Υπερδιπλάσιος σε σχέση με τον απαιτούμενο βάσει της εμπορευματικής κίνησης είναι ο χρόνος λειτουργίας του Α΄Τελωνείου στην Πύλη 16 του λιμένος της Θεσσαλονίκης, μετά την απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γεώργιου Πιτσιλή, για αλλαγή του ωραρίου και κατάργηση της νυχτερινής βάρδιας, όπως υποστηρίζει με ανακοίνωση που εξέδωσε την Τετάρτη η Ομοσπονδία Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΤΥΕ). Κατά την ΟΤΥΕ, οι αντιδράσεις φορέων, που προκάλεσε η απόφαση του κ.Πιτσιλή για τον επανακαθορισμό του ωραρίου λειτουργίας του τελωνείου, δεν έχουν βάση, δεδομένου ιδίως ότι στο λιμάνι ολοκληρώνεται προσεχώς, από τη νέα διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος (ΟΛΘ), χώρος προσωρινής εναπόθεσης εμπορευματοκιβωτίων, χάρη στον οποίο η Πύλη 16 θα λειτουργεί «υπερπολλαπλάσιο χρόνο από τον απαιτούμενο, αφού η εμπορευματική διακίνηση θα μπορεί να εξυπηρετηθεί σε πολύ λιγότερες ώρες ημερησίως».
Οι τελωνειακοί απέχουν από την τρίτη (νυχτερινή) βάρδια ήδη από τις 16 Σεπτεμβρίου του 2017, γιατί όπως έχει δηλώσει παλαιότερα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Β΄ Ένωσης Τελωνειακών Μακεδονίας και αντιπρόεδρος της ΟΤΥΕ, Θεοδόσης Κρέτσης, τα κοντέινερ προς εξαγωγή από τον ΟΛΘ (πχ, βαμβάκι Σερρών, μάρμαρα Δράμας και κομπόστες Σκύδρας), θα έπρεπε κανονικά να εισέρχονται από την Πύλη 16, να γίνονται εκεί οι προβλεπόμενες τελωνειακές εργασίες και έλεγχοι, ανάλυση κινδύνου, ταυτοποίηση κτλ- και στη συνέχεια να παραμένουν επί τόπου, μέχρις ότου φορτωθούν στα καράβια.
Ωστόσο, υποστηρίζουν, παρότι ο ΟΛΘ είναι ένα από τα 90 λιμάνια που ανήκουν στο κεντρικό διευρωπαϊκό δίκτυο, είναι το μοναδικό που δεν έχει χώρο εναπόθεσης στην ελεύθερη ζώνη, της οποίας διαχειριστής είναι ο ΟΛΘ και την οποία εποπτεύουν οι τελωνειακοί. Έτσι, αντί το κοντέινερ προς εξαγωγή να βρίσκεται μέσα στο λιμάνι, όπως προβλέπεται, πηγαίνει σε περίπου 14 ιδιωτικές μάντρες, που εδρεύουν σε χώρους του λιμανιού μισθωμένους από ιδιώτες, και περιμένει εκεί να έρθει το καράβι.
Στην ανακοίνωση της Ομοσπονδίας των τελωνειακών αναφέρεται ότι «παρά τις επανειλημμένες ανακοινώσεις της ΟΤΥΕ για διάστημα ενός έτους, από τις 16.09.2017 που ξεκίνησε η απεργία στην Πύλη 16 του Α΄ Τελωνείου Θεσσαλονίκης, υπάρχουν ακόμη παράγοντες που αν και αξιώνουν να κατατάσσονται μεταξύ των θεσμικών φορέων της πόλης, δεν θέλουν να κατανοήσουν ότι μέχρι τις 15.09.2017 η λειτουργία της Πύλης 16 στερείτο νομικού ερείσματος από τις 19:00 έως 07.30 σε καθημερινή βάση, το Σάββατο και την Κυριακή. Επομένως, η απόφαση του διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. διευρύνει το προβλεπόμενο μέχρι την έκδοσή της ωράριο στην Πύλη 16 της Ελεύθερης Ζώνης του λιμένος Θεσσαλονίκης από 57,5 ώρες εβδομαδιαίως που προέβλεπε παλιότερη υπουργική απόφαση, σε 112 ώρες εβδομαδιαίως (16 ώρες – 7 ημέρες την εβδομάδα)».
Κι αυτό, προσθέτουν, ενώ στο λιμάνι του Πειραιά με πολύ μεγαλύτερη εμπορευματική διακίνηση σε σχέση με εκείνο της Θεσσαλονίκης, οι ώρες λειτουργίας της πύλης ανέρχονται σε 73 εβδομαδιαίως.
Όπως υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση, με βάση τα παραπάνω δεδομένα, με την απόφαση του κ.Πιτσιλή δεν πλήττονται, αλλά ενισχύονται η εξωστρέφεια και το νόμιμο εμπόριο, ενώ πατάσσονται η ανομία και η στρέβλωση του ανταγωνισμού. «Με την απόφαση του Διοικητή ΑΑΔΕ επιλύθηκε οριστικά ένα ζήτημα που οδηγούσε σε συνθήκες ζούγκλας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης» υποστηρίζει η ΟΤΥΕ.
Ανακοινώσεις με τις οποίες εξέφραζαν αντιδράσεις για το νέο ωράριο στην Πύλη 16 εξέδωσαν τα τελευταία 24ωρα διοικήσεις παραγωγικών φορέων όπως ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος και ο Σύλλογος Ναυτικών Πρακτόρων, το Εμποροβιομηχανικό Επιμελητήριο και το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, ο περιφερειάρχης Κ.Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας και βουλευτές.