Το 1987 ο Πίτερ Γκάμπριελ ήταν η προσωποποίηση του καλλιτέχνη μουσικού αντι-σταρ. Πρώην μέλος του συγκροτήματος Genesis, θρυλικού σχήματος της δεκαετίας του ’70, ο Γκάμπριελ δημιουργούσε το προσωπικό του αφήγημα εξελίσσοντας την ιστορία της μουσικής, χρησιμοποιώντας για εργαλείο την τεχνική του βιντεοκλίπ και συστήνοντας στον δυτικό κόσμο τον ήχο της έθνικ μουσικής. Σε αυτή τη στιγμή της πρωτοπορίας η Αθήνα υποδέχτηκε τον Πίτερ Γκάμπριελ και τον συνοδό του Γιουσού Ν’ Ντουρ στις αρχές Οκτωβρίου στο θέατρο του Λυκαβηττού. Μάλιστα, από το καλοκαίρι τα δημοσιεύματα των «ΝΕΩΝ» ενημέρωναν τους αναγνώστες τους για το νέο φαινόμενο…
«Μέσα σε μια μοναδική ατμόσφαιρα, χάρη κυρίως στα ποικίλα μουσικά και ηχητικά “εφέ” και στον εξαιρετικό ήχο, πραγματοποιήθηκε χτες η καλύτερη ίσως ροκ συναυλία στην Ελλάδα. Ο Πήτερ Γκάμπριελ “μίλησε” όπως είχε υποσχεθεί, με τη μουσική του και μάγεψε με τη γοητεία των ήχων του τους 4.000 ακροατές που είχαν γεμίσει ασφυκτικά το θέατρο του Λυκαβηττού, για να θαυμάσουν από κοντά τον μεγάλο αντι-σταρ της ευρωπαϊκής ροκ σκηνής.
Εξάλλου, ο Σενεγαλέζος Γιουσού Ν’ Ντουρ, γνωστός για τη συμμετοχή του στον τελευταίο δίσκο του Πολ Σάιμον, απέδειξε ότι το άστρο του αρχίζει να ανατέλλει στο παγκόσμιο μουσικό στερέωμα. Στην αίσια έκβαση της συναυλίας, χωρίς τα συνηθισμένα παρατράγουδα των προηγούμενων, συνέβαλλαν τα πρωτοφανή, για την Ελλάδα, μέτρα ασφαλείας που είχαν ληφθεί.
Από νωρίς ο λόφος του Λυκαβηττού έμοιαζε απόρθητο φρούριο. Οκτώ αστυνομικές κλούβες και διμοιρίες αστυνομικών είχαν αποκλείσει τους γύρω δρόμους και απαγόρευαν τη διέλευση πάσης φύσεως τροχοφόρων και “υπόπτων” πεζών. Εξάλλου, στην είσοδο του θεάτρου γινόταν αυστηρός έλεγχος. Βέβαια, δεν έλειψαν οι επιτήδειοι – μαυραγορίτες που πουλούσαν σχεδόν φανερά εισιτήρια για τη συναυλία στην τιμή των 4.000 δραχμών (η κανονική τιμή ήταν 1.400 δραχμές). Ετσι τουλάχιστον ικανοποιήθηκαν κι εκείνοι –λίγοι ήταν –που είχαν ανεβεί στον λόφο χωρίς να έχουν εκ των προτέρων εισιτήριο.
Ο Πήτερ Γκάμπριελ παρουσίασε ένα εκπληκτικό σώου κι αποθεώθηκε κυριολεκτικά από το κοινό, τραγουδώντας ένα απάνθισμα των γνωστών επιτυχιών του “Σοκ δε μόνκι”, “Γκέιμς γουϊδάουτ φροντίρς”, “Σλετζχάμερ”, “Σόλσμπερι Χιλ” κ.ά.
Εδειξε το προσωπικό του ύφος, την προσωπική του μουσική γραφή, με μια ανανεωμένη σύνθεση και μεστό στίχο που εμπλουτίστηκε με μία ποικιλία ηλεκτρονικών ήχων, άριστης ποιότητας και οπτικών εφέ. “Λουσμένος” στα μπλε και κόκκινα φώτα πρόσφερε ένα οπτικοακουστικό θέαμα, όπου συνυπήρχαν αρμονικά θεατρικά και μουσικά στοιχεία.
Ακούραστος πρωτοστάτησε στη δραματοποίηση των εξαίσιων μουσικών του με τον ιδεολογικά προσανατολισμένο στίχο τους.
Διέγειρε τη φαντασία των παρόντων με τις χορευτικές – θεατρικές κινήσεις του και τις μεγαλοφυείς εμπνεύσεις του που του χάρισαν μια σημαντική σκηνική παρουσία. Δημιούργησε τραγουδώντας μόνος του αλλά και με τον Γιουσού Ν’ Ντουρ μια ζεστή ατμόσφαιρα που τύλιξε τους θεατές και τους έκανε να ξεχάσουν το φθινοπωρινό κρύο.
Ερμήνευσε –με την κυριολεκτική έννοια της λέξης –μεταφέροντας το μήνυμα της ειρήνης το “Μπίκο”, τραγούδι γραμμένο κι αφιερωμένο στον αγωνιστή Στιβ Μπίκο, που βρήκε τραγικό θάνατο. Καταχειροκροτήθηκε ακόμη και στα λιγότερο γνωστά, σε εμάς, τραγούδια του.
Το κοινό με τις ίδιες αντιδράσεις υποδέχτηκε και τον σενεγαλέζο μουσικό Γιουσού Ν’ Ντουρ με το συγκρότημά του. Φορώντας παραδοσιακές αφρικανικές ενδυμασίες, τραγούδησαν παρασύροντας το κοινό σε άλλα, άγνωστα μονοπάτια του μουσικού γαλαξία.Η κάμερα που “φιλμάριζε” τη συναυλία παρακολουθούσε διακριτικά την εξέλιξή της.
Ο Πήτερ Γκάμπριελ στην πρώτη αθηναϊκή συναυλία του έδειξε το γοητευτικό μουσικό “παρών” του σαν μία συνέχεια του δοξασμένου παρελθόντος του ως ηγέτη των θρυλικών “Τζένεσις”.
Τη συναυλία παρακολούθησαν μεταξύ άλλων ο Γιώργος Παπανδρέου, ο Διονύσης Σαββόπουλος, ο Γιώργος Νταλάρας, η Δήμητρα Γαλάνη, ο Βαγγέλης Γερμανός και ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου.
Την επόμενη βραδιά ο 36χρονος ρόκερ έδωσε με επιτυχία τη δεύτερη αθηναϊκή συναυλία του μπροστά σε ένα κοινό ζεστό που τον αποθέωσε και τραγούδησε μαζί του. …Ο Αγγλος μουσικός μίλησε και ευχαρίστησε το κοινό σε πολύ καλά ελληνικά που όπως μάθαμε “διδάχτηκε” με ζήλο από τον Νίκο Σαχπασίδη, στο διάστημα των τεσσάρων ημερών που βρίσκεται στην Αθήνα.
Στη συνέχεια τραγούδησε τις γνωστές επιτυχίες του με πολύ κέφι κινώντας το νευρώδες σώμα του στους ρυθμούς της μελωδίας. Παράλληλα, πίσω και γύρω από τη μεγαλοπρεπή σκηνή είχε στηθεί ένα ολόκληρο κινηματογραφικό στούντιο και ένα πολυμελές συνεργείο παρακολουθούσε και κατέγραφε στην παραμικρή λεπτομέρεια την εξέλιξη της συναυλίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι αύριο το απόγευμα θα γίνουν και πάλι κάποια γυρίσματα στον Λυκαβηττό και για τις ανάγκες της ταινίας ο Πήτερ Γκάμπριελ θα πει ορισμένα τραγούδια του. Αρχικά είχε οριστεί από τον υπεύθυνο σκηνοθέτη κ. Μ. Τσάπμαν να μην υπάρξει κοινό, στη συνέχεια όμως, αργά το βράδυ χτες, αποφασίστηκε να παρακολουθήσουν τη μίνι συναυλία 1.000 μόνο άτομα με προσκλήσεις που θα προμηθευτούν από τα ταμεία του ΕΟΤ, μετά τις 12 το μεσημέρι».