίποτα δεν θα μπορούσε να απέχει περισσότερο από τις απόψεις εκείνης της εποχής. Ο κόσμος αλλάζει, και αλλάζει με τρόπο που για τη βιολογική εξέλιξη θα άνηκε στη θεωρία της «διαταραγμένης ισορροπίας»: μεγάλες χρονικές περίοδοι ισορροπίας και στασιμότητας ακολουθούνται από στιγμές μικρής χρονικής διάρκειας κατά τις οποίες τελείται το μεγαλύτερο μέρος της εξέλιξης. Ανάλογα με το ποιόν, θα ρωτήσει κανείς, υπάρχει και ένα διαφορετικό αίτιο για τη ραγδαία αλλαγή που βιώνουμε. Ουσιαστική σημασία δεν έχει –σ’ αυτήν τη φάση τουλάχιστον –το αίτιο. Αλλά έχει τεράστια σημασία το αποτέλεσμα.
Αναζήτηση
Το παρακλάδι
Η σειρά των κορυφαίων σύγχρονων συγγραφέων από τη Νότια Ασία είναι μεγάλη. Γίγαντες όπως ο Σαλμάν Ρούσντι, η Ανίτα Ντεσάι και ο Μάικλ Οντάατζε ηγούνται αυτού του παρακλαδιού της αγγλικής λογοτεχνίας με δεκάδες βιβλία που μεταφέρουν μια διαφορετική και πολύ φρέσκια οπτική γωνία για τον δυτικό κόσμο. Στο πλαίσιο αυτό ο Ράχμαν στέκεται στους ώμους αυτών των γιγάντων και ακολουθεί με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο τη διαφορετικότητα. Μπορεί όμως φαινομενικά τo «Υπό το φως των όσων γνωρίζουμε» να θυμίζει τους «Σατανικούς στίχους» και «Τα παιδιά του μεσονυκτίου», όμως αυτή η ομοιότητα είναι τελικά πολύ επιφανειακή. Το «Υπό το φως των όσων γνωρίζουμε» είναι καθαρά δυτικό μυθιστόρημα και δεν στηρίζεται σε καμιά νοτιοασιατική παράδοση. Πρόκειται για το απόλυτο βιβλίο της 9/11 εποχής, γραμμένο από έναν συγγραφέα που έχει τη δυνατότητα, λόγω καταγωγής, εκπαίδευσης, αναγνωσμάτων και ταλέντου, να συγκεράσει στο πλαίσιό του πολύ περισσότερα από όσα συνήθως μπορεί ο μέσος συγγραφέας. Το αρχέτυπο πίσω από το «Υπό το φως των όσων γνωρίζουμε» είναι το «Αουστερλιτζ» του Βίνφριντ Γκέοργκ Ζέμπαλντ –και ο Ράχμαν φροντίζει να μας το τονίσει αυτό από το ρητό του βιβλίου. Ο ήρωας του Ράχμαν, σαν τον ήρωα του Ζέμπαλντ, προσπαθεί με την περιπλάνηση να βρεθεί στο πλαίσιο της ιστορίας του και του παρόντος του. Η αλήθεια είναι πως η γραφή του Ζέμπαλντ φαίνεται να έχει επηρεάσει αρκετούς νέους συγγραφείς, με πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτά του Τζεφ Ντάιερ και του Τέζου Κόουλ (ο οποίος στο «Open city» αναπτύσσει ένα έργο παράλληλο του «Αουστερλιτζ» από την οπτική γωνία ενός Νιγηριανού στη Νέα Υόρκη). Το παρελθόν των ηρώων του Ζέμπαλντ, του Ράχμαν, του Τέζου Κόουλ, το δέσιμό τους με την ομιχλώδη Ιστορία που τους οδηγεί στον παρόν τους, δεν βρίσκεται στις βιβλιοθήκες και στα βιβλία Ιστορίας, αλλά είναι ποτισμένο από τις προσωπικές μικροϊστορίες που δεν αναφέρονται ποτέ και που χάνονται μέσα στο συνολικό τσουβάλιασμα της Ιστορίας. Υπό αυτό το δεδομένο, και ο Ζέμπαλντ αλλά και ο Ράχμαν ακολουθούν μια εγελιανή λογική της συνείδησης που αναπτύσσεται στο πλαίσιο της Ιστορίας και της αλληλεπίδρασης με την υπόλοιπη κοινωνία, ξεφεύγοντας από το καρτεσιανό υπόβαθρο του καθαρά εγωιστικού «cogito ergo sum».
Η μεγάλη διαφορά όμως μεταξύ της γραφής του Ζέμπαλντ και αυτής του Ράχμαν βρίσκεται στο συναίσθημα. Ο Ζέμπαλντ γράφει σχεδόν αποστασιοποιημένος από το κείμενό του και ο αναγνώστης προσλαμβάνει το συναισθηματικό στοιχείο μόνο ύστερα από δεύτερη σκέψη, και μάλλον με την επίδραση της συνείδησής του. Αντίθετα, οι σελίδες του Ράχμαν είναι συναισθηματικά γεμάτες και ο αναγνώστης φορτίζεται αυτόματα με την αφήγηση τόσο ώστε να φτάσει να οδηγηθεί ακόμη και στην οργή.
Το θεώρημα της μη πληρότητας
Καίρια θέση στο βιβλίο –μεταξύ δεκάδων άλλων πραγματολογικών στοιχείων που πλαισιώνουν τους ήρωες και που αναπτύσσονται με εξονυχιστική λεπτομέρεια –έχει το θεώρημα της μη πληρότητας του Γκέντελ. Σύμφωνα με το θεώρημα, σε κάθε κλειστό μαθηματικό σύστημα υπάρχουν προτάσεις οι οποίες, αν και είναι αληθείς, δεν μπορούν να αποδειχτούν. Ο Ράχμαν χρησιμοποιεί το θεώρημα της μη πληρότητας σαν ένα κλειδί πασπαρτού στην εξέλιξη του βιβλίου καθώς και στη σκέψη του ήρωα για να εκφράσει όλα όσα είναι τελικά κρυμμένα από την ανθρώπινη συνείδηση, όλα όσα πιστεύουμε πως είναι αληθινά, αλλά ποτέ δεν θα καταφέρουμε να μάθουμε τους λόγους και τα αίτια για τα οποία είναι αληθινά και υπαρκτά. Πίσω δηλαδή από την αυστηρή σκέψη λογικής που κυριαρχεί στον τρόπο με τον οποίο ζούμε κρύβεται η συντριβή στην αποδοχή όλων όσα δεν θα μάθουμε ποτέ. H συντριβή για όλα όσα ο ορθολογισμός δεν μπορεί να ισορροπήσει σωστά πίσω από την έλλειψη ή την υπερπροσφορά πληροφορίας. Και με έναν διαβολικό τρόπο αυτό το «λυκόφως της λογικής» αφορά όλα όσα είναι τα πιο σημαντικά και τα αναλλοίωτα από χρόνο σε χρόνο και από εποχή σε εποχή. Στο βιβλίο ο έρωτας, η ανισότητα, η μοναξιά, ο ρατσισμός, η αναξιοκρατία, ο θάνατος ισορροπούν –και το «Υπό το φως των όσων γνωαρίζουμε» είναι ξεκάθαρα ένα εξαιρετικά ισορροπημένο βιβλίο –με την υπόλοιπη πλοκή και αναδύονται σαν ιδέες που όσο και να αλλάζει ο κόσμος γύρω μας παραμένουν ίδιες και ξεφυτρώνουν στη σκέψη μας κατ’ επανάληψη. Και τελικά ίσως να είναι περίεργα παρήγορο ότι αυτές οι αρχές είναι εκείνες για τις οποίες δεν χρειάζεται να ψάξουμε την αλήθεια ή το ψέμα τους.
Πρόσκαιρη αλλαγή
Ο Ράχμαν το γνωρίζει αυτό πολύ καλά και ορίζει το «Υπό το φως των όσων γνωρίζουμε» στηριγμένος σ’ αυτές τις αναλλοίωτες αρχές που δεν μεταβάλλονται, αλλά και που ταυτόχρονα ορίζουν τον υπόλοιπο κόσμο που αλλάζει. Να είναι άραγε αυτή η απάντηση για το παράδοξο που αναφέραμε πιο πάνω και αφορά τη λογοτεχνία; Να είναι η φύση της λογοτεχνίας τέτοια που να επικεντρώνεται στο ότι τα fundamental things apply όσο περνάει ο χρόνος και δεν χρειάζεται να μιλήσει γι’ αυτή την αλλαγή, η οποία είναι πρόσκαιρη και αφορά μονάχα την επιφάνεια της ανθρώπινης ύπαρξης; Ακούγεται μεν ελκυστικό σαν λύση στο πρόβλημα, αλλά κατά την προσωπική μου γνώμη η ρήξη υπάρχει και είναι πολύ πιο ουσιαστική από ένα κυνικό «plus ça change, plus c’est la même chose».
Υπό το φως των όσων γνωρίζουμε
Μτφ. Ανδρέας Μιχαηλίδης
Επιμ. Αννα Μαραγκάκη
Εκδ. Πόλις, 2018, σελ. 648
Τιμή: 20 ευρώ