Τον δρόμο για την επιστροφή των καταργημένων δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και θερινής αδείας για τους εν ενεργεία δημοσίους υπαλλήλους, ανεξαρτήτως μάλιστα του ύψους του μηνιαίου μισθού τους, άνοιξαν χθες οι δικαστές του 6ου τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Σύμφωνα με τα «ΝΕΑ» οι ανώτατοι δικαστικοί λειτουργοί, σε διευρυμένη 7μελή σύνθεση, κινήθηκαν σε τροχιά δικαίωσης για χιλιάδες δημοσίους υπαλλήλους που διεκδικούν την επιστροφή των καταργημένων δώρων τους, αλλά λόγω αντισυνταγματικότητας των επίμαχων διατάξεων το «κλειδί» παραδίδεται στην Ολομέλεια του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου της χώρας.
Κι αυτό γιατί, όπως προβλέπει η νομοθεσία, όταν το διακύβευμα σε μια υπόθεση είναι μείζονος σημασίας και άπτεται της συνταγματικότητας ή μη θεσπισμένων διατάξεων, τότε η οριστική και αμετάκλητη κρίση ανήκει στην αρμοδιότητα της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Αυτό πρακτικά σημαίνει πως όχι μόνο όσοι δικαιώθηκαν μέσω της χθεσινής απόφασης, αλλά στο σύνολό τους οι δημόσιοι υπάλληλοι, έχουν πλέον στραμμένο το βλέμμα τους στην απόφαση-πιλότο που θα έχει τη σφραγίδα της Ολομέλειας του Δικαστηρίου και θα είναι το καταληκτικό όριο για τις επίδικες διεκδικήσεις των εργαζομένων.
Για την έκδοση αυτής της απόφασης βέβαια, με βάση και τους τρέχοντες ρυθμούς απονομής της δικαιοσύνης, αλλά και λόγω της αυξημένης βαρύτητας της κρίσης των ανώτατων δικαστών, εκτιμάται ότι θα μεσολαβήσει μεγάλο χρονικό διάστημα, που μπορεί να είναι και πέραν τους ενός έτους.
Ετσι, όπως όλα δείχνουν, την υπόθεση αυτή, που έχει μεγάλο κοινωνικό και δημοσιονομικό αντίκτυπο, θα κληθεί να διαχειριστεί – εκτός εξαιρετικού απρόοπτου – η όποια κυβέρνηση προκύψει από την επόμενη εκλογική αναμέτρηση.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι με βάση τις δεκάδες αποφάσεις των διοικητικών δικαστηρίων, που το ένα μετά το άλλο δικαιώνουν συνταξιούχους αλλά και εν ενεργεία δημοσίους υπαλλήλους στη δικαστική τους μάχη για τη διεκδίκηση της επιστροφής των δώρων, πληθαίνουν οι φωνές που τάσσονται υπέρ μιας νομοθετικής ρύθμισης στη βάση της εφαρμογής όλων αυτών των θετικών αποφάσεων της Δικαιοσύνης.
Οπως προκύπτει από το σκεπτικό των ανώτατων δικαστικών λειτουργών, το ίδιο το Σύνταγμα αλλά και το 1ο Πρόσθετο Πρωτόκολλο της ΕΣΔΑ περί Προστασίας της Περιουσίας αποτελούν τους πυλώνες πάνω στους οποίους στηρίζεται η σημαντική αυτή απόφαση.
Οι επίμαχες περικοπές που έγιναν με τον νόμο 4093/2012, κατά την κρίση του ΣτΕ, αντίκεινται στα άρθρα 25 και 4 του Συντάγματος και τις απορρέουσες από αυτά αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας.
Τι διεκδικείτε
Αν και κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά από πότε μπορούν να διεκδικήσουν χρήματα οι δικαιούχοι (αν η απόφαση τελεσιδικήσει) εκτιμάται ότι για την περίοδο 2013 – 2018 το ποσό φτάνει και τα 6.000 ευρώ και οι περίπου 470 χιλιάδες δημόσιοι υπάλληλοι θα επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό με 2,7 δισ. ευρώ τουλάχιστον. Το διεκδικούμενο ποσό θα μπορεί να αυξηθεί ακόμη περισσότερο,καθώς θα είναι δυνατό να διεκδικηθεί και η καταβολή επιδομάτων εορτών και αδείας για μετά το 2018 και εις το διηνεκές, αναφέρει η εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος».
Ποιους αφορά
Βάσει της απόφασης του ΣΤ’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) και υπό την προϋπόθεση ότι και η Ολομέλεια του ανώτατου δικαστηρίου θα κρίνει ότι τα επιδόματα πρέπει να καταβληθούναναδρομικά από την 1η-1-2013, δικαιούχοι αναδρομικών έως και 6.000 ευρώ για την εξαετία 2013-2018 μπορούν να καταστούν
1. Οι πολιτικοί δημόσιοι υπάλληλοι, που από τον Οκτώβριο του 2011 έως την 31η-12-2015 αμείβονταν με το ενιαίο μισθολόγιο του ν. 4024/2011 και από την 1η/1/2016 μέχρι και σήμερα αμείβονται με το ενιαίο μισθολόγιο του νόμου 4354/2015. Στους υπαλλήλους αυτούς περιλαμβάνονται:
-Οι μόνιμοι και δόκιμοι πολιτικοί δημόσιου υπάλληλοι, καθώς και οι υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου και ορισμένου χρόνου που υπηρετούν στα υπουργεία, στην Προεδρεία της Δημοκρατίας, στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, στις Ανεξάρτητες Διοικητικές Αρχές (ΑΔΑ<) που δεν έχουν νομική προσωπικότητα και στη Βουλή των Ελλήνων.
-Οι υπάλληλοι των Ανεξαρτήτων Διοικητικών Αρχών (ΑΔΑ) με νομική προσωπικότητα.
-Οι υπάλληλοι των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ).
-Οι υπάλληλοι των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ), πρώτου και δεύτερου βαθμού (Δήμοι, περιφέρειες).
-Οι υπάλληλοι των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ).
-Οι υπάλληλοι των Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου (ΝΠΙΔ) που ανήκουν στο κράτος ή σε ΝΠΔΔ ή σε ΟΤΑ.
-Οι υπάλληλοι των Δημοσίων Επιχειρήσεων, Οργανισμών και Ανώνυμων Εταιρειών.
-Οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
-Οι υπάλληλοι της Γραμματείας των δικαστηρίων και Εισαγγελίων, των Έμμισθων Υποθηκοφυλακείων και Κτηματολογικών Γραφείων της χώρας.
-Οι γιατροί υπηρεσίας υπαίθρου και οι μόνιμοι αγροτικοί γιατροί.
-Οι υπάλληλοι των Τοπικών Ενώσεων Δήμων και Κοινοτήτων (ΤΕΔΚ) και Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων (ΠΕΔ) της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) και της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος (ΕΝΠΕ).
-Οι υπάλληλοι των Γενικών και Τοπικών Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων.
-Το προσωπικό των νομικών προσώπων της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας του Χριστού, των εξομοιούμενων προς αυτά των λοιπών Εκκλησιών, δογμάτων και γνωστών θρησκειών, που επιβαρύνει τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
2. Οι λοιποί υπάλληλοι και λειτουργοί του Δημοσίου:
-Οι αμειβόμενοι με ειδικά μισθολόγια, δηλαδή οι στρατιωτικοί, οι αστυνομικοί, οι πυροσβέστες, οι λιμενικοί, οι γιατροί του ΕΣΥ, οι καθηγητές ΑΕΙ και ΤΕΙ, οι ερευνητές, οι διπλωματικοί υπάλληλοι για χρονικές περιόδους από την 1η-1-2013 και μετά, κατά τις οποίες οι ακαθάριστες μηνιαίες αποδοχές τους δεν υπερέβαιναν το ποσό των 3.000 ευρώ.
-Οι υπάλληλοι της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών (ΕΥΠ).