Τέλλος Φίλης
Το έσχατο έρμα
Εκδ. Πόλις, 2018, σελ. 61
Τιμή: 10 ευρώ
Βασίλης Τσιρώνης
Αιώνια, το Βερολίνο
Εκδ. Θράκα, 2018, σελ. 54
Τιμή: 7,20 ευρώ
Αν κάτι αιφνιδιάζει ευεργετικά στο ποιητικό βιβλίο του Βασίλη Τσιρώνη «Αιώνια, το Βερολίνο», είναι το ερώτημα αν η ποίηση μπορεί να μεταβάλει μια συγκλονιστική ερωτική σχέση σε αιώνια και ο Ρεμπό, ο Τσελάν, ο Τρακλ, ο Ρίλκε ή ο Κάφκα, ως ελιξίρια ζωής, να τη διασώσουν σε σχέση με μια καθημερινότητα που προϋποθέτει τον αφανισμό της. Χωρίς ν’ απουσιάζουν όμως τα στοιχεία που συνδυάζεται μαζί τους ακόμη και ο πιο υπερούσιος σωματικά έρωτας, όπως για παράδειγμα, τα μπαρ, τα λεωφορεία, «τα κτήρια που σειούνται σαν χαρτόκουτα», αλλά και μια αίσθηση βόρειας ευρωπαϊκής μυθολογίας και Ιστορίας, η ποίηση του Βασίλη Τσιρώνη έχει ακριβώς τα χαρακτηριστικά μιας έκρηξης που ναρκοθέτησε μια αχαρτογράφητη ακόμη ποιητικά περιοχή, με στίχους άλλοτε κοινότοπους όπως «Ευλογημένος εγώ ο ταπεινός / που έδυσα στα χέρια σου» και άλλοτε πραγματικά συναρπαστικούς όπως «και τι δεν θα ‘δινα να ξαναγίνω στάχτη / τέφρα και σποδός στο άγγιγμά σου».
Κώστας Λάνταβος
Καλημέρα
Εκδ. Γαβριηλίδης, 2018, σελ. 72
Τιμή: 9,50 ευρώ
Ευτυχώς που ο Κώστας Λάνταβος παραθέτει ως μότο στο ποιητικό του βιβλίο «Καλημέρα» τρεις, μάλλον δικούς του, αφού είναι ανυπόγραφοι, στίχους «Πάλι, απ’ την αρχή θα πω τα ίδια λόγια / αυτά που στους αιώνες επαναλαμβάνονται, / κι όμως σα να ξαναγεννιούνται είναι». Διαφορετικά, όσα κι αν σημαίνει μια «επανάληψη», αγεφύρωτη φαίνεται η απόσταση ανάμεσα στους στίχους «Ολα έχουν ένα όνομα / κι εντός αυτού ανθοφορούνε» με τους στίχους «απαλλαγμένος κάθε οργής / ομόκλινος της σιωπής». Καθώς οι πρώτοι με όση «αυθαιρεσία» και αν προϋποθέτουν, ξεκλειδώνουν ταυτόχρονα ένα μυστικό ώστε να γίνεται προσπελάσιμη ακόμη και η πιο «δύσκολη» ποίηση, ενώ οι δεύτεροι, με τόσο καταληπτές λέξεις, έχουν ως αποτέλεσμα ένα τόσο αφηρημένο αίσθημα ώστε να γίνονται σχεδόν ακατανόητοι ως προς την πρόθεσή τους. Σίγουρα η νοσταλγία, η θλίψη, η αγωνία, ακόμη κι ένα όραμα, είναι προϋποθέσεις για να γραφούν καλά ποιήματα, χρειάζεται όμως ένας ιδεολογικός και αισθητικός άξονας που θα έκανε τα ποιήματα μη αντικαταστατά και προπαντός να μην θυμάται κανείς σκόρπιες λέξεις και στίχους αλλά κάτι συγκεκριμένο και κρουστό.
Φώτης Α. Σταθόπουλος
Νηστεία του χρόνου
Εκδ. Μελάνι, 2018, σελ. 40
Τιμή: 7,50 ευρώ
Ηλίας Γκρης
Σαν άλλος Οιδίποδας
Εκδ. Γκοβόστης, 2018, σελ. 88
Τιμή: 7 ευρώ
Δεν είναι δύσκολο να αντιληφθεί κανείς την εμβέλεια των ποιημάτων, των γραμμένων σχεδόν μέσα σε μία δεκαπενταετία, που περιλαμβάνονται στο βιβλίο του Ηλία Γκρη «Σαν άλλος Οιδίποδας», όταν μόνο με το διάβασμα των τίτλων τους, αναγνωρίζεις μέσα τους μια θέση τόσο για τον Μίλτο Σαχτούρη, τον Ανδρέα Κάλβο και το ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας, όσο και για τον Γιάννη Ρίτσο, τον Γιαννούλη Χαλεπά και τον Κρισναμούρτι (στην Ακρόπολη). Μορφές του περιθωρίου με μια ευρύτατη έννοια, φαίνεται να ασκούν μια φοβερή γοητεία στον Ηλία Γκρη, όπως ακριβώς συνέβαινε και με τον Θωμά Γκόρπα, με τη διαφορά πως με το να έχει λιγότερο καταγγελτικό τόνο η υιοθέτηση του περιθωρίου από τον δημιουργό του «Σπασμένου καιρού», δεν θα τον έκανε ποτέ να θριαμβολογεί με στίχους «Μωρέ/ γράφ’ τους στ’ αρχίδια σου», ή «Και γω σου λέω ποιητή/ μη φοβάσαι την πολύ γνώση/ εάν δεν είναι γνώση ψωνισμένης πολυμάθειας/ παράφοροι σπασμοί ρομπότ μέσα στη νόηση». Με τη γνώση βέβαια είτε αφορά τον Γεώργιο Πλήθωνα Γεμιστό είτε τη ρωσίδα Εμα Γκόλντμαν, να ενσωματώνεται μέσα στους στίχους του Ηλία Γκρη με έναν τρόπο αδρό και πειστικό, αν και συχνά ελάχιστα κραυγαλέο.