Η Ρωσία θέλει να κυριαρχήσει στις μεταφορές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) προς την Ευρώπη και την Ασία μέσω της Αρκτικής και για τον λόγο αυτόν πρωτοπορεί σε συνεργασία με διεθνή κονσόρτσιουμ για την κατασκευή ολόκληρου στόλου από ειδικά ενισχυμένα τάνκερ που θα μπορούν να ταξιδεύουν στους πάγους χωρίς να χρειάζονται τη συνοδεία παγοθραυστικών.
Η ρωσική Yamal LNG, που ελέγχεται από την επίσης ρωσική εταιρεία παραγωγής φυσικού αερίου Novatek, ήδη ηγείται κοινοπραξίας δαπανώντας εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια για τη νέα μορφή μεταφοράς ενέργειας, αναφέρει το Bloomberg. Παρά το γεγονός ότι οι πάγοι έχουν αρχίσει να λιώνουν στην Αρκτική, τα συμβατικά τάνκερ δεν μπορούν τα ταξιδέψουν εκεί χωρίς τη συνοδεία παγοθραυστικών, κάτι που όμως συνεπάγεται τεράστιο κόστος. Τα τάνκερ – παγοθραυστικά θα μπορούν να μεταφέρουν αέριο στην Ευρώπη κατά τη διάρκεια του χειμώνα και στην Ασία κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, περνώντας από πάγο με πάχος άνω των δύο μέτρων.
Τελικός στόχος είναι να κατασκευαστεί ολόκληρος στόλος από τουλάχιστον 15 τάνκερ μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, τα οποία θα έχουν μήκος πάνω από 300 μέτρα και πλάτος πάνω από 50 μέτρα. Ο στόχος μάλιστα αυτός δεν είναι μόνο εμπορικός αλλά και στρατηγικός. «Πρόκειται για το μεγαλύτερο ίσως βήμα προς την εκμετάλλευση της Αρκτικής» ανέφερε τον Δεκέμβριο ο πρόεδρος της Ρωσίας Βλαντίμιρ Πούτιν κατά τη διάρκεια των εγκαινίων εγκαταστάσεων υγροποιημένου φυσικού αερίου της Yamal LNG στην Αρκτική.
Τα πλοία αυτά θα πρέπει να μπορούν να επιχειρούν σε πολύ σκληρές συνθήκες, σύμφωνα με δηλώσεις στο Bloomberg του ειδικού στην κατασκευή παγοθραυστικών Μίκα Χοβιλάινεν, ο οποίος είναι υψηλόβαθμο στέλεχος της Aker Arctic Technology. Η Aker έχει έδρα το Ελσίνκι της Φινλανδίας και ειδικεύεται στην κατασκευή πλοίων που κινούνται στους πάγους. Το πανίσχυρο και τεράστιο σύστημα πρόωσης των πλοίων κατασκευάζεται από την κοινοπραξία Σουηδίας και Ελβετίας, την ABB. Τα τάνκερ κινούνται από τρεις γεννήτριες ισχύος 15 μεγαβάτ και χρησιμοποιούν ως καύσιμο το φυσικό αέριο. Καθένα από αυτά μπορεί να ηλεκτροδοτήσει 35.000 σπίτια.
Με πλήρες φορτίο, τα πλοία αυτά θα μπορούν να μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο που θα ισοδυναμεί με ένα εκατομμύριο βαρέλια πετρέλαιο. Και τα 15 μαζί θα μπορούν να μεταφέρουν κάθε χρόνο 16,5 εκατ. τόνους υγροποιημένο φυσικό αέριο, ποσότητα που αναλογεί στο 50% της ετήσιας κατανάλωσης της Νότιας Κορέας και σχεδόν στο 100% της ετήσιας παραγωγής της Yamal LNG, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg. Το πρώτο από αυτά που άρχισε τα ταξίδια τον Δεκέμβριο μπορεί να κινείται στον πάγο με ταχύτητα σχεδόν δέκα χιλιομέτρων την ώρα (7,2 κόμβους). Ηταν το πρώτο πλοίο που έπλευσε απρόσκοπτα στη λεγόμενη Βόρεια Διαδρομή από τη Σιβηρία στον Βερίγγειο Πορθμό μέσα σε χρόνο – ρεκόρ εξίμισι ημερών.