Στο πόρισμα, στο οποίο αναφέρεται και το «Εθνος» σήμερα και ο Ελεύθερος Τύπος, στη σελίδα 66 που δόθηκε στους δικηγόρους των τοπικών αρχόντων και των υπηρεσιακών παραγόντων οι οποίοι κλήθηκαν από τη δικαιοσύνη να δώσουν εξηγήσεις τονίζεται ότι «η μη έγκαιρη εντολή για οργανωμένη απομάκρυνση του πληθυσμού στέρησε τη δυνατότητα ασφαλούς διαφυγής των μόνιμων κατοίκων και των επισκεπτών της περιοχής».
«Με μέσο όρο άνετου βαδίσματος τα 80m/min η απόσταση που καλούνταν να καλύψουν από τη Λ. Μαραθώνος έως και την ακτογραμμή για την ασφαλή διαφυγή τους είναι περίπου 1 χλμ, δηλαδή 15 με 20 λεπτά άνετου βαδίσματος».
Δυστυχώς, όμως, ο κ. Καπάκης και η ηγεσία της Πυροσβεστικής αγνόησαν τις προειδοποιήσεις από τις 17.10 (από τον πιλότο του ελικοπτέρου Έρικσον) έως τις 17.45 για «φωτιές στις αυλές»! Σύμφωνα με κατάθεση που συμπεριλαμβάνεται στη δικογραφία υπήρξε και τηλεφωνική επικοινωνία προς το συντονιστικό και τους αρχηγούς από τον αξιωματικό που πέταξε πάνω από το πύρινο μέτωπο με το συντονιστικό ελικόπτερο.
Και η Περιφέρεια Αττικής αντέδρασε όταν πλέον ήταν πολύ αργά. Το Συντονιστικό Όργανο Πολιτικής Προστασίας συνεδρίασε όταν όλα πλέον για τους κατοίκους στο Νέο Βουτζά και το Μάτι είχαν τελειώσει. Η Ρένα Δούρου την ημέρα της καταστροφής εμφανίστηκε μονάχα στο συντονιστικό, ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης Πέτρος Φιλίππου έλειπε στο εξωτερικό και την υπόθεση εμφανίζεται να χειρίζεται η περιφερειακή σύμβουλος Ιωάννα Τσούπρα.
Στο πόρισμα περιλαμβάνονται αναλυτικά οι κινήσεις που διατάχθηκαν από την Περιφέρεια Αττικής και δηλώνεται ρητά ότι δεν έλαβε ποτέ εντολή εκκένωσης από την Πυροσβεστική.
Σύμφωνα με τον Δημήτρη Λιότσιο, τον αξιωματικό του ΠΣ που έκανε την έρευνα, «ο κρατικός μηχανισμός αιφνιδιάστηκε από την γρήγορη εξέλιξη της πυρκαγιάς με αποτέλεσμα να προκληθούν δυσλειτουργίες στο επιχειρησιακό σκέλος, καθώς και έλλειψη επαρκούς επικοινωνίας των εμπλεκομένων φορέων κατά τη διαχείριση της κρίσης».
Από τις πρώτες σελίδες της έκθεσης που συνέταξε φαίνεται ότι σχεδόν τίποτα δεν λειτούργησε όπως έπρεπε. Ακόμη και η ώρα αναγγελίας της πυρκαγιάς είναι λάθος:
«Σύμφωνα με την τηλεματική μέσω GPS από το ΠΣ 3993 προκύπτει ότι η πρώτη κινητοποίηση και ειδοποίηση προς το Κέντρο για το συμβάν σημειώνεται στις 16:41 και όχι 16:49:27, όπως αναφέρει το έγγραφο με Α/Α: 571943 από το ΕΣΚΕ – ΣΕΚΥΠΣ, αλλά ούτε και η ώρα του Δελτίου τύπου ισχύει».
Όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι πρόκειται για εμπρησμό από αμέλεια:
Στη σελ. 11 αναφέρεται ότι «δεν ανευρέθηκαν εμπρηστικοί ή άλλοι εκρηκτικοί μηχανισμοί στο σημείο έναρξης της πυρκαγιάς»! Η θεωρία του σχεδίου εμπρηστών καταρρίπτεται ενώ ως σημείο έναρξης της πυρκαγιάς προσδιορίζεται ανοιχτός οικοπεδικός χώρος επί της οδού Ανδρούτσου.
Σε κάθε περίπτωση, κρίσιμο είναι το στοιχείο που έχει ήδη αναδειχθεί από το protothema.gr πως τα περιπολικά της πυροσβεστικής από τη Διώνη και τον Νέο Βουτζά μετακινήθηκαν στην πυρκαγιά της Κινέτας. Σύμφωνα με το πόρισμα «η εντολή για μετακίνηση των οχημάτων δόθηκε από τη Φυσική Ηγεσία του Πυροσβεστικού Σώματος».
Το όχημα ΠΣ 3527 με κωδικό κλήσης «12-15» χωρητικότητας 5000 λίτρων μετακινήθηκε από το γήπεδο της Διώνης στην Κινέτα. Όπως και το «Μάκρη 30» που ήταν στην είσοδο του Νέο Βουτζά. Το πρώτο ήταν ελάχιστα λεπτά από το σημείο της έναρξη και το δεύτερο ακριβώς πάνω στην καταστροφική πορεία που ακολούθησε.
Η φωτιά διένυσε 500 μέτρα μέχρι τη Μονή Παντοκράτορος και 5000 μέτρα μέχρι το κόκκινο λιμανάκι. Αλλά η ηγεσία της Πυροσβεστικής δεν αντικατέστησε τις δυνάμεις που μετακίνησε και όσες κλήθηκαν εκ των υστέρων δεν πρόλαβαν να την ανακόψουν.
Στη σελ. 21 αποκαλύπτεται πως δόθηκε εντολή για εκκένωση των κατασκηνώσεων του Αγίου Ανδρέα. Εκκενώθηκε και το Λύρειο. Αλλά δεν δόθηκε εντολή για τις υπόλοιπες περιοχές!
Δεν προκύπτει αν εδόθη και από ποιον αρμόδιο ξεκάθαρη εντολή για εκκένωση ή σύμφωνα με τη σωστή ορολογία (οργανωμένη απομάκρυνση πολιτών) των γειτνιαζουσών με την περιοχή κατασκηνώσεων Αγίου Ανδρέα Περιοχών Νέου Βοτζά, Μάτι Κόκκινο Λιμανάκι.
«Με άμεση ενημέρωση απομάκρυνσης του πληθυσμού θα είχε αποφευχθεί αυτή η ιστορική τραγωδία» είναι μία χαρακτηριστική αποστροφή.
Μεγάλο κομμάτι του πορίσματος καταλαμβάνουν αποκαλύψεις για αναντιστοιχίες και λανθασμένα δεδομένα, στα βιβλία των επιχειρήσεων.
Σελ 57 εντοπίζονται οι αναντιστοιχίες στις ώρες καταχώρησης των οχημάτων στο σύστημα ENGAGE, λόγω χειροκίνητης καταχώρησης, καθώς και στις ώρες ειδοποίησης- αποχώρησης- άφιξης ή ακύρωσης. Επισημαίνεται επίσης πως αρκετά πυροσβεστικά οχήματα δεν έχουν εισαχθεί στη φόρμα εισαγωγής πόρων του ENGAGE .
Σε κάθε περίπτωση μοιραία υπήρξε και η καθυστέρηση στην αρχική προσβολή λόγω μετακινήσεων των δυνάμεων. Αν τα περιπολικά ήταν στις σκοπιές τους θα χρειάζοντνα μόλις 5 με έξι λεπτά. Αν συνυπολογιστούν και τα δέκα περίπου λεπτά που λείπουν από την αναγγελία της πυρκαγιάς τα ερωτήματα πληθαίνουν.
Πέραν των επιπτώσεων στην επιχείρηση προκύπτει και το ερώτημα αν κάποιοι επιχείρησαν να «πειράξουν» τα στοιχεία.
Προκύπτει ακόμη ότι η διαχείριση της κυκλοφορίας αρμοδιότητας ΕΛ.ΑΣ. οδήγησε μεγάλο όγκο αυτοκινήτων στον κεντρικό παραλιακό δρόμο του Ματιού, αλλά και στις φραγμένες από αυτοκίνητα κάθετες διόδους, προκαλώντας κυκλοφοριακή συμφόρηση εξαιτίας πανικού των παρευρισκομένων στην περιοχή.