Μία μοναδική έκθεση, που συμπυκνώνει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κινεζικού πολιτισμού, εγκαινιάζεται στις 14 Σεπτεμβρίου στο Μουσείο Ακρόπολης. Με τίτλο «Από την απαγορευμένη πόλη: Αυτοκρατορικά διαμερίσματα του Qianlong», η έκθεση, η οποία θα είναι επισκέψιμη για το κοινό από το Σάββατο 15/9/2018 έως την Πέμπτη 14/2/2019, παρουσιάζει για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό 154 έξοχα αντικείμενα από τα Ιδιωτικά Διαμερίσματα του Αυτοκράτορα Qianlong, συγκεκριμένα από τους χώρους του Ανακτόρου του Πολλαπλού Μεγαλείου της Απαγορευμένης Πόλης. Πρόκειται για το παλάτι που χρησιμοποιούσε ο μεγάλος αυτοκράτορας της Κίνας Τσιανλόγκ (1736-1795) κατά την περίοδο της ετοιμασίας του για να ανέβει στον θρόνο.
«Πρόκειται για τη μεγαλύτερη κινεζική έκθεση στη χώρα μας. Φιλοδοξία μας είναι να μπορέσει το κοινό να έρθει πιο κοντά σε ουσιαστικά θέματα του κινεζικού πολιτισμού, να μη μείνει στην επιφάνεια και συνήθως σε αυτό που λέγεται ότι “ο ελληνικός και κινεζικός πολιτισμός σχετίζονται και έχουν παράλληλες εκφράσεις πολιτιστικές κ.λπ.”, αλλά να εμβαθύνουμε. Είναι ένα πολιτισμός συγγενικός και διαφορετικός συγχρόνως και αυτό αποτελεί τη γοητεία του. Όποιος μπορεί να αφήσει λίγο την ψυχή του ελεύθερη πραγματικά θα χαρεί τα έργα που εκτίθενται και θα καταλάβει κάτι από την έκρηξη πολιτισμού που έγινε από τον αυτοκράτορα Τσιανλόγκ τον 18ο αιώνα».
Αυτό δήλωσε, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης, καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του Μουσείου, συμπληρώνοντας: «Σκεφτήκαμε ότι είναι μία πολύ μεγάλη ευκαιρία να παρουσιάσουμε κλειδωμένα και σκονισμένα δωμάτια του αυτοκράτορα Qianlong -τα οποία δεν είναι προσιτά ούτε από το κινεζικό κοινό- μία εικόνα της Απαγορευμένης Πόλης, των διαμερισμάτων, της επίπλωσης και των υπολοίπων πολύ σημαντικών αντικειμένων που για πρώτη φορά παρουσιάζονται παγκοσμίως».
Οι επισκέπτες, μπαίνοντας στην έκθεση, θα αντικρίσουν τη χρυσοκέντητη τελετουργική στολή του αυτοκράτορα και το γιγαντιαίο πορτραίτο του που τον απεικονίζει αμέσως μετά την άνοδο στον θρόνο. Ακολουθεί η παρουσίαση των τελετουργικών ενδυμάτων της αυτοκράτειρας και μετά ο θρόνος με όλα τα έπιπλα που τον συνοδεύουν. «Στην έκθεση γίνεται αμέσως αντιληπτός ο χαρακτήρας της εξουσίας. Κατά την κινεζική αντίληψη, ο αυτοκράτορας δεν είναι ένας κοινός θνητός, αλλά ο γιος του Ουρανού, ο οποίος κυριαρχεί σε όλη την οικουμένη, κάτι που απεικονίζεται στα επίσημα ενδύματά του. Στη συνέχεια παρουσιάζουμε τα ενδύματα της αυτοκράτειρας, τα οποία είναι δουλεμένα με εκπληκτική έμπνευση και ακρίβεια» ανέφερε ο κ. Παντερμαλής.
Ο ένας από τους δύο θρόνους που εκτίθενται («παντού υπήρχε ένας θρόνος για τον αυτοκράτορα», είπε ο καθηγητής) συνοδεύεται από περίτεχνα αντικείμενα, όπως θυμιατήρια, «τα οποία σκοπό είχαν όχι μόνο να αρωματίσουν τον χώρο και να διώξουν ενοχλητικά έντομα, αλλά κυρίως ήταν αναφορές στη βουδιστική θρησκεία, η οποία χρησιμοποιήθηκε από τον αυτοκράτορα ως όχημα για την ενότητα της αυτοκρατορίας. Δηλαδή, εισάγοντας τον βουδισμό του Θιβέτ, ένωσε το νοτιότερο τμήμα της χώρας με το βορειότερο, που ήταν η Μογγολία, κι έτσι η θρησκεία αποτελούσε πια γι’ αυτόν ένα όχημα ενότητας ολόκληρης της αχανούς αυτοκρατορίας» διευκρίνισε.
Η επόμενη ενότητα περιέχει τα σκεύη για το τσάι του αυτοκράτορα και των καλεσμένων του, ποιητικά κείμενα του ίδιου και κοστούμια των ηθοποιών από τις ιδιωτικές θεατρικές παραστάσεις. «Ασυνήθιστο για αυτοκράτορα αυτού του μεγέθους είναι το μεγάλο δωμάτιο, στο οποίο παρουσιάζονται στολές ηθοποιών, πινακίδες με ποιήματα και σκεύη τσαγιού. Κατά περιόδους, ο Τσιανλόνγκ καλούσε τους αξιωματούχους για να δημιουργήσει μία συσπείρωση μέσα στην αυλή, τους προσέφερε ένα ειδικό τσάι, διάβαζαν μαζί ποιήματα, τους έδινε τίτλους για να γράψουν εκείνη τη στιγμή μερικούς στίχους και γίνονταν θεατρικές παραστάσεις» σημείωσε ο κ. Παντερμαλής.
Το δωμάτιο «Ευωδιαστές Ορχιδέες», που ακολουθεί, αποκαλύπτει το θερμαινόμενο κρεβάτι του αυτοκρατορικού ζεύγους, πανέλα με σπάνια άνθινη διακόσμηση και ενδιαφέροντα διακοσμητικά έργα της προσωπικής επιλογής του αυτοκράτορα. «Η έκθεση δίνει τη δυνατότητα να πάει κανείς ακόμα πιο πέρα στην ιδιωτική ζωή τού αυτοκράτορα», παρατήρησε ο ίδιος, μιλώντας, μεταξύ άλλων, και για τον μεγάλο πίνακα από επιμέρους τμήματα, που απεικονίζουν άνθη με ιδιαίτερους συμβολισμούς. «Τα άνθη της ορχιδέας σήμαιναν, σύμφωνα με την κομφουκιανή διδασκαλία, την άνοιξη, το μπαμπού το καλοκαίρι, τα χρυσάνθεμα το φθινόπωρο και τα άνθη της δαμασκηνιάς τον χειμώνα» υποστήριξε ο καθηγητής.
Στη συνέχεια εκτίθεται ένας δεύτερος χρυσοποίκιλτος θρόνος και το γραφείο του αυτοκράτορα, διακοσμημένο με πλακίδια λευκού νεφρίτη. Εδώ περνούσε πολλές ώρες της ημέρας ο προικισμένος ηγέτης γράφοντας κείμενα για τις ομορφιές της χώρας του, τις ανθρώπινες σχέσεις, αλλά και τη σωστή άσκηση της βασιλικής εξουσίας. «Ο δεύτερος θρόνος κρύβεται από μία πύλη, η οποία στέκεται μόνη της, χωρίς τοίχους, εμποδίζοντας τη θέα του αυτοκράτορα κατά μέτωπο, καθώς δεν έπρεπε να τον βλέπει κανείς έτσι, αλλά να πηγαίνει από τα πλάγια και από μία ορισμένη γωνία να τον αντικρίζει» τόνισε ο καθηγητής.
Η έκθεση κλείνει με εξαιρετικά βουδιστικά έργα σε πολύτιμα υλικά, με κυρίαρχα τα αγάλματα του νεαρού Βούδα, του τρίτου Δαλάι Λάμα και ενός βουδιστή ιεραπόστολου, που καταδεικνύουν τον κυρίαρχο ρόλο του βουδισμού στα διαμερίσματα του αυτοκράτορα.
«Πρώτη φορά βγαίνουν αντικείμενα από το Ανάκτορο του Πολλαπλού Μεγαλείου στο εξωτερικό, ένα παλάτι που έπαιζε πολύ σημαντικό ρόλο στην Απαγορευμένη Πόλη» επισήμανε, από την πλευρά του, ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής του Μουσείου των Ανακτόρων της Απαγορευμένης Πόλης, Li Xiaocheng, ευχόμενος «μέσα από αυτήν την έκθεση να σας ανοίξει ένα μεγάλο παράθυρο για να γνωρίσετε τη μεγάλη ιστορία και τον λαμπρό πολιτισμό της Κίνας, οι δύο λαοί να γνωριστούν και να επικοινωνήσουν στο μέλλον καλύτερα και να διοργανωθούν περισσότερες εκθέσεις».
Η έκθεση, η οποία συνοδεύεται από τρίγλωσσο οδηγό στα ελληνικά, στα κινεζικά και τα αγγλικά, διοργανώθηκε σε συνεργασία με το Μουσείο των Ανακτόρων της Απαγορευμένης Πόλης, στο πλαίσιο του προγραμματισμού του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού για το έτος Ελλάδα-Κίνα, ενώ τα εγκαίνιά της συμπίπτουν με τα αντίστοιχα της έκθεσης για το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, που θα πραγματοποιηθούν στο Πεκίνο.