Δύο κρατικούς υπαλλήλους του υπουργείου Μεταφορών στον Χολαργό και δύο ιδιοκτήτες σχολής οδηγών συνέλαβε προ μερικών ημερών η ΕΛ.ΑΣ. για δωροδοκία προκειμένου να εκδοθεί άδεια οδήγησης σε ιδιοκτήτη μοτοσικλέτας.
Μάλιστα είναι χαρακτηριστικό ότι όπως προέκυψε από την έρευνα των αστυνομικών, οι εξεταστές του υποψήφιου οδηγού έκριναν «επιτυχή» τα τεστ οδήγησης παρότι εκείνος είχε εισέλθει με τη μοτοσικλέτα του στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας και υπήρχε σχετική καταγραφή στο έντυπο εξετάσεων.
Βρέθηκαν ποσά 3.000-4.000 ευρώ
Είναι επίσης ενδεικτικό ότι στην κατοχή των κρατικών υπαλλήλων (ένας 53χρονος και μια 43χρονη) βρέθηκαν ποσά της τάξεως των 3.000-4.000 ευρώ, για τα οποία ερευνάται αν προέρχονται και από άλλους χρηματισμούς, την ίδια ημέρα, σε συνεννόηση με υποψηφίους οδηγούς και με υπευθύνους σχολών οδήγησης. Με τους κατηγορουμένους να αρνούνται κάθε κατηγορία…
Η σχετική έρευνα πραγματοποιήθηκε από τη Διεύθυνση Εσωτερικών Υποθέσεων, η οποία δέχθηκε τις καταγγελίες υποψηφίων οδηγών. Οι Αδιάφθοροι της ΕΛ.ΑΣ. είχαν προχωρήσει προσφάτως και σε παρόμοια πολύμηνη έρευνα που είχε καταλήξει (τον περασμένο Ιούνιο) στη σύλληψη 15 ατόμων, σε πόλεις της Στερεάς Ελλάδας, της Πελοποννήσου και στην Αττική για συμμετοχή σε παράτυπη και παράνομη έκδοση αδειών οδήγησης. Ανάμεσα στους συλληφθέντες τότε ήταν και τέσσερις υπάλληλοι Υπηρεσιών Μεταφορών και Επικοινωνιών, σε πόλεις της Στερεάς Ελλάδας (κυρίως στην περιοχή της Φθιώτιδας) και της Πελοποννήσου και οι οποίοι προχωρούσαν σε σχετικές παράνομες ενέργειες από τις αρχές του 2015. Οπως προέκυψε από την αστυνομική έρευνα, τα μέλη του εγκληματικού δικτύου είχαν εμπλακεί στη χορήγηση αδειών οδήγησης σε περισσότερα από 157 άτομα, έναντι αμοιβής από 1.500 έως 2.500 ευρώ η καθεμία, ανάλογα με την κατηγορία του διπλώματος.
Σημειώνεται ότι η δράση των κυκλωμάτων εξέτασης υποψηφίων οδηγών και έκδοσης πλαστών αδειών οδήγησης απασχολεί τις αρχές ασφαλείας την τελευταία 60ετία, χωρίς να λαμβάνονται ουσιαστικά αποτρεπτικά μέτρα. Με στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. να μιλούν για το πλέον διαχρονικό και πολυετές σκάνδαλο διαφθοράς, με ετήσιο τζίρο πάνω από 120 εκατ. ευρώ, στο οποίο συμμετέχει σχεδόν αναγκαστικά η πλειονότητα των ελλήνων πολιτών. Στις διαβλητές διαδικασίες έκδοσης αδειών οδήγησης συμμετέχει ένα κύκλωμα περίπου 3.000 ιδιωτικών και δημοσίων υπαλλήλων, οι οποίοι χρηματίζονται και δημιουργούν έναν τεράστιο κύκλο παρανομίας αλλά και μεγάλα προβλήματα στην οδική ασφάλεια, με επακόλουθο εκατοντάδες σοβαρά τροχαία ατυχήματα ετησίως.
Είναι χαρακτηριστικό ότι έχουν αναδειχθεί τις τελευταίες δεκαετίες περισσότερες από 60-70 περιπτώσεις σύλληψης ιδιοκτητών σχολών οδηγών ή εξεταστών του υπουργείου Μεταφορών, χωρίς να υπάρξει κανένας περιορισμός της παρανομίας.
120 εκατ. ο τζίρος του κυκλώματος
Για το συγκεκριμένο σύστημα διαφθοράς από επίορκους κρατικούς υπαλλήλους και από ιδιοκτήτες σχολών οδήγησης είχε συνταχθεί έκθεση όπου αναφερόταν ότι «ετησίως εκδίδονται περίπου 400.000 διπλώματα οδήγησης και ο τζίρος του κυκλώματος υπερβαίνει τα 120 εκατ. ευρώ. Είναι ενδεικτικό ότι το ποσοστό επιτυχίας στις ήδη μηχανογραφημένες θεωρητικές εξετάσεις (για τα σήματα, τη δομή του αυτοκινήτου κ.τ.λ.) είναι περίπου 50%, στις πρακτικές φτάνει το 75% για την Αθήνα και σκαρφαλώνει ως το 95%(!) σε ορισμένες επαρχιακές πόλεις. Οι εξεταστές είναι 1.300, οι υπάλληλοι βοηθητικού έργου 900 και το ετήσιο κόστος εξετάσεων υπολογίζεται σε 5,5-6 εκατ. ευρώ. Επιπλέον κάθε χρόνο συστήνονται περίπου 50.000 επιτροπές για εξέταση υποψηφίων οδηγών».
Στη συνέχεια της σχετικής μελέτης υπάρχει η παραδοχή ότι «το θέμα της αδιαφάνειας και διαφθοράς έχει προσλάβει τεράστιες διαστάσεις. Ο χρηματισμός θεωρείται δεδομένος και αυτονόητος. Είναι έτσι οργανωμένο το σύστημα που όσοι τυχόν έχουν αναστολές στο να δωροδοκήσουν τελικά κάμπτονται και «υποχρεώνονται» να ενδώσουν καθότι κόβονται στις εξετάσεις δύο η περισσότερες φορές».
Επιπλέον στην ίδια έκθεση προσδιορίζεται ότι «κατά καιρούς έγιναν προσπάθειες για εξυγίανση, ωστόσο όλες στην πράξη απέτυχαν. Αποσπασματικές προσπάθειες που προσέθεταν επιπλέον διαδικασίες και νέα δικαιολογητικά, που ουσιαστικά περιέπλεκαν τα πράγματα και διευκόλυναν πολύ περισσότερο τη διαφθορά». Στις τελευταίες ετήσιες εκθέσεις του γενικού επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης επισημαίνεται ότι ποσοστό 3%-10% του συνόλου των υποθέσεων που τον απασχόλησαν αφορούσε τις θεωρητικές και γραπτές εξετάσεις των υποψηφίων οδηγών, την έκδοση αδειών οδήγησης και τις σχολές οδηγών.
Τέλος, στη σχετική μελέτη μνημονεύονταν και αναρτήσεις στο Διαδίκτυο που σημείωναν: «Μόλις μπήκα στο αυτοκίνητο για να περάσω την πρακτική εξέταση του διπλώματος οδήγησης ο ένας από τους δύο εξεταστές με ρώτησε «με ή χωρίς;» και επειδή δεν καταλάβαινα κοίταξα τον καθηγητή μου, ο οποίος απάντησε «χωρίς» και μου ψιθύρισε «για το λάδωμα λένε…», ενώ οι εξεταστές απάντησαν «καλά». Τελικά δεν έδωσα φακελάκι, κάτι που οδήγησε στο να περιπλανιέμαι για 45 λεπτά στο Χαλάνδρι και να μου έχουν ζητηθεί οι ίδιες δοκιμασίες πολλές φορές και όχι μία, όπως απαιτεί η εξέταση». Επιπλέον ένας άλλος σημείωνε: «Το μετάνιωσα που τα έδωσα, αλλά εκείνη τη στιγμή δεν σκέφτεσαι λογικά. Ζήτησε 350 ευρώ, έλεος, τέτοιες εποχές τόσα χρήματα. Εκανα μαθήματα πάνω από 40 για δική μου ασφάλεια. Πιστεύω ότι είναι και η σχολή στο κόλπο και αυτό πρέπει να σταματήσει. Και όταν στο τέλος είπα ότι με εκνεύρισαν, μου είπε ο δάσκαλος έλα τώρα, βάλε την υπογραφή. Ξέχασέ το. Είναι κλίκα όλοι…».