Σύμφωνα με τη Γερμανική λέσχη αυτοκινήτου ADAC, σχεδόν το 30% των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων συμβαίνουν τη νύχτα.
Επίσης, μια γαλλική επιστημονική έρευνα αναφέρει ότι όταν ένας οδηγός οδηγεί για περισσότερες από δύο, το πολύ τρεις, ώρες το βράδυ, χωρίς διακοπή για ξεκούραση, είναι σαν να οδηγεί μεθυσμένος!
Επίσης, η υπνηλία αποτελεί μια από τις κύριες αιτίες δυστυχημάτων στους δρόμους – ιδιαίτερα τις νυχτερινές ώρες.
Ακόμη, ένα βρώμικο παρμπρίζ μπορεί να μειώσει ακόμη περισσότερο την ορατότητα του οδηγού, δυσκολεύοντας τον ώστε να διακρίνει με ευκολία τα προπορευόμενα οχήματα ή και να του κρύψει έναν πεζό. Συγκεκριμένα, ένα λερωμένο παρμπρίζ – ή και θολό εσωτερικά – μπορεί να μειώσει την ορατότητα του οδηγού έως και 50 – 70%.
Αν τα φωτιστικά σώματα είναι βρώμικα πχ από λάσπες τότε αυτό έχει ως συνέπεια η δέσμη του φωτός να μειώνετε έως και 50%. Ουσιαστικά, ο οδηγός είναι σαν να οδηγεί με μισάνοιχτα μάτια, ενώ επιβαρύνεται η όραση του, επιφέροντας ταχύτατη κόπωση.
Η τεχνολογία των φωτιστικών σωμάτων έρχεται να ενισχύσει σημαντικά την ορατότητα του οδηγού κατά τη διάρκεια της νύχτας. Η πιο γνωστή τεχνολογία είναι οι προσαρμοζόμενοι προβολείς με αυτόματη ρύθμιση ύψους, κατευθυνόμενη δέσμη που ουσιαστικά φωτίζουν στο σημείο που βελτιστοποιούν την ορατότητα.
Αρκετοί προβολείς προσαρμόζονται με γνώμονα την ταχύτητα του αυτοκινήτου, τις συνθήκες φωτισμού περιβάλλοντος, τη γωνία διεύθυνσης, την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα ακόμη και την ενεργοποίηση των καθαριστήρων παρμπρίζ. Για παράδειγμα η Volvo προσφέρει στα νέα της μοντέλα τους ενεργούς προβολείς προσαρμοζόμενης δέσμης. Οι συγκεκριμένοι προβολείς έχουν σχεδιαστεί έτσι, ώστε να φωτίζουν στον καλύτερο δυνατό βαθμό τις στροφές και τις διασταυρώσεις.
Οι ενεργοί προβολείς προσαρμοζόμενης δέσμης ακολουθούν τις κινήσεις του τιμονιού ώστε να φωτίζουν στον καλύτερο δυνατό βαθμό τις στροφές και τις διασταυρώσεις, παρέχοντας έτσι μεγαλύτερη ασφάλεια. Επίσης, υπάρχουν προβολείς όπου το εύρος φωτισμού στη λωρίδα οδήγησης είναι μεγαλύτερο, ενώ η κατανομή φωτός στην έξω πλευρά είναι χαμηλότερη για να μην ενοχλούνται οι οδηγοί των αντίθετα ερχόμενων οχημάτων. Επιπλέον, μια νέα λειτουργία στα σύγχρονα φωτιστικά σώματα επιτρέπει μέσω του ενισχυμένου φωτισμού στην άκρη του δρόμου να επιτρέπει στον οδηγό την ταχύτερη αναγνώριση πιθανόν επικίνδυνων αντικειμένων ή ζώων.
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ
- Ελέγχετε τακτικά τα φωτιστικά σώματα. Φροντίζετε να είναι πάντα καθαρά. Αλλάζετε τις λάμπες που είναι καμένες. Ένα αυτοκίνητο με καμένα φώτα – πορείας ή της μεσαίας σκάλας, φωτίζει έως και 60% λιγότερο, ενώ κρατάει αφώτιστη την πλευρά που δεν λειτουργεί το φωτιστικό σώμα.
- Στο σκοτάδι κάνετε περισσότερη ώρα να αναγνωρίσετε έναν πεζό (για αυτό θα πρέπει να φοράνε ένα φωσφορούχο γιλέκο). Πρέπει να γνωρίζετε ότι όταν από απέναντι σας έρχεται ένα άλλο όχημα με αναμμένα τα φώτα, αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην γίνονται αντιληπτοί οι πεζοί που μπορεί να είναι εκτεθειμένοι επάνω στο δρόμο.
- Μην χρησιμοποιείται άσκοπα τη μεγάλη σκάλα, για να μην «τυφλώνετε» τους οδηγούς που κινούνται στο αντίθετο ρεύμα.
- Κάνετε σωστή χρήση των εμπρός φώτων ομίχλης και μόνο όταν η ορατότητα είναι περιορισμένη.