Η Δικαιοσύνη ως ιδέα αλλά και ως η Τρίτη Ανεξάρτητη Κρατική Εξουσία, όπως τη διδαχθήκαμε στο Πανεπιστήμιο από σπουδαίους καθηγητές της Νομικής, απέχει από αυτά που συναντήσαμε στην πράξη με τον μηχανισμό απονομής της δικαιοσύνης. Δεν είναι αρκετά ανεξάρτητη από την Εκτελεστική Εξουσία. Για αυτό άλλωστε και ήταν σημαντική η πρόσφατη Διεθνής Επιστημονική Ημερίδα που συνδιοργανώσαμε η Ολομέλεια των Προέδρων μαζί με την Ενωση Δικαστών και Εισαγγελέων για την «Ανεξάρτητη Δικαιοσύνη ως θεμέλιο του Κράτους Δικαίου». Η ηγεσία της Δικαιοσύνης δεν πρέπει να διορίζεται από τους Πρωθυπουργούς αλλά να προτείνεται από ένα ευρύτερο εκλογικό σώμα στο οποίο οι Δικηγόροι θα είναι το 1/3. Το δεύτερο μεγαλύτερο πρόβλημα που απασχολεί τον λαό είναι η βραδύτητα στην απονομή της δικαιοσύνης. Φθάνει τα όρια της αρνησιδικίας και μάλιστα όταν το κόστος προσφυγής στη Δικαιοσύνη από το 2010 έχει αυξηθεί απίστευτα. Η βραδύτητα είναι αλληλένδετη και με τα παρακάτω προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στην Κέρκυρα.
Στην Κέρκυρα έχουμε τον 1ο Δικηγορικό Σύλλογο της χώρας, από το 1857, το 1ο Πανεπιστήμιο της χώρας από το 1824 και το αρχαιότερο Εφετείο της Χώρας, από το 1805, με πολλή δουλειά, με δύσκολες υποθέσεις και ποινικές δίκες που διαρκούν πολλές ημέρες. Επείγει η θέσπιση πέμπτης οργανικής θέσης εφέτη. Απαιτείται η θέσπιση τέταρτης οργανικής θέσης αντεισαγγελέα. Το Πρωτοδικείο Κέρκυρας και το Ειρηνοδικείο Κέρκυρας είναι κέντρα εκπαίδευσης νεοδιόριστων δικαστών και δόκιμων ειρηνοδικών. Ειδικά στο Ειρηνοδικείο η κατάσταση έχει φθάσει στο απροχώρητο. Διορίζονται δόκιμοι ειρηνοδίκες που μετατίθενται μετά από λίγους μήνες. Απαιτείται μία ισορροπία: Οι μισοί πρωτοδίκες και ειρηνοδίκες να είναι τουλάχιστον 5ετούς εμπειρίας και οι άλλοι μισοί ας είναι νεοδιόριστοι. Οι μεταθέσεις να μην εκτελούνται πριν οι δικαστές παραδώσουν τις αποφάσεις που οφείλουν. Η έπαρση και οίηση μερικών νεοδιόριστων πρωτοδικών είναι απερίγραπτη. Ηταν λάθος η Σχολή Δικαστών. Ο/η δικαστής πρέπει να έχει δικηγορική εμπειρία 10 ετών.
Ο έλεγχος, η επιθεώρηση του Αρείου Πάγου να είναι ουσιαστική και όχι απλή δικαιολόγηση τουριστικών εξόδων. Τα οδοιπορικά για το Μεταβατικό Διοικητικό Εφετείο Κέρκυρας να είναι τα πραγματικά και να καταβάλλονται άμεσα.
Ανά διετία οξύνεται το πρόβλημα από την υποτυπώδη έλλειψη δικαστικών υπαλλήλων. Κύρια αιτία: Μόλις διορίζονται στην Κέρκυρα βάζουν πολιτικά μέσα για να μετατεθούν στον τόπο καταγωγής τους. Δεν εφαρμόζεται το 101.2 του Συντάγματος για Νησιωτικές Πολιτικές. Απαιτείται άμεση νομοθέτηση για:
1. Μεγάλη μοριοδότηση για την εντοπιότητα στα νησιά μας.
2. Καμία μετάθεση υπαλλήλου να μην εκτελείται εάν δεν παρουσιασθεί ο αντικαταστάτης.
3. Κάθε χρόνο προκήρυξη θέσεων υπαλλήλων με πρόβλεψη των κενών.
Το Δικαστικό Μέγαρο είναι κέντρο διερχόμενων ανήλικων μαθητών από παρακείμενα Γυμνάσια και ανεξέλεγκτων καταστάσεων από Αθίγγανους και άλλους που έχουν δημιουργήσει κινδύνους και εγκυμονούνται συνεχώς νέοι. Συνετάγη η έκθεση τρωτότητας για το κτίριο και είμαστε σε καλό δρόμο για να τοποθετηθούν δύο μηχανήματα ελέγχου των εισόδων: ένα για δικηγόρους – δικαστές – υπαλλήλους με ατομική κάρτα και το 2ο στην άλλη είσοδο με έλεγχο εισόδου των πάντων. Είμαστε σε καλό δρόμο και ελπίζουμε ότι ο κ. Κοντονής θα ανταποκριθεί άμεσα και σε αυτό. Για την υποχρεωτική δικηγοροκτόνα διαμεσολάβηση ο υπουργός πρέπει να κάνει ένα βήμα πίσω. Δημοκρατία χωρίς δικηγόρους δεν υπάρχει. Δικαιοσύνη χωρίς δικηγόρους δεν υπάρχει. Και η υποχρεωτική διαμεσολάβηση είναι δικηγοροκτόνα.