Σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας προωθούν άρον άρον για το τρέχον έτος το υπουργείο Μεταφορών και ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ). Οι αλλαγές αυτές, που αφορούν κυρίως τη σύνδεση του Πειραιά με το δίκτυο τραμ, την ένταξη των ΚΤΕΛ στο σύστημα αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, την προμήθεια καινούργιων λεωφορείων και την εφαρμογή νέου συστήματος τιμολόγησης των εισιτηρίων, έρχονται στο παρά πέντε της λήξης της θητείας της σημερινής κυβέρνησης.

Ηδη, οι πολύωρες αναμονές στις στάσεις των λεωφορείων και τρόλεϊ, οι καθυστερήσεις στα δρομολόγια των μέσων σταθερής τροχιάς και η κακή κατάσταση του στόλου των οχημάτων, που λόγω βλαβών αποσύρονται καθημερινά από την κυκλοφορία, προκαλούν απόγνωση στο επιβατικό κοινό. Με αφορμή τα προβλήματα αυτά, ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας έχει αναθέσει σε ιδιώτες την αξιολόγηση του σημερινού συγκοινωνιακού έργου, υπό τον τίτλο: «Μελέτη – εμπειρογνωμοσύνη αξιολόγησης υφιστάμενου συγκοινωνιακού δικτύου και προδιαγραφής παρεμβάσεων για την ανάπτυξη των μέσων μαζικής μεταφοράς». Στόχος της μελέτης αυτής (θα κοστίσει 80.000 ευρώ) δεν είναι μόνο η καταγραφή των προβλημάτων, αλλά και η υπόδειξη των απαιτούμενων παρεμβάσεων, προκειμένου να αλλάξει η σημερινή ζοφερή εικόνα των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Σε πρώτη φάση, ο ΟΑΣΑ κατέφυγε στο Πολυτεχνείο της Αθήνας (ΕΜΠ), προσπαθώντας να περιορίσει την εισιτηριοδιαφυγή. Κι αυτό, καθώς οι ηλεκτρονικές μπάρες στους σταθμούς του μετρό και του ηλεκτρικού κλείνουν έπειτα από 8 δευτερόλεπτα, χρόνος αρκετά μεγάλος για να περάσουν έως και τέσσερις επιβάτες με τη χρήση ενός εισιτηρίου! Το Πολυτεχνείο θα υποδείξει τον τρόπο τεχνολογικής αντιμετώπισης του προβλήματος.

Το Τραμ

Το μόνο βέβαιο είναι ότι έπειτα από έξι χρόνια ταλαιπωρίας των κατοίκων του Πειραιά το έργο του τραμ ολοκληρώθηκε και το μέσο επιστρέφει και πάλι στους δρόμους του πρώτου λιμανιού της χώρας. Ηδη, από τις 26 Νοεμβρίου 2018 έχει ξεκινήσει το «τεστάρισμα» του συστήματος ηλεκτροδότησης της επέκτασης του τραμ από το ΣΕΦ μέχρι τον Πειραιά, ενώ εάν όλα εξελιχθούν ομαλά, προς το τέλος Φεβρουαρίου ή το αργότερο τον Μάρτιο θα ξεκινήσουν και τα δρομολόγια.

Τα ΚΤΕΛ

Εντός του 2019 ο ΟΑΣΑ φιλοδοξεί να εφαρμόσει και το σχέδιό του για τη δημιουργία πέντε νέων αφετηριών των ΚΤΕΛ Αττικής κοντά σε σταθμούς μέσων σταθερής τροχιάς. Με τον τρόπο αυτόν θα μειωθούν οι διαδρομές των δρομολογίων των ΚΤΕΛ, επιφέροντας μείωση των εισιτηρίων από 0,20 έως 1,40 ευρώ, καθώς η τιμή τους θα καθορίζεται ανάλογα με τη χιλιομετρική απόσταση.

Οι πέντε νέες αφετηρίες των ΚΤΕΛ θα δημιουργηθούν κοντά σε σταθμούς του μετρό, του ΗΣΑΠ και του προαστιακού ως εξής:

Κηφισιά (σταθμός ΗΣΑΠ). Θα εξυπηρετεί τα δρομολόγια προς Σκάλα Ωρωπού (13 τη μέρα), Καπανδρίτι (12 τη μέρα), Αγίους Αποστόλους (11 τη μέρα), Ωρωπό, Μαρκόπουλο Ωρωπού, Δήλεσι, Χαλκούτσι και Βαρνάβα. Η διαδρομή θα μειωθεί κατά 13 χιλιόμετρα.

Νομισματοκοπείο (σταθμός μετρό). Θα εξυπηρετεί τα δρομολόγια προς Ραφήνα (32 τη μέρα), Νέα Μάκρη (32 τη μέρα), Μαραθώνα (21 τη μέρα), Κορωπί, Μαρκόπουλο Μεσογείων, Λαύριο (από 31 δρομολόγια τη μέρα), Γραμματικό, Αγία Μαρίνα και Κερατέα. Η διαδρομή θα μειωθεί κατά 8 χιλιόμετρα.

Ελαιώνας (σταθμός μετρό). Θα εξυπηρετεί τα δρομολόγια προς Μέγαρα (31 τη μέρα), Βίλια (5 τη μέρα), Ερυθρές, Κινέτα και Αλεποχώρι. Η διαδρομή μειώνεται κατά 2 χιλιόμετρα.

Ελληνικό (σταθμός μετρό). Θα εξυπηρετεί τα δρομολόγια προς Ανάβυσσο (10 τη μέρα), Παλαιά Φώκαια, Σούνιο (από 7 τη μέρα), Λαγονήσι, Σαρωνίδα και Λαύριο. Η διαδρομή θα μειωθεί κατά 13 χιλιόμετρα.

Κορωπί (σταθμός προαστιακού). Θα εξυπηρετεί τα δρομολόγια προς Πόρτο Ράφτη (16 τη μέρα), Παλαιά Φώκαια (15 τη μέρα), Κουβαρά, Καλύβια, Δασκαλειό και Βραυρώνα. Η διαδρομή θα μειωθεί κατά 23 χιλιόμετρα.

Τιμολόγηση μετακινήσεων

Με την εφαρμογή του νέου ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ο ΟΑΣΑ ετοιμάζεται να προχωρήσει στην καθιέρωση καινούργιου συστήματος τιμολόγησης των εισιτηρίων των αστικών συγκοινωνιών. Οι επιβάτες θα πληρώνουν πλέον κόμιστρο ανάλογα με την απόσταση που θα διανύουν. Για την εφαρμογή της αναλογικής τιμολόγησης η Αττική θα χωριστεί σε πέντε ζώνες:

Η πρώτη ζώνη περιλαμβάνει τα κέντρα της Αθήνας και του Πειραιά και των κοντινών δήμων.

Η δεύτερη περιλαμβάνει τον Βόρειο Τομέα (Αγία Παρασκευή, Χαλάνδρι και Κηφισιά), αλλά και τον Νότιο Τομέα (Βούλα, Βουλιαγμένη, Βάρκιζα).

Η τρίτη ζώνη περιλαμβάνει τον Ανατολικό και τον Δυτικό Τομέα.

Η τέταρτη περιλαμβάνει το αεροδρόμιο, όπου ήδη εφαρμόζεται διαφορετική τιμολογιακή πολιτική.

Η πέμπτη ζώνη περιλαμβάνει τις περιοχές της υπόλοιπης Αττικής.

Με το νέο σύστημα τιμολόγησης, ο επιβάτης θα χρεώνεται ανάλογα με τη διαδρομή που θα κάνει. Σήμερα, είτε διανύσει μια απόσταση 20 σταθμών είτε δύο, χρεώνεται το ίδιο. Η αναλογικότητα θα φέρει μειώσεις, αλλά και αυξήσεις στην τιμή των μετακινήσεων.

Τα νέα λεωφορεία

Για το 2019 το υπουργείο Μεταφορών προγραμματίζει και την «αγορά του αιώνα» στον χώρο των αστικών συγκοινωνιών. Συγκεκριμένα, μέσω διαγωνισμού, σχεδιάζει την αγορά 750 καινούργιων λεωφορείων και τρόλεϊ, από τα οποία 350 οχήματα προορίζονται για τη Θεσσαλονίκη και 400 για την Αθήνα. Για πρώτη φορά ο διαγωνισμός θα προβλέπει ότι ο ανάδοχος προμηθευτής θα αναλάβει τη συντήρηση των οχημάτων για 12 έτη, ενώ θα πρέπει να εξασφαλίσει και την προμήθεια όλων των απαιτούμενων ανταλλακτικών για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 15 ετών μετά την παράδοσή τους.