Φως στην οικονομική κατάσταση των Ελλήνων ρίχνει η έρευνα του ΙΟΒΕ, η οποία αποκαλύπτει ότι 6 στους 10 καταναλωτές δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα.

Πρόκειται δηλαδή για το 62% των ερωτηθέντων.

Ταυτόχρονα, το 82% των νοικοκυριών προβλέπεται τους επόμενους μήνες να μην καταφέρει να αποταμιεύσει ούτε ένα ευρώ. Για το 12% η αποταμίευση δεν είναι πιθανή, ενώ για το 70% φαντάζει αδύνατη.

Μάλιστα το 11% των συμπολιτών μας αναγκάζονται να εφοδιάζονται με χρήματα από τις αποταμιεύσεις τους, προκειμένου να καταφέρουν να ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις.

Αντίξοη είναι και η καθημερινότητα των Ελλήνων, αφού σύμφωνα με μαρτυρίες δυσκολεύονται να καλύψουν ακόμη και τις βασικές τους ανάγκες, εξαιτίας των φορολογικών υποχρεώσεών τους.

Σύμφωνα μάλιστα με την Τράπεζα της Ελλάδος, αποδεικνύονται όλα τα παραπάνω, μιας και οι συνολικές αποταμιεύσεις των νοικοκυριών στις Ελληνικές τράπεζες έχουν μειωθεί από τα 164 δις. ευρώ του Νοεμβρίου του 2014, στα 131 δις. ευρώ.

Λιγότερες οι δαπάνες των καταναλωτών

Με τα παραπάνω δεν προκαλούν εντύπωση τα ευρήματα σχετικά με το τι προτίθενται να δαπανήσουν οι καταναλωτές το επόμενο διάστημα.

Το 41%  των καταναλωτών προβλέπει ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες το επόμενο 12μηνο, ενώ από την άλλη πλευρά μόλις το 8% αναμένει ότι θα αυξήσει τις δαπάνες.

Παρ’όλα αυτά τα συγκεκριμένα ποσοστά είναι βελτιωμένα μιας και τον Σεπτέμβριο, το 58% των καταναλωτών προέβλεπε ότι θα κάνει λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες και μόλις 4% βρισκόταν στην αντίπερα όχθη.

Σε ότι αφορά τις μεγάλες δαπάνες, όπως για παράδειγμα την αγορά αυτοκινήτου ή την κατασκευή σπιτιού, οι καταναλωτές εμφανίζονται κάτι παραπάνω από επιφυλακτικοί. Για τη συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών (95,5%) η αγορά αυτοκινήτου το προσεχές 12μηνο φαντάζει απλά απίθανη.

Ακόμη πιο μικρό το ποσοστό όσων σκέφτονται να αγοράσουν ή να κτασκευάσουν σπίτι μέσα στον επόμενο χρόνο: Μόλις το 1,9% φαίνεται ότι έχει τέτοια πρόθεση. Ωστόσο, ένα 10,9% των καταναλωτών, σκέφτεται να διαθέσει ένα ποσό για να ανακαινίσει και να βελτιώσει το σπίτι του.

Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης

Την ίδια στιγμή, εντύπωση προκαλεί ότι ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης τον Οκτώβριο βρέθηκε στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων 3,5 ετών (-38,3 μονάδες, από -44,9 τον Σεπτέμβριο).

Συγκεκριμένα:

-Το 45% (από 55% τον Σεπτέμβριο) των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 8% (από 5%) προβλέπει μικρή βελτίωση.

-Το 49% (από 60% τον Σεπτέμβριο) προβλέπει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι του 27% το οποίο αναμένει εκ νέου σταθερότητα.

-Το 43% (από 45% ένα μήνα νωρίτερα) προβλέπει μικρή ή αισθητή άνοδο της ανεργίας, ενώ το 23% (από 18%) των ερωτηθέντων να αναμένει μικρή ή αισθητή μείωσή της.

-Το 38% (από 36% τον Σεπτέμβριο) προβλέπει εκ νέου άνοδο τιμών με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό και το 38% (από 42%) αναμένει σταθερότητα.

«Το γεγονός ότι η χώρα βρίσκεται εκτός προγράμματος προσαρμογής μετά από οκτώ έτη και η συνεχής κάμψη της ανεργίας, θεωρούνται οι κύριοι παράγοντες ενίσχυσης της καταναλωτικής εμπιστοσύνης. Σε αυτές τις επιδράσεις προστέθηκε προσφάτως η θετική επενέργεια της πιθανολογούμενης χαλάρωσης ή μη εφαρμογής δημοσιονομικών μέτρων που είχαν προγραμματιστεί για το 2019» σχολιάζει ο ΙΟΒΕ.