Για πέμπτη χρονιά ο πολιτιστικός οργανισμός ΝΕΟΝ ανοίγει κλειστούς κήπους, δημόσιους και ιδιωτικούς μέσω της σύγχρονης τέχνης, στην καρδιά της Αθήνας. Εφέτος είναι ο υπέροχος κήπος της Βρετανικής Σχολής Αθηνών (Σουηδίας 52, στο Κολωνάκι) που για πρώτη φορά γίνεται ελεύθερα προσβάσιμος στους κατοίκους της πόλης και τους επισκέπτες της, ώστε να μπορέσουν να απολαύσουν έναν περίπατο ανάμεσα στον καταπράσινο, γεμάτο ελληνικά φυτά και εσπεριδοειδή κήπο και τα μονοπάτια του, και να ανακαλύψουν τα έργα που διακριτικά έχει τοποθετήσει στον χώρο ο γλύπτης Ανδρέας Λόλης.
Λιτές, «ρεαλιστικές» κατασκευές από μάρμαρο, δεν γίνονται εκ πρώτης αντιληπτές, γιατί δεν είναι αυτός ο σκοπός τους. Όπως οι δύο μεγάλες σακκούλες σκουπιδιών από μαύρο μάρμαρο Βελγίου που είναι στιβαγμένες έξω από την Βρετανική Σχολή. Αν ήταν πραγματικές και παρέμεναν για μία-δύο μέρες δεν θα προκαλούσαν κάποια αντίδραση. Αν έμεναν παραπάνω, σίγουρα ναι. Κι είναι αυτή η σιωπηλή υπόσταση των έργων, καθημερινών και ανεπιθύμητων, καμωμένων από υλικό μνημειώδες και ανθεκτικό, που με τη μαεστρία του καλλιτέχνη μοιάζουν «να συγκρούονται με την εξιδανικευμένη δυτική αντίληψη περί αρχαιοελληνικής κλασικής κληρονομιάς, εγκατεστημένα με τρόπο που τα κάνει σαν να ήταν εκεί από πάντα· εγκαταλελειμμένα αντικείμενα που διαρρηγνύουν προηγούμενες βουκολικές προσλήψεις του αστικού κήπου και της αρμονικής ισορροπίας της κλασικής αρχιτεκτονικής του 1886, χρονιά που ιδρύθηκε η Βρετανική Σχολή στην Αθήνα» εξηγεί η επιμελήτρια Νάγια Γιακουμάκη.
Το έργο στην πόλη 2018 που ανέθεσε ο ΝΕΟΝ στον Ανδρέα Λόλη για την έκθεση «Prosaic Origins», αντιγράφει την απωθημένη καθημερινότητα και την παραδοξότητα της: χαρτοκιβώτια και φελιζόλ (από μάρμαρο) χωρίς να είναι σαφές αν πρόκειται να παραμείνουν ή να μετακινηθούν, μια σκάλα ξαπλωτή σε αδράνεια αλλά και εν δυνάμει σε χρήση σε μια γωνιά του κήπου, ένα κατασκευασμένο παγκάκι με μια μαρμάρινη κουβέρτα κάτω από ένα δέντρο – αίσθηση ρομαντισμού, για άλλους απώθησης, ή για κάποιους ανακούφιση. Μια συστάδα από καλαμιές, που αν και μαρμάρινες (από μάρμαρο του Μαρόκο) κινούνται με τον αέρα. Τα έργα του Ανδρέα Λόλη είναι διάσπαρτα στον κήπο της Βρετανικής Σχολής, όπως και στο εσωτερικό του κτιρίου.
«Ανοίγουμε πρώτη φορά τον κήπο σαν εκθεσειακό χώρο» χαιρέτησε την Τετάρτη την έκθεση ο διευθυντής της Βρετανικής Σχολής, Τζον Μπένετ. «Είχα βρει πολύ ελκυστική την ιδέα, ήδη από την έκθεση του ΝΕΟΝ στον κήπο της Γαλλικής Σχολής πριν λίγα χρόνια. Και πάντα είχα κατά νου να γίνει κι εδώ κάτι ανάλογο. Ευτυχώς ευοδώθηκε κι ελπίζω το “Έργο στην Πόλη” του Ανδρέα Λόλη να ενθαρρύνει και νέους επισκέπτες στην Βρετανική Σχολή εκτός από τους παλιούς. Ο κήπος της Βρετανικής Σχολής είναι μια όαση στο κέντρο της Αθήνας».
Η έκθεση «ProsaIC origins» θα διαρκέσει έως τις 14 Νοεμβρίου.