Διπλωματικό επεισόδιο κινδυνεύει να προκαλέσει στις Βρυξέλλες δημοσίευμα του αμερικανικού ειδησεογραφικού Politico που παρουσιάζει τους έλληνες μαθητές ενός εκ των ευρωπαϊκών σχολείων των Βρυξελλών να ευνοούνται βαθμολογικά από τους έλληνες καθηγητές τους, έναντι των συμμαθητών τους από άλλες χώρες.
Το θέμα βέβαια, παρά τους ηχηρούς τίτλους που θυμίζουν τα στερεότυπα για τους Ελληνες που καλλιεργούνται παγκοσμίως, αναδεικνύει κυρίως τη διαφορά στην εκπαιδευτική κουλτούρα μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας, καθώς οι περίφημες «καταγγελίες» γίνονται κυρίως από γάλλους εκπαιδευτικούς. Κι αυτό γιατί είναι γνωστό ότι στη Γαλλία το σύστημα βαθμολόγησης των μαθητών που οδηγεί στο περίφημο Μπακαλορεά είναι πολύ αυστηρό και η κοινωνία δεν έχει τη «στοχοπροσήλωση» που έχουν οι ελληνικές οικογένειες σε ένα πανεπιστημιακό πτυχίο. Οσον αφορά την Ελλάδα, αντίθετα, με τη συζήτηση για ένα νέο εξεταστικό σύστημα ανοικτή, οι έλληνες καθηγητές στο εξωτερικό και οι οικογένειες των παιδιών είναι αφοσιωμένοι στο κυνήγι των καλών βαθμών, με αποτέλεσμα αυτό σε άλλες κοινότητες της περιοχής να μοιάζει παράδοξο.
ΤΙ ΛΕΕΙ ΜΑΘΗΤΡΙΑ. Το δημοσίευμα του Politico, ωστόσο, με αναφορά από την ελληνική πλευρά μόνο σε μια ελληνίδα πρώην μαθήτρια του σχολείου και νυν φοιτήτρια που δηλώνει ότι πράγματι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τους έλληνες μαθητές ήταν πιο «ελαφρύ», έχει προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις. Πολύ περισσότερο καθώς φέρει τον ειρωνικό τίτλο «Οι μεγαλοφυείς Ελληνες»…
Το δημοσίευμα ξεκινάει με τη φράση «Υπάρχει ένα τουλάχιστον ίδρυμα της ΕΕ στο οποίο οι Ελληνες είναι οι κορυφαίοι της τάξης». Και συνεχίζει: «Γιατί; Οι έλληνες μαθητές διδάσκονται από έλληνες δασκάλους, οι οποίοι, σ’ αυτό συμφωνούν οι σπουδαστές και το προσωπικό, τείνουν να βαθμολογούν πιο γενναιόδωρα από τους δασκάλους από άλλες χώρες». Και φιλοξενεί τη δήλωση του γάλλου εκπαιδευτικού στο ευρωπαϊκό σχολείο των Βρυξελλών Stéphane Sebah που αναφέρει ότι: «Αντιμετωπίζουμε το ίδιο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Ευρώπη σε πολιτικό επίπεδο. Η εθνική κουλτούρα αντικαθιστά τον ευρωπαϊκό πολιτισμό». Πάντως η ελληνική πλευρά αντέδρασε ακαριαία. Γονείς ελλήνων μαθητών στις Βρυξέλλες σκέφτονται μέχρι και το να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη για συκοφαντική δυσφήμηση, ενώ εκπαιδευτικοί του σχολείου που μίλησαν ανωνύμως (για ευνόητους λόγους) στα «ΝΕΑ» ανέφεραν ότι θα επισκεφτούν σήμερα την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, από τους εκπροσώπους της οποίας θα ζητήσουν να τοποθετηθούν για το θέμα επίσημα.
ΣΤΑΣΗ ΑΝΑΜΟΝΗΣ. Το ελληνικό υπουργείο Παιδείας τηρεί προς το παρόν στάση αναμονής και έως ότου υπάρξει κάποια επίσημη αντίδραση από τα όργανα της ΕΕ για το θέμα. «Είναι γνωστό πόσο αυστηροί είναι οι γάλλοι εκπαιδευτικοί στη βαθμολογία των μαθητών τους» λέει έλληνας εκπαιδευτικός στις Βρυξέλλες. «Πολλοί όμως απλά δεν ανέχονται το ενδιαφέρον που δείχνουν οι έλληνες γονείς για την εκπαίδευση των παιδιών τους, το ότι πολλοί ρίχνουν όλο τους το ενδιαφέρον στο να βοηθήσουν τα παιδιά τους να αριστεύσουν, οπότε είναι φυσικό να έχουμε συχνά έλληνες μαθητές με πολύ καλούς βαθμούς». Τα ευρωπαϊκά σχολεία στις Βρυξέλλες έχουν κοινό πρόγραμμα σπουδών για όλους τους μαθητές, αλλά κάποια μαθήματα (όπως π.χ. η Γλώσσα) διαφοροποιούνται ως προς τη διδασκαλία τους ανάλογα με το εθνικό πρόγραμμα κάθε κράτους. Το δημοσίευμα αναφέρεται στο ευρωπαϊκό σχολείο του Ixelles που είναι το μόνο με διαφοροποιημένο, ελληνικό τμήμα στην πόλη. Οπως ανέφερε σε ειρωνικό τόνο το συγκεκριμένο δημοσίευμα, «όταν οι επιδόσεις των μαθητών αρχειοθετούνται κάθε Παρασκευή στο ευρωπαϊκό σχολείο του Ixelles –ένα από τα τέσσερα σχολεία που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ στις Βρυξέλλες -, μπορείτε να στοιχηματίσετε με ασφάλεια ότι ένα από τα υψηλότερα βαθμολογημένα ευρωπαϊκά πτυχία Μπακαλορεά θα μεταβεί σε Ελληνα». Τα ευρωπαϊκά σχολεία –υπάρχουν συνολικά 13 –επιτρέπουν στα παιδιά των πολλών δημοσίων υπαλλήλων της ΕΕ να σπουδάσουν στη μητρική τους γλώσσα. Στις περισσότερες περιπτώσεις, διδάσκονται από εκπαιδευτικούς που προσλαμβάνονται και στέλνονται στα σχολεία από τις εθνικές κυβερνήσεις.
Στο δημοσίευμα αναφέρεται ότι «το προσωπικό αποκτά ελάχιστη εκπαίδευση σχετικά με το ευρωπαϊκό σύστημα κατά την άφιξή του και ως εκ τούτου τείνει να διδάσκει και να βαθμολογεί τους μαθητές σύμφωνα με τα πρότυπα της χώρας του. Το αποτέλεσμα μπαίνει άβολα σε θέματα εθνικών στερεοτύπων. Οι πρώην έλληνες φοιτητές στο σχολείο του Ixelles –το μόνο ευρωπαϊκό σχολείο που εδρεύει στις Βρυξέλλες με ελληνικό τμήμα –παραδέχονται ότι οι δάσκαλοί τους είναι πασίγνωστοι για την ταξινόμηση “πολύ γενναιόδωρα”. Οι γάλλοι καθηγητές, αντιθέτως, θεωρούνται αδικαιολόγητα σκληροί και τσιγκούνηδες με τους επαίνους». Πάντως οι υπεύθυνοι για τη λειτουργία των ευρωπαϊκών σχολείων στις Βρυξέλλες είναι πρόθυμοι να ζητήσουν τις επόμενες ημέρες στατιστικά στοιχεία σχετικά με τη βαθμολόγηση των μαθητών τους το τελευταίο χρονικό διάστημα, προκειμένου να διαλυθούν τα σύννεφα των αμφιβολιών. Το θέμα αυτό ενδιαφέρει ιδιαίτερα την ελληνική πλευρά, με δεδομένη και την περίοδο της προεδρίας της χώρας μας στην ΕΕ την επόμενη χρονιά.