Στα νότια της Κύπρου, σε απόσταση περίπου 30 ναυτικών μιλίων από το Ακρωτήρι Λεμεσού, εντός του τεμαχίου 9 της Κυπριακής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης, του οποίου τα δικαιώματα έρευνας έχουν οι ΕΝΙ-KOGAS, βρίσκεται από την Κυριακή το τουρκικό σεισμογραφικό «Μπαρμπαρός», το οποίο και συνοδεύεται από το πλοίο υποστήριξης «TANUX-1», με την Τουρκία να επιμένει στην πολιτική των παραβιάσεων και των προκλήσεων, παραβιάζοντας την κυριαρχία της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Με βάση την πλεύση και την ταχύτητα του σεισμογραφικού φαίνεται ότι το τουρκικό ερευνητικό ξεκινά παράνομες σεισμογραφικές έρευνες εντός της Κυπριακής ΑΟΖ, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της κυπριακής εφημερίδας «Φιλελεύθερος», philenews.com.
Σημειώνεται ότι την Παρασκευή η Τουρκία εξέδωσε παράτυπη Navtex με την οποία «δέσμευσε» θαλάσσια περιοχή νότια της Κύπρου για παράνομη δραστηριότητα – σεισμογραφικές έρευνες – του «Μπαρμπαρός» για περίοδο τεσσάρων μηνών, δηλαδή από σήμερα μέχρι και τις 256 Μαίου.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα, αφορά σε θαλάσσια περιοχή έκτασης 40.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων, που καλύπτει τμήματα των τεμαχίων 1,8,9 και 12 της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης της Κυπριακής Δημοκρατίας, που ξεκινά από απόσταση περίπου 20 ν. μιλίων (30 χιλιομέτρων) από το Ακρωτήρι Λεμεσού στο βορειοδυτικό της άκρο και σε απόσταση 32 ναυτικών μιλίων (60 χιλιομέτρων) από τις ακτές του Μαζωτού στο βορειοανατολικό της άκρο.
Για τα εν λόγω τεμάχια της Κυπριακής ΑΟΖ βρίσκονται σε εξέλιξη τεχνικές διαδικασίες όπου θα γίνουν γεωτρήσεις τους επόμενους μήνες από τις ΤΟΤΑΛ και ΕΝΙ, ενώ για το τεμάχιο 7 αναμένεται το αμέσως επόμενο διάστημα να αποφασίσει το υπουργικό την έναρξη διαπραγματεύσεων για ανάθεσή του στην κοινοπραξία ΤΟΤΑΛ-ΕΝΙ.
Να σημειωθεί ότι η δραστηριότητα του «Μπαρμπαρός» είναι παράνομη και με βάση το διεθνές και το Κυπριακό Δίκαιο. Όπως επισημαίνει το philenews.com η νομοθεσία προβλέπει ότι όποιος διεξάγει αναζήτηση, έρευνα ή εκμετάλλευση υδρογονανθράκων χωρίς να κατέχει τη σχετική άδεια, διαπράττει αδίκημα και σε περίπτωση καταδίκης του, υπόκειται σε φυλάκιση για χρονική περίοδο δύο έως τεσσάρων ετών ή σε πρόστιμο από €1,7 εκατ. έως €8,5 εκατ. ενώ το Δικαστήριο μπορεί να διατάξει και κατάσχεση πλοίων και εξοπλισμού.