Αλλάζουν τα αναλυτικά προγράμματα της Ιστορίας απο την επόμενη σχολική χρονιά στα Δημοτικά σχολεία της χώρας, ενω σύντομα το νέο αναλυτικό πρόγραμμα για τη διδασκαλία του μαθήματος θα εφαρμοστεί στο γυμνάσιο και το λύκειο. Στα δημοτικά δε η αλλαγή στη φιλοσοφία του μαθήματος φέρνει πιο πολυ «οικογενειακή και τοπικη ιστορία που συνδέεται με το κοινωνικό περιβαλλον των μαθητων».
Η πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) για τις αλλαγές στα νέα προγράμματα σπουδών του μαθήματος της Ιστορίας παραδόθηκε σήμερα στον υπουργό Παιδείας.
Οπως αναφέρει το υπουργείο Παιδείας, οι αλλαγές στη φιλοσοφία και στη μεθοδολογία του μαθήματος της Ιστορίας επικεντρώνονται στους εξής άξονες:
– Παραμένει η χρονολογική κατανομή στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο, η οποία ακολουθεί το σχήμα (ανά τάξη): Αρχαιότητα-Μεσαίωνας-Νεότερη Εποχή-Σύγχρονη Εποχή.
– Το σπειροειδές σχήμα δεν εγκαταλείπεται, ενώ συνδυάζεται η χρονολογική με τη θεματική προσέγγιση. Η βασική αφήγηση οργανώνεται χρονολογικά (χώρος, χρόνος, πρόσωπα, γεγονότα, αίτια και αποτελέσματα), ενώ εξειδικεύεται με θεματικούς φακέλους.
– Δίνεται έμφαση στην κοινωνική, οικονομική και πολιτισμική ιστορία και έρευνα του παρελθόντος. Π.χ. στη Δ΄ Δημοτικού προτείνεται η διδασκαλία της οικογενειακής, της προφορικής και της τοπικής ιστορίας.
– Η ελληνική ιστορία συνδέεται με την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια και κυρίως με την ιστορία των βαλκανικών και μεσογειακών λαών.
– Οι τέχνες και τα γράμματα παύουν να αποτελούν ένα κεφάλαιο-παράρτημα στο τέλος του βιβλίου και εντάσσονται στην κεντρική αφήγηση των ιστορικών εξελίξεων. Π.χ. στην Γ΄ Γυμνασίου, ο ρομαντισμός και ο νεοκλασικισμός αποτελούν ενότητες του κεφ. Ε Βιομηχανική Επανάσταση και αστική τάξη (μέσα 18ου αιώνα –δεκαετία 1870).
Σημειώνεται ότι τα προγράμματα Σπουδών θα συμπληρωθούν με εκπαιδευτικό υλικό (βιβλία και υπόλοιποι θεματικοί φάκελοι) που θα εκπονηθεί στο πλαίσιο προγράμματος που ξεκινάει άμεσα, στο οποίο θα συμπεριληφθούν προγράμματα και υλικά της Β’ και της Γ’ Λυκείου.