Μορφή χιονοστιβάδας αρχίζει να παίρνει το κίνημα των διεκδικήσεων αναδρομικών και δώρων από τους συνταξιούχους, οι οποίοι παραμένουν σε ομηρεία μέχρι να κριθεί το μέλλον των αποδοχών τους ύστερα από μελλοντική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Χιλιάδες αγωγές και αιτήσεις υποβάλλονται καθημερινά στον ΕΦΚΑ και το ΕΤΕΑΕΠ με τους συνταξιούχους να διεκδικούν την επιστροφή αναδρομικών από τα κομμένα δώρα και τις περικοπές στις αποδοχές τους που μπορεί να φθάσουν τις 22.000 με 25.000 ευρώ για τον καθένα. Για το σύνολο των συνταξιούχων, το δημοσιονομικό κόστος υπολογίζεται ότι υπερβαίνει τα 8 δισ. ευρώ.
Την ίδια ώρα, τα πρωτοδικεία συνεχίζουν με καταιγιστικό ρυθμό να δικαιώνουν όσους συνταξιούχους προσέφυγαν και ζητούσαν την αναδρομική καταβολή των δώρων καθώς και την εφεξής και κατ” έτος καταβολή τους. Ηδη εκδόθηκαν άλλες δύο νέες αποφάσεις που δικαιώνουν συνταξιούχους (9117/2018 και 10601/2018 του Διοικητικού Πρωτοδικείου της Αθήνας). Οπως τονίζει η ΕΝΥΠΕΚ τα κατώτερα δικαστήρια της χώρας μας συμμορφώνονται, κατά το Σύνταγμα, με τις αμετάκλητες αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (υπ” αριθ. 2287-2290/2015), με τις πρόσφατες αποφάσεις της Ολομέλειας του Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου (υπ” αριθ. 1-4/2018) και με πρόσφατη απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου (υπ” αριθ. 1227/2018) και διατάσσουν την κυβέρνηση σε άμεση καταβολή – και μάλιστα με τόκο (6%) – σε όλους τους συνταξιούχους των δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και επιδόματος αδείας.

Τι πρέπει να γνωρίζουν

  • Για να διεκδικήσουν οι συνταξιούχοι δώρα και αναδρομικά θα πρέπει να ασκήσουν αγωγή καθώς η ηλεκτρονική αίτηση προς τον ΕΦΚΑ δεν κάνει καμία αναφορά για επιστροφές, για ανάλυση περικοπών και δεν αναφέρει τίποτε για αναδρομικά. Επίσης δεν έχει καμία αναφορά ούτε σε επαναφορά δώρων όπως λένε οι δικαστικές αποφάσεις.
  • Συμφέρει η άσκηση μαζικών αγωγών, καθώς η ατομική αγωγή συνεπάγεται μεγάλο κόστος.
  • Οι συνταξιούχοι μπορούν να διεκδικήσουν δικαστικά τις περικοπές που έγιναν στις κύριες και επικουρικές συντάξεις τους οι οποίες κρίθηκαν αντισυνταγματικές με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, που εκδόθηκε στις 10 Ιουνίου 2015. Αναδρομικά – και μέχρι να κριθεί η συνταγματικότητα του νόμου Κατρούγκαλου – μπορούν να διεκδικήσουν από τον Ιούνιο του 2015 μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2018 καθώς η απόφαση του ΣτΕ δεν έχει αναδρομική ισχύ. Μόνο οι συνταξιούχοι που είχαν προσφύγει πριν από την απόφαση του ΣτΕ, πριν δηλαδή τις 10 Ιουνίου 2015, μπορούν να διεκδικούν ποσά από την 1η Ιανουαρίου 2012 και μέχρι πέντε χρόνια, αφού μετά ισχύει παραγραφή.
  • Η αίτηση ή η αγωγή θα πρέπει να σταλεί μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2018 γιατί τότε θα δίδονταν το δώρο. Αν η δικαστική διαδικασία ξεκινήσει Ιανουάριο 2019 θα έχει χαθεί το δώρο Χριστουγέννων του πρώτου χρόνου διεκδίκησης. Αν υποβληθεί τον Ιούνιο του 2019 θα χαθεί το δώρο Χριστουγέννων και το δώρο του Πάσχα του πρώτου χρόνου διεκδίκησης.
  • Η ισχύς της αίτησης δεν μπορεί να υπερβεί τους 6 μήνες, ακόμα και αν δεν απαντήσει το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους ή ο ΕΦΚΑ ή το ΕΤΕΑΕΠ. Μετά την παρέλευση του εξαμήνου ξεκινά και πάλι η παραγραφή. Δεν μπορεί να υποβληθεί νέα αίτηση.
  • Η αίτηση από μόνη της αφορά την υπενθύμιση της απαίτησης προς την πολιτεία και χωρίς να ακολουθήσει αγωγή δεν παράγει κανένα νομικό αποτέλεσμα.
  • Η αίτηση δεν απαιτεί δικηγόρο ή κάποιο κόστος.
  • Είναι γεγονός ότι η αθρόα υποβολή αιτήσεων προς το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους ή τον ΕΦΚΑ ή το ΕΤΕΑΕΠ είναι μοχλός πίεσης προς την κάθε κυβέρνηση. Κάτι που έγινε και στο παρελθόν.
Πάντως ο δρόμος που περιμένει τους συνταξιούχους οι οποίοι θα προσφύγουν στη Δικαιοσύνη διεκδικώντας αναδρομικά είναι μακρύς. Οπως αποκάλυψαν «ΤΑ ΝΕΑ», κατά των πρωτόδικων αποφάσεων ασκούνται εφέσεις από το ελληνικό Δημόσιο και τον τελευταίο λόγο θα έχει το ΣτΕ.

Ο δρόμος των εφέσεων

Πάντως ο δρόμος που περιμένει τους συνταξιούχους οι οποίοι θα προσφύγουν στη Δικαιοσύνη διεκδικώντας αναδρομικά είναι μακρύς. Οπως αποκάλυψαν «ΤΑ ΝΕΑ», κατά των πρωτόδικων αποφάσεων ασκούνται εφέσεις από το ελληνικό Δημόσιο και τον τελευταίο λόγο θα έχει το ΣτΕ. Οι δικαστικές αποφάσεις που εκδίδονται από τα δικαστήρια ακολουθούν την απόφαση του Ιουνίου του 2015 και κρίνουν τις περικοπές των συντάξεων, κύριων και επικουρικών, που επιβλήθηκαν το 2012 καθώς και την κατάργηση των δώρων, αντισυνταγματικές.
Τονίζεται ότι η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας επαναλαμβάνει ότι έχουν μεγάλη πιθανότητα να δικαιωθούν οι αγωγές που υπεβλήθησαν έως τις 10-6-2015 που δημοσιοποιήθηκε η απόφαση του ΣτΕ.
Οι αρμόδιοι υπουργοί αφήνουν να εννοηθεί ότι ο νόμος Κατρούγκαλου συμπεριέλαβε στις διατάξεις του όλες τις συστάσεις του ΣτΕ και απορρόφησε της αντισυνταγματικές μειώσεις του 2012 μέσω του επανυπολογισμού των συντάξεων και την εμφάνιση της λεγόμενης προσωπικής διαφοράς. Δηλαδή εκτιμούν ότι η εξέλιξη της εκδίκασης αυτών των υποθέσεων δεν θα είναι θετική.
Υπενθυμίζεται ότι οι μειώσεις συντάξεων που κρίθηκαν αντισυνταγματικές είναι:
1. Αυτές του Νόμου 4051/2012, που επέβαλε περικοπές επικουρικών συντάξεων κατά 10% στο σύνολο του ποσού σύνταξης από 200 ώς 250 ευρώ, κατά 15% από 250 ώς 300 ευρώ και κατά 20% στις επικουρικές άνω των 300 ευρώ. Στις τρεις αυτές περικοπές, οι επικουρικές μετά τις μειώσεις διατηρούσαν κατώτατο όριο τα 200 ευρώ, 225 ευρώ και τα 250 ευρώ αντίστοιχα.
2. Αυτές του Νόμου 4093/2012, που επέβαλε μειώσεις στο άθροισμα συντάξεων με την εξής κλίμακα: 5% για άθροισμα συντάξεων από 1.000 ώς 1.500 ευρώ, 10% μείωση από 1.500 ώς 2.000 ευρώ, 15% μείωση από 2.000 ώς 3.000 ευρώ και 20% μείωση επί αθροίσματος συντάξεων άνω των 3.000 ευρώ.
3. Αυτές του Νόμου 4093/2012 για την κατάργηση των δώρων στις κύριες συντάξεις, που ήταν 800 ευρώ ετησίως με 400 ευρώ δώρο Χριστουγέννων, 200 ευρώ δώρο Πάσχα και 200 ευρώ επίδομα αδείας.

Οι μεγαλύτερες περικοπές

Οι 5 μεγάλες ομάδες συνταξιούχων που υπέστησαν τις περικοπές:
1. Συνταξιούχοι που είχαν σύνταξη το 2012 μετά και τις παρακρατήσεις πάνω από 1.300 ευρώ και υπέστησαν μείωση 12% στο υπερβάλλον τμήμα της σύνταξής τους.
2. Συνταξιούχοι που είχαν το 2012 άθροισμα κύριας και επικουρικής σύνταξης, μετά και τις προηγούμενες περικοπές, πάνω από 1.000 ευρώ και υπέστησαν το «ψαλίδι» από 5% έως 20%.
3. Συνταξιούχοι που λαμβάνουν επικουρική και υπέστησαν μείωση με τον Νόμο 4051 του 2012 από 10% (για συντάξεις έως 250 ευρώ) έως και 20% (για συντάξεις από 300 ευρώ και άνω).
4. Συνταξιούχοι άνω των 60 ετών που δικαιούνταν από την κύρια σύνταξή τους επιδόματα (αδείας, Χριστουγέννων και Πάσχα) της τάξης των 800 ευρώ.
5. Συνταξιούχοι που ελάμβαναν πλήρες δώρο Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας στην επικουρική τους.

Αλλη μία δικαίωση

Αντισυνταγματική έκρινε την κατάργηση των δώρων και του επιδόματος αδείας το ειρηνοδικείο Θεσσαλονίκης έπειτα από την προσφυγή σε αυτό, έξι υπαλλήλων του δήμου Θεσσαλονίκης. Το δικαστήριο έκανε δεκτή την προσφυγή τους και αποφάσισε να τους δοθούν 500 ευρώ για το δώρο Χριστουγέννων και 250 ευρώ για το δώρο Πάσχα και άλλα 250 ευρώ για το επίδομα αδείας. Τα δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα σταμάτησαν να χορηγούνται στους δημοσίους και δημοτικούς υπαλλήλους το 2013 .
Το Ειρηνοδικείο Θεσσαλονίκης έκρινε επίσης ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης πρέπει να καταβάλλει στους έξι εργαζομένους του 2.000 ευρώ και επιπλέον 6% για τόκους, που αντιστοιχούν στα δώρα Χριστουγέννων του 2016 και 2017 για δώρο Πάσχα των ίδιων χρόνων 500 ευρώ στον καθένα και το ίδιο για επίδομα άδειας.