Τροπολογία που ανοίγει το δρόμο για τη δραστηριοποίηση και των ιδιωτικών ΚΤΕΛ σε αστικά δρομολόγια του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αττικής και της Θεσσαλονίκης, κατέθεσε στο νομοσχέδιο για τα υδατοδρόμια που συζητείται ήδη στη Βουλή ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.
Συγκεκριμένα, με την τροπολογία αυτή προβλέπεται, μεταξύ άλλων, ότι: «Σε περιοχές αρμοδιότητας ΟΑΣΑ Α.Ε και ΟΣΕΘ Α.Ε, επιτρέπεται να εκτελούνται αστικά και υπεραστικά δρομολόγια από τα ΚΤΕΛ Α.Ε ή από τους ΟΤΑ Α’ ή Β΄Βαθμού ή από οδικό μεταφορέα επιβατών με την υπογραφή σύμβασης μεταξύ αφενός του ΟΑΣΑ ή του ΟΣΕΘ και αφετέρου του φορέα εκτέλεσης. Τα δρομολόγια προτείνονται από τον ΟΑΣΑ ή τον ΟΣΕΘ και εγκρίνονται με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών».
Επίσης, στις περιοχές αρμοδιότητας του ΟΑΣΑ και του ΟΣΕΘ, όπως αναφέρεται στην ίδια τροπολογία, επιτρέπεται να καθορίζονται ειδικά δρομολόγια τοπικού χαρακτήρα, για την εκτέλεση των οποίων καταρτίζονται συμβάσεις μεταξύ ΟΑΣΑ και ΟΣΕΘ και του κατά τόπον αρμόδιου ΚΤΕΛ.
Η πρωτοβουλία της κυβέρνησης να ανοίξει -μέσω της συγκεκριμένης τροπολογίας- το «μέτωπο» των αστικών μεταφορών, αναμένεται να συναντήσει ισχυρές αντιδράσεις από τα σωματεία των εργαζομένων στις κρατικές εταιρείες μεταφορικού έργου (ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ).
Σημειώνεται, ότι με άλλη διάταξη της ίδιας τροπολογίας, οι εταιρείες του ΟΑΣΑ και του ΟΣΕΘ, στο μέλλον θα μπορούν να συμμετέχουν σε κοινοπρακτικά σχήματα για την εκπόνηση και υλοποίηση συγκοινωνιακών μελετών και έργων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Η τροπολογία προβλέπει ακόμη την εγκατάσταση συστημάτων τηλεματικής και ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα ΚΤΕΛ της Αττικής και της Θεσσαλονίκης εντός τεσσάρων μηνών από την ψήφιση του νόμου (για τα υδατοδρόμια). Επίσης, προβλέπει την επιβολή προστίμων ύψους 2.000 ευρώ -και σε περίπτωση υποτροπής 4.000 ευρώ- σε ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ και ΚΤΕΛ που δεν εκτελούν καθορισμένα δρομολόγια που έχουν αναλάβει.
Χωρίς λεωφορεία η Θεσσαλονίκη
Σε στάση εργασίας, από τις 7 το βράδυ μέχρι τη λήξη της αποψινής βάρδιας, καθώς και σε 24ωρη απεργία αύριο Πέμπτη, προχωρούν οι εργαζόμενοι στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), αντιδρώντας στην τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή, με αντικείμενο -όπως επισημαίνουν σε ανακοίνωσή τους- «τον κατακερματισμό και την εκχώρηση αστικού έργου αποκλειστικής ευθύνης και αρμοδιότητας του ΟΑΣΘ (και του ΟΑΣΑ της Αθήνας) σε ΚΤΕΛ και άλλους ιδιώτες οδικούς μεταφορείς επιβατών».
Σε ανακοίνωσή της, η διοίκηση του συνδικάτου κάνει λόγο για «πρωτόγνωρη και αυταρχική νομοθετική ρύθμιση, χωρίς να προηγηθεί διάλογος με φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης και τους εργαζόμενους των δημόσιων συγκοινωνιών». Παράλληλα, καλεί τις ηγεσίες των κομμάτων, τους βουλευτές, την Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας και τους τοπικούς φορείς, «να αναλάβουν άμεσες πρωτοβουλίες για την απόσυρση αυτής της ακατανόητης νομοθετικής πρωτοβουλίας της κυβέρνησης».
Η ΓΣΕΕ
Από την πλευρά της η Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδας (ΓΣΕΕ) με ανακοίνωσή της καταγγέλλει την απαράδεκτη ενέργεια του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών «να προχωρήσει αιφνιδιαστικά στην κατάθεση τροπολογίας στη Βουλή, με την οποία στην ουσία ανοίγει το δρόμο για την ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών τόσο της Αθήνας όσο και της Θεσσαλονίκης».
Συγκεκριμένα, όπως σημειώνει η ΓΣΕΕ, με την τροπολογία η οποία τίθεται προς ψήφιση σήμερα στη Βουλή, εκχωρείται αστικό έργο αποκλειστικής ευθύνης των ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ, στα ιδιωτικά ΚΤΕΛ Α.Ε αλλά και σε ιδιώτες οδικούς μεταφορείς επιβατών.
«Αντί το αρμόδιο υπουργείο να προωθεί μέτρα και πολιτικές για την καλύτερη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών, ώστε να επιλυθούν τα προβλήματα του επιβατικού κοινού, προωθεί μέτρα που όχι μόνο θα επιδεινώσουν την κατάσταση, αλλά θα οδηγήσουν και σε αύξηση του κόστους μετακίνησης για τους πολίτες», τονίζει η ΓΣΕΕ. Παράλληλα, ζητά την απόσυρση «της απαράδεκτης αυτής τροπολογίας», τονίζοντας ότι βρίσκεται στο πλευρό των εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες, οι οποίοι έχουν ήδη προειδοποιήσει με δυναμικές κινητοποιήσεις.