Αισιόδοξες για το μέλλον είναι οι οικογενειακές επιχειρήσεις στην Ευρώπη ωστόσο πρέπει να γίνουν πιο ευέλικτες, να προσελκύσουν κορυφαία ταλέντα και να αναπτύξουν ταχύτερα αντανακλαστικά ως προς την καινοτομία, προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικές και να συνεχίσουν να αναπτύσσονται. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από το ευρωπαϊκού βαρόμετρου για τις οικογενειακές επιχειρήσεις, στο οποίο συμμετείχαν 1 576 διευθυντικά στελέχη οικογενειακών επιχειρήσεων σε 26 χώρες σε ολόκληρη την Ευρώπη, και τα οποία δημοσιεύθηκαν από την KPMG και το European Family Business (EFB).
Σύμφωνα με το βαρόμετρο, ποσοστό 73% των συμμετεχόντων στην έρευνα αναφέρει ότι αισθάνονται αισιόδοξοι ή πολύ αισιόδοξοι για τις οικονομικές προοπτικές της οικογενειακής τους επιχείρησης στους επόμενους 12 μήνες. Περίπου ένας στους πέντε (19,5%) απάντησαν ουδέτερα ενώ το 6% έδωσε αρνητική ή πολύ αρνητική απάντηση για τις μελλοντικές προοπτικές.
Παρόλο που γενικά η αισιοδοξία είναι υψηλή στην Ευρώπη, το Ηνωμένο Βασίλειο αποτέλεσε μία αξιοσημείωτη εξαίρεση με το ποσοστό της αισιοδοξίας να πέφτει από το 83% του 2017 στο 68% φέτος. Με τις διαπραγματεύσεις για το Brexit να βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη, οι οικογενειακές επιχειρήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο παραμένουν επιφυλακτικές για το μέλλον.
Ποσοστό 64% των ερωτηθέντων αναφέρει ότι είχε αυξημένο κύκλο εργασιών κατά το προηγούμενο έτος και μόνο το 11% μειωμένο.
Οι τρεις πρώτες προτεραιότητες των οικογενειακών επιχειρήσεων για τα επόμενα 2 χρόνια είναι: βελτίωση της κερδοφορίας (49%), η αύξηση του κύκλου εργασιών (38%) και η προσέλκυση νέων ταλέντων (27%).
Ο «πόλεμος για ταλέντα» κατατάχθηκε ως η κορυφαία πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις. Ποσοστό 53% των ερωτηθέντων προσδιόρισε τον πόλεμο για την αναζήτηση ταλέντων ως μία από τις τρεις πρώτες ανησυχίες τους. Αυτό συγκρίνεται με το 43% το 2017 και το 37% το 2016. Άλλες κορυφαίες προκλήσεις φέτος ήταν το αυξημένο κόστος εργασίας (36%) και η πολιτική αβεβαιότητα (36%).
Στη φετινή έρευνα, μόνο το 36% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι αύξησε τις δραστηριότητές του στο εξωτερικό κατά το παρελθόν έτος – σε σύγκριση με το 44% το 2017 και το 65% το 2016.
Σχεδόν το ένα τέταρτο (23%) σχεδιάζει να επεκτείνει και να διαφοροποιήσει τα προϊόντα του για να οδηγηθεί σε μελλοντική ανάπτυξη και περισσότερο από το ήμισυ (54%) σχεδιάζει να επεκταθεί σε νέες αγορές.
Οι ερωτηθέντες αξιοποιούν την προηγούμενη ανάπτυξη και επανεπενδύουν τα κέρδη στην επιχείρηση. Η πλειοψηφία (86%) επενδύει στην κύρια δραστηριότητα της επιχείρησης, το 83% επενδύει στην καινοτομία και την τεχνολογία και το 81% επενδύει σε προσλήψεις και εκπαίδευση. Αυτή είναι επίσης μια άμεση απάντηση στις δύο πρώτες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ερωτηθέντες: την έλλειψη δεξιοτήτων (53%) και το αυξανόμενο κόστος εργασίας (36%).
Επίσης, καθώς ενισχύεται διαρκώς ο ρόλος της τεχνολογίας και της ψηφιοποίησης, οι οικογενειακές επιχειρήσεις της Ευρώπης αναγνωρίζουν επίσης την ανάγκη για νέες δεξιότητες και ικανότητες της ηγεσίας. Το ένα τρίτο των ερωτηθέντων σκέφτεται να προσλάβει έναν εξωτερικό (εκτός οικογένειας) διευθύνοντα σύμβουλο.