Εσωσε τη Fiat από τα μεγάλα οικονομικά προβλήματα το 2004 και στη συνέχεια ανέλαβε τα ηνία της Chrysler όταν αντιμετώπισε προβλήματα το 2009 δημιουργώντας τον κολοσσό Fiat Chrysler. Ο Σέρτζιο Μαρκιόνε ο οποίος απεβίωσε την Τετάρτη σε ηλικία 66 ετών θεωρείται ένα από τα πιο χαρισματικά και επιτυχημένα αφεντικά αυτοκινητοβιομηχανίας όλων των εποχών, αφού είχε το δικό του όραμα από την παραγωγή επιβατικών αυτοκινήτων μέχρι τη Φόρμουλα 1.
Με την ανακοίνωση της αντικατάστασής του λόγω σοβαρών προβλημάτων υγείας, η Fiat Chrysler πέρασε από την προηγούμενη εβδομάδα σε νέα εποχή και καλείται τώρα να αντιμετωπίσει τις υπάρχουσες προκλήσεις. Η μετάβαση στη μετά Μαρκιόνε εποχή αναμένεται ότι δεν θα είναι καθόλου εύκολη για την εταιρεία που είναι μια από τις μεγαλύτερες του κόσμου. Καθώς ο ανταγωνισμός μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών αυξάνεται συνεχώς, η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία μπορεί να αποτελέσει ελκυστικό στόχο εξαγοράς. Ο ίδιος ο Μαρκιόνε άλλωστε ήταν πάντα μεγάλος υπέρμαχος των συνεργασιών και συγχωνεύσεων μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών με στόχο να μοιράζονται τα κόστη για την ανάπτυξη νέων μοντέλων αλλά και να εξελίσσονται νέες ανταγωνιστικές τεχνολογίες όπως η ηλεκτροκίνηση.
Σε ομιλία του προς εκπροσώπους των μέσων ενημέρωσης που έκανε ο ίδιος τον προηγούμενο μήνα, είχε παρουσιάσει με το δικό του τρόπο τη φιλοσοφία που τον διέκρινε όλα αυτά τα χρόνια: «Η μετριότητα δεν αξίζει ποτέ το ταξίδι», είχε πει. Ο πρόεδρος της Fiat Τζον Ελκαν σε επιστολή που έστειλε στους 236.000 εργαζομένους της εταιρείας με αφορμή την αντικατάσταση του 66χρονου Μαρκιόνε από τον επικεφαλής της Jeep Μάικ Μάνλεϊ τον χαρακτήρισε «πραγματικό, σπάνιο είδος ηγέτη» και τον χαιρέτησε ως «τον καλύτερο διευθύνοντα σύμβουλο που μπορεί να ζητήσει κανείς».
Ο 42χρονος Ελκαν είναι ο κληρονόμος της οικογένειας Ανιέλι η οποία ίδρυσε τη Fiat το 1899. Ο Μαρκιόνε πήγε στην εταιρεία το 2004 βοηθώντας την να αντιμετωπίσει μια από τις δυσκολότερες περιόδους της ιστορίας της. Το 2005 έδειξε το ταλέντο του στο κλείσιμο ντιλ όταν έπεισε την General Motors να καταβάλει 2 δισ. δολάρια για να αποδεσμευτεί από συμφωνία συνεργασίας με τη Fiat στα πλαίσια ενός ντιλ συγχώνευσης που δεν προχώρησε. Τα χρήματα αυτά τα χρησιμοποίησε στη συνέχεια για να στηριχθεί οικονομικά η Fiat η οποία τότε αντιμετώπιζε οικονομικές προκλήσεις. Η μεγάλη του επιτυχία ακολούθησε με το μέγα ντιλ με την Chrysler. Το 2009 έκλεισε συμφωνία με τον τότε πρόεδρο των ΗΠΑ Μπαράκ Ομπάμα για να αναλάβει τον έλεγχο της χρεοκοπημένης Chrysler, η οποία είχε χρειαστεί τη βοήθεια της αμερικανικής κυβέρνησης. Ο Μαρκιόνε έκλεισε τότε συμφωνία να αναλάβει την τύχη της Chrysler χωρίς να δώσει χρήματα, με αντάλλαγμα τη χρήση τεχνολογίας της Fiat από την αμερικανική εταιρεία για την κατασκευή μικρών οχημάτων στα οποία ειδικεύεται παραδοσιακά η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία. Στη συνέχεια επένδυσε στην ανάπτυξη και επέκταση και άλλων θυγατρικών εταιρειών με πρώτη τη Ferrari.
Υπό τον Μαρκιόνε υπολογίζεται ότι η αξία της εταιρείας συμμετοχών της οικογένειας Ανιέλι είδε την αξία της να αυξάνεται από τα 6 στα 60 δισ. ευρώ. Η αλλαγή φρουράς πλέον αναμένεται να αποτελέσει νέα πρόκληση για την εταιρεία που έχει μάθει να παίρνει δύσκολες στροφές με επιτυχία.