Ηκυβέρνηση εδώ και τρία περίπου χρόνια παρίστανε ότι καταβάλλει πάρα πολύ μεγάλη προσπάθεια, είχε όμως μηδενικό έως μικρό αποτέλεσμα. Πολύς λόγος, πολύς θόρυβος, πολύ κακό για το τίποτα. Κοιλοπονούσε βουνό και γέννησε ποντίκι. Ο συγκεκριμένος νόμος δεν συνιστά ούτε μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ούτε εμβαθύνει τη δημοκρατία ούτε ενισχύει τη συμμετοχή ούτε βελτιώνει την οικονομική και αναπτυξιακή λειτουργία των δήμων. Οι ελάχιστες βελτιωτικού χαρακτήρα θεσμικές παρεμβάσεις προερχόμενες από τον κατάλογο των πολλών προτάσεών μας δεν συνιστούν μεταρρύθμιση.
Η κυβέρνηση και ειδικά ο Πρωθυπουργός και ο υπουργός Εσωτερικών δεν σέβονται την αυτοδιοίκηση και τους αιρετούς της. Παρακάμπτω τους χαρακτηρισμούς «βλαχοδήμαρχοι», «πασάδες στα Γιάννενα» και επισημαίνω το γεγονός ότι στην Επιτροπή για την αναθεώρηση του Συντάγματος που συγκρότησε ο Πρωθυπουργός δεν περιέλαβε ούτε την ΚΕΔΕ ούτε έναν από τους 325 δημάρχους της χώρας. Για τον συγκεκριμένο νόμο δεν υπήρξε ουσιαστικός διάλογος. Υπήρξε ένας «διάλογος κωφών». Η κυβέρνηση ήθελε ουσιαστικά να επιβάλει την ιδεολογία, τις θέσεις της, προσβλέποντας με την αντιδημοκρατική – καθεστωτική νοοτροπία που την διακρίνει στο κομματικό συμφέρον της και όχι στο συμφέρον του θεσμού. Αγνόησε τις προτάσεις και τις παρατηρήσεις μας αλλά και τις δεκάδες παρατηρήσεις – επισημάνσεις – προτάσεις της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής και της Ανεξάρτητης Αρχής του Συνηγόρου του Πολίτη. Ο υπουργός Εσωτερικών μάλιστα ελέγχεται ως πολιτικά αναξιόπιστος ως προς την αλλαγή της θέσης του για διεξαγωγή των δημοτικών εκλογών τον Μάιο αντί τον Οκτώβριο του 2019 όπως επέμενε.
Ο συγκεκριμένος νόμος θεσμοθετεί τις «συγκλίσεις», τον «διάλογο» και τις «συνεργασίες» μετά τις εκλογές, ερήμην των πολιτών, οι οποίοι δεν θα έχουν ούτε γνώση των όποιων μετεκλογικών διεργασιών ούτε δυνατότητα να αντιδράσουν. Συνεπώς πρόκειται για θεσμοθέτηση πλέον των εκβιασμών, της συναλλαγής και της αδιαφάνειας, με αντιπαροχές στα αξιώματα αντιδημάρχων κ.λπ.
Το σύστημα εκλογής ποτέ δεν συνιστά μεταρρύθμιση αλλά μέσον, δηλαδή εργαλείο διακυβέρνησης. Το συγκεκριμένο σύστημα εκλογής δεν είναι απλή και άδολη αναλογική αλλά είναι τριφασικό και δόλιο: πλειοψηφικό μέχρι 300 κατοίκους, απλή αναλογική στους δημοτικούς συμβούλους και ακραία πλειοψηφικό (50%+1) για τους δημάρχους.
Δυστυχώς, χάθηκε μία ευκαιρία μεταρρύθμισης που να επιδιώκει τη συνολική μεταρρύθμιση κράτους και αυτοδιοίκησης, που να διαπνέεται από τις αρχές που διέπουν την Ατζέντα του 2030 (βιώσιμες και ασφαλείς πόλεις κ.λπ.). Μεταρρύθμιση αυτού του αργόστροφου, αργοκίνητου, γραφειοκρατικού, κοστοβόρου και αντιπαραγωγικού κράτους. Μεταρρύθμιση με περισσότερη αυτοδιοίκηση. Με αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και πόρων προς όφελος των πολιτών των τοπικών κοινωνιών. Για να συγκλίνουμε με την ευρωπαϊκή αυτοδιοικητική πραγματικότητα αντί να αποκλίνουμε. Οφείλουμε να… παραδεχθούμε ότι όντως είναι «μέγιστη μεταρρύθμιση» η μετονομασία των Δήμων Καλαμπάκας και Καμένων Βούρλων σε Δήμους Μετεώρων και Αγίου Κωνσταντίνου αντιστοίχως!! Το πόνημά του ο κύριος υπουργός Εσωτερικών το συνέδεσε, «χωρίς περίσκεψιν, χωρίς αιδώ», με το όνομα του θεμελιωτή της αθηναϊκής δημοκρατίας, του Κλεισθένη, επισυνάπτοντας και τον αριθμό «1», για να δείξει πως ακολουθούν κι άλλοι «Κλεισθένηδες». Αρα, μπορούμε βασίμως να υποθέσουμε πως σε κάποια «εργαστήρια» ήδη μαστορεύονται τα επόμενα νούμερα της κλεισθένειας σειράς, χωρίς την συμμετοχή μας, έστω και ως κομπάρσων… Πού είσαι Κλεισθένη να μας δεις!!
Ο Λάζαρος Κυρίζογλου είναι πρόεδρος της Περιφερειακής Ενωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, δήμαρχος Αμπελοκήπων – Μενεμένης