Την είσοδο των αυστριακών σιδηροδρόμων στις ελληνικές επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές, …σπάζοντας το μονοπώλιο της ιταλικής πλέον ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ανακοίνωσαν οι εκπρόσωποι της εταιρείας στην Ελλάδα.
Οι αυστριακοί σιδηρόδρομοι (ΟΒΒ) δραστηριοποιούνται ήδη από την περασμένη χρονιά στον τομέα των ελληνικών εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών, μέσω της εταιρείας Rail Cargo Logistics Goldair, που ίδρυσαν από κοινού με την ελληνική Goldair.
Τώρα, η νέα σιδηροδρομική εταιρεία της ελληνο-αυστριακής κοινοπραξίας κατέθεσε αίτημα στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) για την χορήγηση άδειας εκτέλεσης επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών. Στόχος είναι η πραγματοποίηση δρομολογίων με αυστριακά επιβατικά τρένα εντός της Ελλάδας, αλλά και σε διεθνή δρομολόγια όπως είναι η γραμμή Αθήνα – Βιέννη.
Η είσοδος και δεύτερης -μετά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ- εταιρείας στις επιβατικές μεταφορές, για πρώτη φορά στην ιστορία του ελληνικού σιδηροδρόμου, αναμένεται να εντείνει τον ανταγωνισμό και να φέρει νέες υπηρεσίες και καινούργια τρένα στο επιβατικό κοινό.
Το αίτημα της εταιρείας Rail Cargo Logistics Goldair για είσοδό της στις επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές, επιβεβαιώνει και η πρόεδρος της ΡΑΣ, κυρία Ιωάννα Τσαπαρίκου.
Από την πλευρά του, ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Ζακ Κισέογλου, αναφέρει ότι αρχικά τα επιβατικά δρομολόγια θα εκτελούνται με ένα τρένο από την Αυστρία, το οποίο έχει ηλικία περίπου δέκα ετών και ανήκει στην «οικογένεια» των RailJet.
Σημειώνεται, ότι για τη Rail Cargo Logistics Goldair το 2018 ήταν μια χρονιά έντονων διεργασιών και εξελίξεων. Ημερομηνία ορόσημο υπήρξε η 27.6.2018, όπου στο terminal της εταιρείας στη Σίνδο Θεσσαλονίκης, ξεκίνησε η σιδηροδρομική δραστηριοποίησή της στις εμπορευματικές μεταφορές.
Στόχος για το 2019 είναι η εταιρεία να γίνει νούμερο ένα στις σιδηροδρομικές μεταφορές πετρελαιοειδών, όπου ήδη έχει αρχίσει να υλοποιεί σχετικές συμφωνίες με εταιρείες όπως η Motor Oil, τα ΕΛΠΕ κ.λ.π.
Για το σκοπό αυτό, η Rail Cargo Logistics Goldair έχει αρχίσει να ενισχύει το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό της (διαθέτει 5 πιστοποιημένους μηχανοδηγούς και άλλους 6 τους οποίους τους εκπαιδεύει στην Ακαδημία του ΟΣΕ). Σε ό,τι αφορά το τροχαίο υλικό, η εταιρεία σήμερα εκτελεί δρομολόγια με τρεις λοκομοτίβες, δύο πετρελαιοκίνητες και μια ηλεκτροκίνητη, ενώ σύντομα αναμένεται να προσθέσει στο δυναμικό της άλλες δύο μηχανές των αυστριακών σιδηροδρόμων.
Σημειώνεται, ότι στην εταιρεία ανήκει πλέον και η Goldair Tourism, μεγάλος προμηθευτής στο corporate travel.
Η ΕΕΣΣΤΥ
Στο μεταξύ, η ΡΑΣ καλείται να απαντήσει σε ερωτήματα που τέθηκαν από την Εθνική Επιτροπή Ανταγωνισμού σχετικά με την πρόσφατη εξαγορά (τον περασμένο Οκτώβριο) της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Συγκεκριμένα, καλείται να αποφανθεί «εάν η αποκρατικοποίηση αυτή, νοθεύει τον ανταγωνισμό».
Υπενθυμίζεται, ότι ο πωλητής, δηλαδή το ΤΑΙΠΕΔ και ο αγοραστής της ΕΕΣΣΤΥ που είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ (100% θυγατρική της ιταλικής Ferrovie Dello Stato Italiane SpA), υπέγραψαν σύμβαση πώλησης του συνόλου των μετοχών της εταιρείας στη δεύτερη, έναντι συνολικού τιμήματος 22 εκατ. ευρώ.
Το ΤΑΙΠΕΔ αναμένει την τελική έγκριση της Εθνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία θα καθορίσει τελικά τη μορφή που θα έχει στο μέλλον η εξαγορασμένη EΕΕΣΤΥ από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Πρόθεση των Ιταλών και της διοίκησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι η πλήρης απορρόφηση των δραστηριοτήτων της ΕΕΣΣΤΥ. Ωστόσο, καθώς η εταιρεία προορίζεται να προσφέρει υπηρεσίες συντήρησης σε όλους τους παρόχους σιδηροδρομικού μεταφορικού έργου (π.χ Real Cargo, PEARL), εκτιμάται ότι η Επιτροπές Ανταγωνισμού (εγχώρια και ευρωπαϊκή) θα υποχρεώσουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να τη διατηρήσει ως ξεχωριστή μονάδα-επιχείρηση. Σε κάθε περίπτωση η όλη κατάσταση σε σχέση με τη μορφή που θα έχει στο μέλλον η ΕΕΣΣΤΥ, αναμένεται να ξεκαθαρίσει μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2019, μετά και την απάντηση που θα δώσει η ΡΑΣ στην Εθνική Επιτροπή Ανταγωνισμού.