Ενα νέο υπόγειο Μουσείο Τέχνης άνοιξε τις πύλες του στο Ελσίνκι. Το «Amos Rex Museum» βρίσκεται κάτω από το Lasipalatsi, ένα εμπορικό κέντρο του 1930, γνωστό ως «Γυάλινο Παλάτι».
Πέντε χρόνια προτού η πρωτεύουσα της Φινλανδίας οριστεί η διοργανώτρια χώρα των Θερινών Ολυμπιακών του 1940, οι τοπικές αρχές έδωσαν σε τρεις νέους αρχιτέκτονες την άδεια να σχεδιάσουν μία από τις πολλές προσωρινές δομές που θα φιλοξενούσαν τους επισκέπτες στους Αγώνες. Το αποτέλεσμα ήταν ένα εμπορικό κέντρο δείγμα της φινλανδικής έκφρασης του φονξιοναλισμού, το οποίο διαθέτει γραφεία, εστιατόρια και κινηματογράφο.
Το κτίριο που περιβάλλεται από φαινομενικά ατελείωτα πάνελ παραθύρων κέρδισε τον τίτλο Lasipalatsi, ή «Γυάλινο Παλάτι».
Την 1η Σεπτεμβρίου του 1939, οι γερμανικές δυνάμεις εισέβαλαν στην Πολωνία, ξεκινώντας τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και, αν και άθελα, έσωσαν το Lasipalatsi από την κατεδάφιση.
Σύμφωνα με άρθρο του Artnet News, η διακοπή των Ολυμπιακών Αγώνων, καθώς και οικονομικές δυσκολίες μετά το τέλος του πολέμου εμπόδισαν τους Φιλανδούς αξιωματούχους να αποσυναρμολογήσουν το «Γυάλινο Παλάτι» και να το αντικαταστήσουν με μια νέα δομή σχεδιασμένη ειδικά για τους επαναπρογραμματισμένους Ολυμπιακούς Αγώνες του Ελσίνκι του 1952.
Το Lasipalatsi άντεξε, τελικά έγινε δημοφιλές τοπικό ορόσημο. Σήμερα, είναι αγαπημένο (και κερδοφόρο), χάρη σε μεγάλο βαθμό στον προστάτη της τέχνης και εκδότη εφημερίδων, Άμος Άντερσον. Το Μουσείο του, Amos Rex που κόστισε 60 εκατομμύρια δολάρια είναι ένα φουτουριστικό «καταφύγιο» τέχνης κάτω από το «Γυάλινο Παλάτι» και άνοιξε για το κοινό την περασμένη εβδομάδα.
Το κεντρικό τμήμα του Μουσείου βρίσκεται κάτω από μία πλατεία δίπλα στο Lasipalatsi. Κάποτε, στην πλατεία στεγαζόταν ο κεντρικός σταθμός λεωφορείων του Ελσίνκι, αλλά σήμερα όλα τα ίχνη αυτού του μητροπολιτικού τερματικού σταθμού έχουν εξαφανιστεί, αντικαταστάθηκαν από τη σαρωτική καμπυλότητα των θεόρατων φεγγιτών του Amos Rex.
«Η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν να γίνει το Μουσείο ορατό στο αστικό τοπίο» ανέφερε ο Asmo Jaaksi, ιδρυτής της αρχιτεκτονικής εταιρείας, JKMM που σχεδίασε το Amos Rex. «Θέλαμε να έχουμε την πλατεία ανοιχτή και να προσελκύουμε ανθρώπους από τον πάνω χώρο στο υπόγειο, έτσι δημιουργήσαμε αυτές τις θολωτές μορφές που προσπαθούν να είναι στο κτίριο χωρίς να το επιβαρύνουν», πρόσθεσε.
Ο εκθεσιακός χώρος έκτασης 2.200 τμ φιλοξενεί τη συλλογή φινλανδικών έργων του 19ου και 20ού αιώνα, του εραστή της τέχνης Άμος Άντερσον. Πριν από την κατασκευή του νέου χώρου, το Amos Rex, που τότε ονομαζόταν Μουσείο Τέχνης Amos Anderson, λειτουργούσε στην κατοικία του Άντερστον.
Στην πρώτη έκθεση του Amos Rex αξιοποιούνται ελάχιστα οι κεκλιμένοι φεγγίτες που βλέπουν προς τις γκαλερί του. Αντ’ αυτού, οι επιμελητές επέλεξαν να επισημάνουν την υπόγεια φύση του Μουσείου, εμποδίζοντας το φυσικό φως να παρουσιάσει μια εντυπωσιακή ψηφιακή εμπειρία που δημιουργήθηκε από την ιαπωνική κολεκτίβα teamLab.
Το όνομα του Μουσείου Amos Rex προέρχεται από το Bio Rex, τον κινηματογράφο που δημιουργήθηκε κατά την ανακαίνιση του Lasipalatsi.