Οσοι έχουν παρακολουθήσει την εξαιρετική πρώτη σεζόν της τηλεοπτικής σειράς Φάργκο, σίγουρα γνωρίζουν την πόλη του Ντούλουθ στην πολιτεία της Μινεσότα. Η πόλη αυτή των περίπου 280.000 κατοίκων, χτισμένη στη νοτιοδυτική όχθη της λίμνης Σουπίριορ, περιγράφεται από τους συντελεστές τής σειράς ως ένας απομονωμένος και τραχύς μη τόπος, όπου η ζωή ρυθμίζεται από τις συνήθως κακές καιρικές συνθήκες και κατοικείται από φιλήσυχους, έως και αφελείς, εκπροσώπους της αμερικανικής μεσαίας τάξης.
Η περιοχή των Μεγάλων Λιμνών την οποία μοιράζονται οι Ηνωμένες Πολιτείες με τον Καναδά και της οποίας η λίμνη Σουπίριορ αποτελεί τη δυτικότερη απόληξη, εξερευνήθηκε από τους Ευρωπαίους στα τέλη του 16ου και στις αρχές του 17ου αιώνα, όταν Αγγλοι και Γάλλοι αναζητούσαν το περίφημο «βορειοδυτικό πέρασμα» που θα συνέδεε τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό Ωκεανό. Η αναζήτηση βεβαίως, όπως γνωρίζουμε σήμερα, αποδείχθηκε μάταιη, αλλά ο σκληρός αυτός τόπος που κατοικούνταν από εχθρικές μεταξύ τους φυλές Ινδιάνων προσέφερε στους Ευρωπαίους ένα πολύτιμο αγαθό: τη γούνα του κάστορα. Αντίθετα όμως με ό,τι θα φανταζόμασταν εμείς σήμερα, οι εξερευνητές δεν κυνηγούσαν το συμπαθές τρωκτικό για το εξωτερικό στιλπνό του τρίχωμα, το οποίο μάλιστα, ιδέα εξωφρενική για τα δικά μας μέτρα, πετούσαν. Αυτό που τους ενδιέφερε και το οποίο δημιούργησε μια πραγματική εμπορική και κοινωνική φρενίτιδα στη Γηραιά Ηπειρο, ήταν το στρώμα δέρματος κάτω από τη γούνα που αποτελούσε την πρώτη ύλη για την κατασκευή τσόχας –από την οποία στη συνέχεια φτιάχνονταν τα καπέλα. Ενα τέτοιο καπέλο, φαρδύ, ψηλό, με πλατύ γείσο και κορδέλα, τελευταία λέξη της ανδρικής μόδας της εποχής, φοράει και ο στρατιώτης στον πίνακα με τίτλο Στρατιώτης και γελαστό κορίτσι που ζωγράφισε στα 1658 ο Γιοχάνες Βερμέερ.
Την ιστορία αυτού του εξαιρετικού αντικειμένου, κοινωνικού συμβόλου και αισθητικού προϊόντος, μας αφηγείται μεταξύ άλλων στο βιβλίο του Το καπέλο του Βερμέερ που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος ο σινολόγος και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης Τίμοθι Μπρουκ. Και η ιστορία αυτή είναι πραγματικά συναρπαστική διότι με αφορμή το τσόχινο καπέλο του πίνακα ο συγγραφέας κατορθώνει να διηγηθεί την ιστορία της ανακάλυψης του Καναδά, να μιλήσει για την ιστορία του φλερτ στη Δυτική Ευρώπη, να σχολιάσει την εξέλιξη της μόδας και της υγιεινής στο Ντελφτ των μέσων του 17ου αιώνα (είναι ενδεικτικό, για παράδειγμα, ότι οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις ήλεγχαν την αγορά καπέλων –μεταχειρισμένων ή καινούργιων –εξαιτίας του φόβου για τις ασθένειες που μεταδίδονταν από τις ψείρες) και να θέσει μια σειρά από ερωτήματα με ενδεικτικότερο όλων ίσως το παρακάτω: πώς είναι δυνατόν στα 1632 ένας γάλλος «εμπορικός αντιπρόσωπος», αποστολή του οποίου ήταν να εισχωρήσει στην καναδική ενδοχώρα, να πηγαίνει στις γιορτές που ετοιμάζουν προς τιμήν του οι Ινδιάνοι Γουινιμπάγκο στην όχθη της λίμνης Σουπίριορ, πολύ κοντά στο σημερινό Ντούλουθ, φορώντας κινεζικό κιμονό;
Μια ιστορία του κόσμου
Σε τι αντιστοιχεί λοιπόν αυτή η νέα υλική και διανοητική πραγματικότητα; Με μία λέξη: στην παγκοσμιοποίηση ή, μάλλον, στις απαρχές της παγκοσμιοποίησης, όπως δηλώνεται και στον υπότιτλο του βιβλίου.
Το καπέλο του Βερμέερ είναι μια πολιτισμική ιστορία του 17ου αιώνα, αυτής της μοναδικής και εν πολλοίς άγνωστης σε εμάς περιόδου, κατά την οποία η ανάπτυξη των εμπορικών δικτύων και οι πρόοδοι της επιστήμης δημιούργησαν συνθήκες πρωτόγνωρης κινητικότητας και συσσώρευσης πλούτου.
Ο Τίμοθι Μπρουκ όμως δεν έχει γράψει μια συμβατική ιστορία. Βαθύς γνώστης του κινεζικού πολιτισμού και εξαιρετικός storyteller, χτίζει μια έκκεντρη αφήγηση διατρέχοντας πέντε πίνακες του ολλανδού δασκάλου όχι ως ιστορικός της τέχνης αλλά ως ντετέκτιβ που παρατηρεί μια λεπτομέρεια, ένα αντικείμενο ή ένα πρόσωπο για να βρει σημεία εισόδου σε έναν πολυεπίπεδο κόσμο ανταλλαγών και ανταγωνισμών μεταξύ Δύσης και Ανατολής.
Τα υλικά πράγματα
Αλλάξτε τον τρόπο που βλέπουμε την Ιστορία
Νέα μέθοδος ερμηνείας
Timothy Brook
Το καπέλο του Βερμέερ
Μτφ. Ρηγούλα Γεωργιάδου
Εκδ. Παπαδόπουλος, 2018, σελ. 328
Τιμή: 18 ευρώ