Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του, Αλμπέρτο Μπαρμπέρα το είπε καθαρά: «Δεν γίνεται να αρνηθούμε τον συμβιβασμό με την πραγματικότητα του νέου τοπίου στην παραγωγή». Ετσι, στη χθεσινή παρουσίαση του προγράμματος του 75ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας οι ταινίες που προέρχονταν από τον κολοσσό ονόματι Netflix ήταν συνολικά έξι.
Ανάμεσά τους, τρεις που συμμετέχουν στο επίσημο διαγωνιστικό: το γουέστερν των αδελφών Κοέν «The Ballad of Buster Scruggs» (η πρώτη τους δουλειά γυρισμένη ψηφιακά, η οποία προοριζόταν για την τηλεόραση), το «22 July» του Πολ Γκρίνγκρας (για την τρομοκρατική επίθεση του Αντερς Μπρέιβικ στη Νορβηγία που το 2011 κόστισε τη ζωή σε 77 άτομα), καθώς και το «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν, μια ημιαυτοβιογραφική, ασπρόμαυρη ταινία με φόντο το Μεξικό του ’70, πέντε χρόνια μετά το «Gravity» που το 2014 είχε χαρίσει στον Μεξικανό το Οσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας.
Πιθανή αιτία για την επιτυχία εκείνης της ταινίας ίσως ήταν πάλι ο Μπαρμπέρα, του οποίου η θητεία στο Φεστιβάλ της Βενετίας αποδεικνύεται γουρλίδικη: όσες ταινίες άνοιξαν τη «Μόστρα» τα τελευταία χρόνια («Gravity», «Birdman», «Spotlight», «La La Land» και «The Shape of Water») ακολούθησαν εντυπωσιακή οσκαρική πορεία, επιβεβαιώνοντας και τη φήμη του θεσμού ως ανεπίσημης έναρξης της περιόδου που οδηγεί στα βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας. Θα ισχύσει άραγε ο κανόνας και για το «First Man», ταινία έναρξης της 75ης διοργάνωσης, που ξεκινά τις εργασίες της στις 29 Αυγούστου; Ο σκηνοθέτης Ντάμιεν Σαζέλ, ο πρωταγωνιστής Ράιαν Γκόσλινγκ αλλά και η ιστορία του Νιλ Αρμστρονγκ που πραγματεύεται το φιλμ αποτελούν μερικές εγγυήσεις.
ΧΡΥΣΟΘΗΡΕΣ ΚΑΙ ΚΩΜΩΔΙΕΣ. Εξίσου αστροποίκιλτο πάντως είναι και το «The Sisters Brothers» του Ζακ Οντιάρ, η ιστορία δυο δολοφόνων στο κατόπι ενός χρυσοθήρα κάπου στο Ορεγκον του 1850, που επίσης διεκδικεί τον Χρυσό Λέοντα και περιλαμβάνει τους Χοακίν Φίνιξ, Τζον Σ. Ράιλι και Τζέικ Γκίλενχαλ· το πολυαναμενόμενο ριμέικ του «Suspiria» επίσης, που ο ιταλός Λούκα Γκουντανίνι («Να με φωνάζεις με το όνομά σου») επαναπροσεγγίζει με τη βοήθεια των Τίλντα Σουίντον και Ντακότα Τζόνσον· το «At eternity’s gate», με τον Γουίλεμ Νταφόε στο ρόλο του Βίνσεντ βαν Γκογκ υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Τζούλιαν Σνάμπελ, αλλά και το «Doubles Vies» του Ολιβιέ Ασαγιάς, με τους Ζιλιέτ Μπινός και Γκιγιόμ Κανέ σε μια κωμωδία για την κρίση της μέσης ηλικίας και τον εκδοτικό κόσμο.
Η ΤΑΙΝΙΑ ΤΟΥ Γ. ΛΑΝΘΙΜΟΥ. Οχι, δεν ξεχάσαμε τον Γιώργο Λάνθιμο. Ομως ο έλληνας σκηνοθέτης έχει τόσο δυνατή φεστιβαλική παρουσία που η συμμετοχή του στο διεθνές διαγωνιστικό της Βενετίας (όπως είχε γίνει και το 2011 με τις «Αλπεις», νικήτριες τότε του Βραβείου Σεναρίου) ακούγεται από μια άποψη σχεδόν αναμενόμενη. Αυτή τη φορά ο Λάνθιμος ετοιμάζεται για την παγκόσμια πρεμιέρα της τρίτης αγγλόφωνης ταινίας του «The Favourite», ένα δράμα εποχής με φόντο την Αγγλία του 18ου αιώνα όπου δύο γυναίκες (Ρέιτσελ Βάις και Εμα Στόουν) ανταγωνίζονται για την εύνοια της βασίλισσας (Ολίβια Κόλμαν). Αντί για τον Ευθύμη Φιλίππου ή τον ίδιο τον Λάνθιμο, το σενάριο υπογράφουν οι Τόνι ΜακΝαμάρα και Ντέμπορα Ντέιβις.
Μιλώντας για Αγγλία, νέα ταινία στο κυνήγι του Χρυσού Λέοντα έχει και ο Μάικ Λι, που στο «Peterloo» καταπιάνεται με την ειρηνική αλλά πνιγμένη στο αίμα διαδήλωση των εργατών στο Μάντσεστερ του 1819. Σε κλίμα επίσης ευρωπαϊκό, ο Λάζλο Νέμες, κάτοχος του Οσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας του 2015 με τον «Γιο του Σαούλ», παρακολουθεί ένα κορίτσι να μεγαλώνει στη Βουδαπέστη του 1913, όταν η πόλη θεωρούνταν το πολιτιστικό κέντρο της Γηραιάς Ηπείρου. Νικητής του ίδιου βραβείου για το «Οι ζωές των άλλων», ο γερμανός Φλόριαν φον Ντόνερσμαρκ επιστρέφει με το «Work without author», για τη ζωή ενός καλλιτέχνη στην Ανατολική Γερμανία, ενώ ο Νταβίντ Ελχόφεν («Μακριά από τους ανθρώπους») συμμετέχει με το «Frères Ennemis», για δύο φίλους που παίρνουν διαφορετικό δρόμο στη ζωή.
ΦΕΡΑΝΤΕ ΚΑΙ LADY GAGA. Τη λίστα συμπληρώνουν μεταξύ άλλων ταινίες όπως το «The Mountain» του Ρικ Αλβερσον (με τον Τζεφ Γκόλντμπλουμ), το «Vox Lux» του Μπράντι Κορμπέτ (με Νάταλι Πόρτμαν και Τζουντ Λο) και το «The Nightingale» της Τζένιφερ Κεντ (μόνης σκηνοθέτριας του διαγωνιστικού και γνωστής από το «The Babadook»). Μια ματιά όμως αξίζουν και άλλες κατηγορίες του 75ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας: ο Μπράντλεϊ Κούπερ λ.χ. θα παρουσιάσει το σκηνοθετικό του ντεμπούτο «A star is born» (ριμέικ του μιούζικαλ του 1937), με πρωταγωνιστές τον ίδιο και τη Lady Gaga· το πολύπαθο «The other side of the wind» του Ορσον Ουέλς θα προβληθεί στα special events· και το «Η υπέροχη φίλη μου» της Ελενα Φεράντε αναμένεται να διευρύνει το κοινό της ιταλίδας συγγραφέως με τη βοήθεια της τηλεοπτικής διασκευής του Σαβέριο Κοστάντζο.