Προεκλογικά τεχνάσματα και πυροτεχνήματα για εσωτερική κατανάλωση χαρακτηρίζουν παράγοντες της αγοράς αυτοκινήτου τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για σταδιακό εξοβελισμό των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων και μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Ο Γ. Σταθάκης μάλιστα μίλησε για την κατάθεση προτάσεων το επόμενο διάστημα για ένα δεκαετές σχέδιο που επί της ουσίας θα βάλει «χειρόφρενο» στα Ι.Χ. πετρελαίου (και σταδιακά και βενζίνης) και θα οδηγεί τους πολίτες στην απόκτηση ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Κι αν ως εξαγγελίες κινούνται προς την σωστή κατεύθυνση, αυτό που δεν λένε οι αρμόδιοι είναι πώς θα επιτευχθεί ένα τέτοιο σχέδιο – μαμούθ.
Αλλωστε, σε μια χώρα που είναι ακόμη σε οικονομική στενότητα, είναι αδύνατο να υπάρξουν πολίτες που θα μπορούν να διαθέσουν το λιγότερο 40.000 ευρώ για να αγοράζουν αυτοκίνητο στην… πρίζα.
Βάσει των στοιχείων, το 2016 στην Ελλάδα κυκλοφορούσαν µόνο 397 ηλεκτροκίνητα οχήµατα, ενώ ειδική αναφορά γινόταν στην παλαιότητα των οχηµάτων, καθώς τα τέσσερα στα δέκα είναι ηλικίας άνω των 17 ετών, ποσοστό το οποίο στα αυτοκίνητα δηµόσιας χρήσης διαµορφώνεται στο 30%. Οι στόλοι επαγγελματικών οχημάτων, όπως πχ. τα ταξί επιτρέπεται να κυκλοφορούν ως τα 21 έτη ηλικίας, δηλαδή ακόμη και τεχνολογίας Euro 2 (1996-2000).
Παράλληλα, σύμφωνα με το Star, τα βαρύτερα φορτηγά και λεωφορεία επιτρέπεται να κυκλοφορούν στο μεγάλο δακτύλιο, ακόμη και αν είναι 20+ ετών ηλικίας, καθιστώντας επείγουσα την αναμόρφωση των κανόνων του πράσινου δακτυλίου.
Από το 2011 άρχισαν να κυκλοφορούν στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη πετρελαιοκίνητα με σύγχρονες αντιρρυπαντικές τεχνολογίες Euro 5 και 6, δηλαδή αυτοκίνητα ηλικίας ως 8 ετών. Η ελλιπής αστυνόμευση οδήγησε σε ένα ακόμη μπάχαλο που επιβάρυνε το περιβάλλον. Με βάση εκτιμήσεις της Κομισιόν πάνω από 400.000 άτομα πεθαίνουν πρόωρα κάθε χρόνο στην ΕΕ λόγω της μόλυνσης του αέρα από μικροσωματίδια, εκ των οποίων πλέον των 11.000 στην Ελλάδα.
Τι κίνητρα θα μπορούσαν να δοθούν για αντικατάσταση του στόλου των Ι.Χ. Πόσοι από τους εκατοντάδες χιλιάδες άνεργους και ημιαπασχολούμενους θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν τα «σαραβαλάκια» που δεν μπορούν ούτε να συντηρήσουν; Και πόσοι θα αγόραζαν ένα νέο αυτοκίνητο όταν δεν έχουν να πληρώσουν ούτε ασφάλεια και τέλη κυκλοφορίας;
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 86% του στόλου κινείται µε κάποιου είδους βενζίνη (αµόλυβδη), ενώ µε πετρέλαιο κινείται το 13,3%.
Ειδικά στα λεωφορεία, το πετρέλαιο αποτελεί το βασικό καύσιµο (95%), ενώ µε εναλλακτικά καύσιµα, δηλαδή υγραέριο και φυσικό αέριο, κινείται µόλις το 1,8% του συνόλου. Φυσικό αέριο καταναλώνουν σήµερα µόνο 310 λεωφορεία στην Αθήνα.